نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

دانشجوی دکتری تاریخ تطبیقی تحلیلی هنر اسلامی دانشگاه شاهد

چکیده

توسل به پیامبر اکرم(ص) و ائمه اطهار(ع) از امتیازهای خاص فرهنگ تشیع به‌شمار می‌رود که ریشه در آیات و روایت‌ها دارد. از آنجایی که هر یک از امامان(ع) مظهر یکی از اسمای حسنای الهی هستند، در حین توسل به ایشان، بایستی به نوع مظهریت و تجلی‌ ویژة آنها توجه کرد.
از‌این‌رو، هنرمندان صفوی، بازنمایی توسل به امام رضا(ع) را که دارای ارزش معنوی و نمایانگر سنت مضمونی است، در قالب باور اعتقادی به تصویر کشیده‌اند.
هدف مقالة حاضر، بررسی جلوه‌های بصری نگارة «نجات مردم دریا توسط امام رضا(ع)» به شیوة آیکونولوژی به‌عنوان یکی از رویکردهای جدید در زمینة روش‌های کیفی در حیطة هنر است. این روش پویا و همه‌جانبه‌نگر، در نیل بهمعنا و محتوای آثار هنری به‌ویژه نگارگری ایرانی که فراتر از زیبایی بصری دارای نظام پیچیده و گسترده‌ای از ظرایف ارزش‌های اخلاقی، عرفانی، اجتماعی و روان‌شناسی بوده، شایان توجه است. زیرا فرایند تفسیر اثر هنری طی سه مرحلة راهبردی توصیف، تحلیل و تفسیر، پژوهش‌ها را به‌صورت نظام‌مند توسعه می‌دهد.
نوشتار پیش رو، ضمن مطالعة تاریخچة آیکونولوژی و ویژگی‌های مکتب نگارگری قزوین، به بررسی آیکونوگرافیک نگارة یادشده می‌پردازد. روش، آیکونولوژی و گردآوری داده‌ها به‌صورت کتابخانه‌ای و اسنادی است. بررسی‌ها نشان می‌دهد نگارگری دورة صفویه بازتاب تحول‌ بنیان‌های فکری هنرمندان آن دوره بوده که متأثر از شرایط و اوضاع اجتماعی خاص آنها است. بنابراین روش تأویلی مانند آیکونوگرافی موجب بازشناسی و معرفی ارزش‌های نمادین در این آثار می‌شود

کلیدواژه‌ها

قرآن‌کریم.
ابن ابی الحدید، (1385 ق). شرح نهج البلاغه. تحقیق محمد ابوالفضل ابراهیم، قاهره: داراحیاء الکتب العربیه.
 اروینگ، لوین، (1386). «بحران تاریخ هنر». مترجم افرا بانک، گلستان هنر، شمارة 7: 43 – 37.
آیت‌اللهی، حبیب‌الله، (1377). مبانی نظری هنرهای تجسمی. تهران: سمت.
بیالوستکی، یان، (1385). «شمایل‌نگاری 3». فرهنگ تاریخ اندیشه‌ها، مترجم صالح حسینی، سایت باشگاه اندیشه.
حسینی‌تهرانی، محمدحسین، (1360). امام شناسی. بی‌جا: حکمت.
درخشانی، حبیب‌الله، (1382). «جلوه‌های ابداع در آثار کمال‌الدین بهزاد». در مجموعه مقالات همایش بین‌المللی کمال بهزاد، تهران: فرهنگستان هنر.
صدوق، محمد‌بن علی‌بن حسین‌بن موسی‌بن بابویه قمی، (1404 ق). عیون الاخبارالرضا. حمیدرضا مستفید و علی‌اکبر غفاری، بیروت: صدوق.
طباطبایی، محمدحسین ( 1417 ق). المیزان فی تفسیر القرآن. چاپ اول، بیروت: مؤسسة الاعلمی للمطبوعات.
عبدی ، ناهید، (1390 ). «تحلیل نگارة بهرام گور کشتن اژدها را».  نقدنامه هنر، شمارة 1: 97 – 83.
عبدی، ناهید، (1387). «بررسی تحلیلی نگارگری ایران در مکاتب هرات و تبریز از منظر آیکونوگرافی». استاد راهنما مهدی حسینی. دانشکده هنر دانشگاه تهران.
علامه طباطبایی، محمد‌حسین، (1363). تفسیر المیزان. مترجم محمدباقر موسوی همدانی. تهران: فرهنگی، رجاء و امیرکبیر.
قمی، عباس، (1369). مفاتیح الجنان. تهران: فرهنگ اسلامی.
مجلسی، محمدباقر، (1403 ق). بحار الانوار. بیروت: داراحیاء التراث العربی، جلد 32 با تحقیق محمدباقر محمودی، تهران: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
محمد هادی موذن جامی. «خصوصیت هر یک از معصومین‌(ع) در بر آورده شدن حاجات». در سایت http://www.khabaronline.ir/detail/337161/weblog/moazzen
محمدزاده، مهدی، (1390). «نقد شمایل‌شناسانه و کاربرد آن در حوزة نقاشی مذهبی عصر قاجار». نقدنامه هنر، شمارة 1: 108 – 97.
مهدی‌زاده، علیرضا، (1392). «نقش اندیشة شیعه در پیدایی فالنامه تهماسبی». استاد راهنما یعقوب آژند، استاد مشاورحسن بلخاری، دانشکده هنرهای تجسمی پردیس هنرهای زیبا دانشگاه تهران.
نصری، امیر، (1389). «رویکرد شمایل‌نگاری و شمایل‌شناسی در مطالعات هنری». هنر. شمارة 1: 62 – 56.
نوری، حسین‌بن محمدتقی، (1378). نجم الثاقب. قم: مسجد جمکران.
CALVINO I. (1998). If on a Winter's Night a Traveller. Translated by William Weaver, London: Vintage.
Farhad, Massumeh. (2009). Falanah.The United Kingdom, First Published.
http://www.bashgah.net/fa/category/show/58403.