از شیوههای تبیین معارف دینی در مکتب اهل بیت (علیهمالسلام) در مواجهه با مخالفان، مناظرهها و احتجاجهایی بوده که از سوی آنان در طول تاریخ مدیریت شده است. در این بین، بررسی سیرۀ تعلیمی ـ تربیتیامامرضا (علیهالسلام) درمناظرهبااصحابادیانومذاهب مختلف، علاوهبرنشاندادنجایگاه علمیامام (علیهالسلام) وشناساندنایشانبه عنوان یک شخصیت کامل انسانی، میتواند الگویی برای تدوین سند چگونگی یک مناظرۀ صحیح و اخلاقمحور و گامی در راستای تعلیموتربیت انسانها در طول تاریخ باشد. پژوهشحاضربهروشتوصیفی ـتحلیلی، بهدنبال پاسخ به این پرسش اصلی است که محورهای مهمّ سیرۀ تعلیمی ـ تربیتی امام رضا (علیهالسلام) در مناظره با اصحاب ادیان و مذاهب کدام موارد است؟ بر اساس یافتههای پژوهش، هدف آموزشی، تأکید بر مبانی اساسی اسلام، استناد به متون مقدس و تسلط به زبانها و لهجههای مختلف، جدال احسن، حفظ کرامت انسان، انصاف و عدالت در بحث و... از محورهای مهمّ سیرۀ تعلیمی ـ تربیتی امام (علیهالسلام) در مناظرات با اصحاب ادیان و مذاهب مختلف است.
نقی پورفر, ولی الله, زاهدی, عبد الرضا, & فتحی, یعقوب. (1398). سیرۀ تعلیمی ـ تربیتی امام رضا (علیه السلام) در مناظره با اصحاب ادیان ومذاهب. فرهنگ رضوی, 7(25), 183-213. doi: 10.22034/farzv.2019.87191
MLA
ولی الله نقی پورفر; عبد الرضا زاهدی; یعقوب فتحی. "سیرۀ تعلیمی ـ تربیتی امام رضا (علیه السلام) در مناظره با اصحاب ادیان ومذاهب". فرهنگ رضوی, 7, 25, 1398, 183-213. doi: 10.22034/farzv.2019.87191
HARVARD
نقی پورفر, ولی الله, زاهدی, عبد الرضا, فتحی, یعقوب. (1398). 'سیرۀ تعلیمی ـ تربیتی امام رضا (علیه السلام) در مناظره با اصحاب ادیان ومذاهب', فرهنگ رضوی, 7(25), pp. 183-213. doi: 10.22034/farzv.2019.87191
VANCOUVER
نقی پورفر, ولی الله, زاهدی, عبد الرضا, فتحی, یعقوب. سیرۀ تعلیمی ـ تربیتی امام رضا (علیه السلام) در مناظره با اصحاب ادیان ومذاهب. فرهنگ رضوی, 1398; 7(25): 183-213. doi: 10.22034/farzv.2019.87191