Document Type : Original Article

Author

PhD Student of Comparative Analytical History of Islamic Art of Shahed University

Abstract

 
Resorting to Prophet (Muhammad) and Imams ‘P.B.U.H.’ is one of the special privileges of Shiite religion that come from verses from Koran and traditions. Any of twelve Imams (AS) is a sign of The Names of God (asmāʾ allāh al-ḥusnā) therefore when someone wants to resort them must pay attention to it. Since Safavid painters had special sight and philosophical bases and principals with roots in Shiite beliefs and Persian deep culture illustrated Shiite contents.The main goal of this paper is study of visual displays of resorting to Imam Reza (AS) via an iconographic approach. This dynamic and multilateral approach is regarded to reach to meaning and content of artwork, specially Persian painting that has a various and complicated collection of social, psychological, mystical and moral values is visual beauty, because this interpreted method of artwork includes three strategic stages: identification, description, analysis and interpretation of  artworks that cause to develop researches as systematic studies. Its data baser relies largely on library sources and printed materials. The result suggests that one of appropriate approaches of  study  Persian painting  is  iconographic analysis because recognize every era involves in historical information  about present revolutions and written culture of describer and reaching to symbolic in visual language that age and iconology can provide this purpose.                                                                                                                                             
 - What iconic meanings are there in this illustration’s visual elements?
- Painters’ Shiite beliefs, what impacts have had on illustrating their works?

Keywords

قرآن‌کریم.
ابن ابی الحدید، (1385 ق). شرح نهج البلاغه. تحقیق محمد ابوالفضل ابراهیم، قاهره: داراحیاء الکتب العربیه.
 اروینگ، لوین، (1386). «بحران تاریخ هنر». مترجم افرا بانک، گلستان هنر، شمارة 7: 43 – 37.
آیت‌اللهی، حبیب‌الله، (1377). مبانی نظری هنرهای تجسمی. تهران: سمت.
بیالوستکی، یان، (1385). «شمایل‌نگاری 3». فرهنگ تاریخ اندیشه‌ها، مترجم صالح حسینی، سایت باشگاه اندیشه.
حسینی‌تهرانی، محمدحسین، (1360). امام شناسی. بی‌جا: حکمت.
درخشانی، حبیب‌الله، (1382). «جلوه‌های ابداع در آثار کمال‌الدین بهزاد». در مجموعه مقالات همایش بین‌المللی کمال بهزاد، تهران: فرهنگستان هنر.
صدوق، محمد‌بن علی‌بن حسین‌بن موسی‌بن بابویه قمی، (1404 ق). عیون الاخبارالرضا. حمیدرضا مستفید و علی‌اکبر غفاری، بیروت: صدوق.
طباطبایی، محمدحسین ( 1417 ق). المیزان فی تفسیر القرآن. چاپ اول، بیروت: مؤسسة الاعلمی للمطبوعات.
عبدی ، ناهید، (1390 ). «تحلیل نگارة بهرام گور کشتن اژدها را».  نقدنامه هنر، شمارة 1: 97 – 83.
عبدی، ناهید، (1387). «بررسی تحلیلی نگارگری ایران در مکاتب هرات و تبریز از منظر آیکونوگرافی». استاد راهنما مهدی حسینی. دانشکده هنر دانشگاه تهران.
علامه طباطبایی، محمد‌حسین، (1363). تفسیر المیزان. مترجم محمدباقر موسوی همدانی. تهران: فرهنگی، رجاء و امیرکبیر.
قمی، عباس، (1369). مفاتیح الجنان. تهران: فرهنگ اسلامی.
مجلسی، محمدباقر، (1403 ق). بحار الانوار. بیروت: داراحیاء التراث العربی، جلد 32 با تحقیق محمدباقر محمودی، تهران: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
محمد هادی موذن جامی. «خصوصیت هر یک از معصومین‌(ع) در بر آورده شدن حاجات». در سایت http://www.khabaronline.ir/detail/337161/weblog/moazzen
محمدزاده، مهدی، (1390). «نقد شمایل‌شناسانه و کاربرد آن در حوزة نقاشی مذهبی عصر قاجار». نقدنامه هنر، شمارة 1: 108 – 97.
مهدی‌زاده، علیرضا، (1392). «نقش اندیشة شیعه در پیدایی فالنامه تهماسبی». استاد راهنما یعقوب آژند، استاد مشاورحسن بلخاری، دانشکده هنرهای تجسمی پردیس هنرهای زیبا دانشگاه تهران.
نصری، امیر، (1389). «رویکرد شمایل‌نگاری و شمایل‌شناسی در مطالعات هنری». هنر. شمارة 1: 62 – 56.
نوری، حسین‌بن محمدتقی، (1378). نجم الثاقب. قم: مسجد جمکران.
CALVINO I. (1998). If on a Winter's Night a Traveller. Translated by William Weaver, London: Vintage.
Farhad, Massumeh. (2009). Falanah.The United Kingdom, First Published.
http://www.bashgah.net/fa/category/show/58403.