1
کارشناسارشد علوم حدیث ـ تفسیر اثری (نویسندة مسئول)
2
استادیار علوم قرآنی و حدیث دانشگاه علوماسلامی رضوی
چکیده
معصومان(ع) بهعنوان تبیینکنندگان کلام وحی، در گفتار و رفتار خود با مخاطبان، به شیوهای اثربخش ارتباط برقرار میکردند. با بررسی احادیث ایشان، این شیوهها را در شرایطگوناگون انتقال پیام میتوان استخراج و دستهبندی کرد. هدف از تدوین این نوشتار استخراج و دستهبندی بعضی ازعوامل و زیرساختهای درونی ارتباط مؤثّر در گفتار و رفتار امام رضا(ع) است. این عوامل در ابواب مختلف حدیثی امام(ع) و نه صرفاً ابواب تربیتی وجود دارد. این نکته مورد تأکید است که دوران امامت آن حضرت بهخصوص تنوع سه دورة مختلف و بهتبع آن مخاطبان مختلف این دوران میتواند الگویی برای شیوة رفتاری مدیران در عصر حاضر باشد. در این مقاله که به شیوة کتابخانهای نگاشته شده، در چند عنوان به زیرساختهایی چون ایمان و توکل به خدا، ایجاد آمادگی روحی و قلبی برای ارتباط با مخاطب و نیت اشاره شده و سپس به کسب دانش و اطلاعات قبلی که خود مشتمل بر چند بخش است پرداخته شد. بخشی، درونی و از خصوصیات فردی ناشی شده و بخشی، منبعث از کسب مهارتهایی چون مثبتنگری، توجه به رعایت ارزشها، اعتمادآفرینی، سخن نیکو گفتن، گوش دادن پویا و استفادة بهجا از سرزنش و غضب بوده که به آن نیز اشاره شده است.