ـ آلگونه جونقانی، مسعود. (1396). «پژوهشی در باب زمینههای نظری انفصال و اتصال گفتمانی». دو فصلنامه روایت شناسی. صص :25-1.
ـ آیتی، اکرم. (1392). «مانلی نشانۀ سیال نشانه ـ معناشناختی شعر مانلی نیما یوشیج». مجلۀ شعرپژوهی بوستان ادب. صص:16-1.
ـ ــــــــــ . (1394). «تقابل من و دیگران در شعر منظومه شهریار و نیما». دو ماهنامۀ جستارهای زبان. صص:39-21.
ـ ابن بابویه، محمدبن علیبن حسین. (1378). عیون أخبار الرِّضا. قم: انتشارات شریف رضی، ج2.
ـ افراسیابپور، علیاکبر. (1391). «فضیلت در ادبیات تعلیمی». پژوهشنامۀ ادبیات تعلیمی. سال چهارم. شمارۀ شانزدهم. صص:130-103.
ـ پارسا، سیداحمد و رحیمی، منصور. (1396). «بررسی نشانه ـ معناشناسی داستان لیلی و مجنون جامی بر پایِۀ تحلیل گفتمان». فنون ادبی (علمی-پژوهشی). صص: 1- 18.
ـ توحیدلو، یگانه و شعیری، حمیدرضا. (1386). «تحلیل نشانه ـ معناشناختی دروغ: لغزندگی». ویژهنامه قصهشناسی فصلنامه فرهنگ و ادبیات عامه. صص: 110-96.
ـ داد، سیما. (1385). فرهنگ اصطلاحات ادبی. تهران: مروارید.
ـ داودیمقدم، فریده. (1393). «تجزیه و تحلیل ادبی زبان داستان قرآنی موسی g و خضرg از منظر نظامهای گفتمانی». فصلنامۀ علمی پژوهشی پژوهش های ادبی-قرآنی. صص: 133-59.
ـ ــــــــــــــــ . (1391). «تحلیل نشانه ـ معناشناختی شعر آرش کمانگیر و عقاب: تحول کارکرد تقابلی زبان به فرآیند تنشی». فصلنامۀجستارهای زبانی. شمارۀ اول. صص: 124- 105.
ـ رادمنش، شبنم السادات و شعیری، حمیدرضا. (1392). «بررسی نشانه ـ معناشناختی رابطۀ عنوان و نقاشی: مطالعۀ موردی تداوم خاطره اثر سالوادر دالی و جیغ اثر ادوارد مونش». فصلنامۀ تخصصی نقد ادبی. صص: 30-7.
ـ زیرک، ساره. (1395). «نشانه ـ معناشناسی عاطفی گسست و انسداد گفتمانی در داستان حسنک وزیر». نقد و نظریۀ ادبی. صص: 91-76.
ـ سلمانی، نیلوفر و حمیدیه، بهزاد. (1394). «هویّت و هژمونی در گفتمان فقر در قرآن با رویکردی به نظریۀ زبانشناسی نوین». کنفرانس بین المللی علوم انسانی روانشناسی و علوم اجتماعی.
ـ شعیری، حمیدرضا. (1394). تجزیهوتحلیل نشانه ـ معناشناختی گفتمان. چاپ چهارم. تهران: سمت.
ـ ــــــــــــــــ . (1395). نشانه ـ معناشناسی ادبیات : نظریه و روش تحلیل گفتمان ادبی. تهران: مرکز نشر آثار علمی دانشگاه تربیت مدرس.
ـ ــــــــــــــــ . (1388). «از نشانهشناسی ساختارگرا تا نشانه ـ معناشناسی گفتمانی». فصلنامۀ تخصصی نقد ادبی. صص: 33-51.
ـ شعیری، حمیدرضا و معموری، علی. (1386). «دانش زبانشناسی و کاربرد آن در مطالعات قرآنی». مجلۀ قرآن و علم. صص: 176-161.
ـ شعیری، حمیدرضا و مقدمی، محمدتقی. (1390). «نظریۀ تحلیل گفتمان لاکلا و موف و نقد آن». معرفت فرهنگی اجتماعی. صص: 124-91.
- گرامشی، آنتونیو و راثی، حبیب. (1388). «نظریه هژمونی». کتاب ماه علوم اجتماعی. دوره جدید. ش 16. صص: 99-109.
- میرزایی، فرامرز و جمال امیدی، احمد. (1394).«تحلیل نشانه معناشناسی گفتمانی در داستان کوتاه «خلأ» اثر نجیب محفوظ». جستارهای زبانی. صص: 237-260.
ـ نایبی، سلما و شعیری، حمیدرضا. (1395). «تحلیل بازنمایی سکوت بر اساس کارکرد تنشی گفتمان در سینمای کیشلوفسکی». دوفصلنامه علمی ـ پژوهشی دانشگاه هنر. صص:79-65.
- نصیحت، ناهید ؛ روشنفکر، کبری ؛ پروینی، خلیل و میرزایی، فرامرز.(1391). «نشانه معناشناسی ساختار روایی رمان «و ما تشاؤون»بر اساس نظریه گریماس». نقد ادب عربی. صص 39-63.
ـ یلمهها، احمدرضا. (1395). «بررسی خاستگاه ادبیات تعلیمی منظوم و سیر تطور آن در ایران». پژوهشنامۀ ادبیات تعلیمی. ش 29. صص:90-61.