درهنر مصورسازی نسخهها که همواره تحت تأثیر تفکر مذهبی هنرمندان وحامیان آنها قرارداشتهاست، بخش عمدهای از آنها روایتهای مربوط به پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) ایشان را متجلی ساختهاند. رویکرد هنرمندان به این مضامین موجب بروزجلوههای خاصی از پردازش تمثیلی، نشانهای وانتزاعی درجهت روایتگری نسبت به سایر موضوعها در نگارگری شده است تا مضامین شیعی را به زبان تصویری انعکاس دهند. مهمترین منابع تصویرسازی برای هنرمندان شیعی،کتابهای حدیثی مانند عیون اخبارالرضا هستند که بهویژه به فضائل و معجزههای ائمه اطهار(ع) پرداختهاند. یکی از نسخههای مصورکه به مضامین شیعی پرداخته فالنامة تهماسبی است که در آن، نگارههایی منتسب به امام رضا(ع) احتمالاً با الهام از روایتهای شیخ صدوق به تصویر درآمدهاند. این نوشتار ضمن بررسی زندگانی شیخ صدوق، ویژگیهای نگارههای رضوی موجود در فالنامه و نحوة انعکاس روایتهای رئیسالمحدثین در آنرا به شیوة توصیفی ـ تحلیلی مطالعه کرده است. براساس پژوهشها، هنرشیعی با بهرهمندی از آموزههای ناب تشیع و عناصرنمادین، تلاش بیشائبة فرهیختگان دینی وهنری در دورههای مختلف را به نمایش گذاشته است.