1
دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه بین المللی امام رضا(ع)
2
استادیار گروه مدیریت دانشگاه بین المللی امام رضا (علیه السلام)
3
استادیار گروه جغرافیا دانشگاه فردوسی مشهد
چکیده
در این پژوهش بهمنظور تدوین راهبردهای احیای جاده ولایت با هدف توسعه فرهنگ زیارت، نقاط قوّت و ضعف و فرصتها و تهدیدهای مسیر تاریخی هجرت امامرضا (علیه السلام)، حد فاصل نیشابور تا رباط طرق مشهد، شناسایی شده است. جامعه آماری پژوهش، فعالان حوزه گردشگری مذهبی استان خراسان رضوی ـ شامل استادان دانشگاه، دانشآموختگان رشتۀ گردشگری و کارشناسان سازمانهای مسئول ـ بوده اند که 140 نفر آنان به پرسشنامه پژوهش پاسخ داده اند. تجزیهوتحلیل داده های پژوهش بیانگر این است که وجود عناصر و نشانه های تاریخی نظیر قدمگاه ها، امامزادگان و رباط ها، کاروانسراها و آب انبارها در طول مسیر بهعنوان مهمترین قوّت و کمبود تسهیلات بهداشتی، درمانی و خدماتی بهعنوان مهمترین ضعف، و همچنین ظرفیت بسیار بالای مقصد مسیر (شهر مشهد) بهعنوان مهمترین فرصت و نبودِ برنامۀ راهبردی و عملیاتی مناسب در جهت جذب گردشگران مذهبی خارجی، مهمترین تهدید احیای این مسیر قلمداد می شود. تحلیل SWOT نشان می دهد برنامهریزی جهت ثبت ملی و متعاقب آن ثبت جهانی مسیر جاده ولایت، ایجاد سازوکارهای نظام مند جهت تسهیل سفر و کاهش دغدغه های گردشگران مذهبی و همچنین تدوین چشمانداز احیای جاده ولایت و همسوسازی مسئولان و مردم منطقه با آن، می تواند راهبردهای مناسبی برای احیای جاده ولایت باشد.
صادق, جواد, رجوعی, مرتضی, & قاسمی خوزانی, محمد. (1397). تدوین راهبردهای احیای جاده ولایت با هدف توسعه فرهنگ زیارت به روش SWOT. فرهنگ رضوی, 6(22), 123-147.
MLA
جواد صادق; مرتضی رجوعی; محمد قاسمی خوزانی. "تدوین راهبردهای احیای جاده ولایت با هدف توسعه فرهنگ زیارت به روش SWOT". فرهنگ رضوی, 6, 22, 1397, 123-147.
HARVARD
صادق, جواد, رجوعی, مرتضی, قاسمی خوزانی, محمد. (1397). 'تدوین راهبردهای احیای جاده ولایت با هدف توسعه فرهنگ زیارت به روش SWOT', فرهنگ رضوی, 6(22), pp. 123-147.
VANCOUVER
صادق, جواد, رجوعی, مرتضی, قاسمی خوزانی, محمد. تدوین راهبردهای احیای جاده ولایت با هدف توسعه فرهنگ زیارت به روش SWOT. فرهنگ رضوی, 1397; 6(22): 123-147.