%0 Journal Article %T تدوین راهبردهای احیای جاده ولایت با هدف توسعه فرهنگ زیارت به روش SWOT %J فرهنگ رضوی %I بنیاد بین المللی فرهنگی هنری امام رضا (علیه السلام) %Z 2345-2560 %A صادق, جواد %A رجوعی, مرتضی %A قاسمی خوزانی, محمد %D 2018 %\ 08/23/2018 %V 6 %N 22 %P 123-147 %! تدوین راهبردهای احیای جاده ولایت با هدف توسعه فرهنگ زیارت به روش SWOT %K جاده ولایت %K گردشگری مذهبی %K زیارت %K راهبرد %K مدلSWOT %R %X در این پژوهش به‎منظور تدوین راهبردهای احیای جاده ولایت با هدف توسعه فرهنگ زیارت، نقاط قوّت و ضعف و فرصت­ها و تهدید­های مسیر تاریخی هجرت امام‎رضا (علیه ‏السلام)، حد فاصل نیشابور تا رباط طرق مشهد، شناسایی شده است. جامعه آماری پژوهش، فعالان حوزه گردشگری مذهبی استان خراسان رضوی ـ شامل استادان دانشگاه، دانش‎آموختگان رشتۀ گردشگری و کارشناسان سازمان­های مسئول ـ بوده­ اند که 140 نفر آنان به پرسش‎نامه پژوهش پاسخ داده­ اند. تجزیه‎وتحلیل داده­ های پژوهش بیانگر این است که وجود عناصر و نشانه ­های تاریخی نظیر قدمگاه ­ها، امام­زادگان و رباط­ ها، کاروانسراها و آب ­انبارها در طول مسیر به‎عنوان مهم‎ترین قوّت و کمبود تسهیلات بهداشتی، درمانی و خدماتی به‎عنوان مهم‎ترین ضعف، و همچنین ظرفیت بسیار بالای مقصد مسیر (شهر مشهد) به‎عنوان مهم‎ترین فرصت و نبودِ برنامۀ راهبردی و عملیاتی مناسب در جهت جذب گردشگران مذهبی خارجی، مهم‎ترین تهدید احیای این مسیر قلمداد می­ شود. تحلیل SWOT نشان می ­دهد برنامه­ریزی جهت ثبت ملی و متعاقب آن ثبت جهانی مسیر جاده ولایت، ایجاد سازوکارهای نظام ­مند جهت تسهیل سفر و کاهش دغدغه­ های گردشگران مذهبی و همچنین تدوین چشم­انداز احیای جاده ولایت و همسوسازی مسئولان و مردم منطقه با آن، می ­تواند راهبردهای مناسبی برای احیای جاده ولایت باشد. %U http://www.farhangerazavi.ir/article_70439_f35f05a04e9191649285d5ddb8520854.pdf