ـ آریا، غلامعلی. (1365). طریقه چشتیه در هند و پاکستان و خدمات پیروان این طریقه به فرهنگ اسلامی و ایرانی. تهران: زوار.
ـ ابراهیم، علیرضا. (1396). «ذوالنون مصری و تعالیم ائمه شیعه». ادیان و عرفان. سال 50. شماره 1. صص: 9-27.
ـ ابن اثیر، عزالدین علی. (1402ق). الکامل فی التاریخ. بیروت : دارصادر.
ـ ابنرجب، عبدالرحمن بن احمد. (1425ق). ذیل طبقات الحنابله. ریاض: مکتبه العبیکان.
ـ ابنمازه، محمد بن عمر.(1395). لطایفالاذکار للحضار و السفار فیالمناسک والآداب. تصحیح و حواشی از رسول جعفریان. تهران: علم.
ـ ابن ملیح، محمد بن احمد. (1968م). أنس الساری و السارب من أقطار المغارب إلی منتهی الآمال و المآرب سید الأعاجم و الأعارب. تحقیق محمد الفاسی. فاس: مطبعه جامعه محمد الخامس.
ـ اسفندیار، محمود رضا. (1390). «مدارا در اندیشه رام موهن روی و ابو الکلام آزاد ». پژوهشنامه ادیان. شماره 9. صص:1-12.
ـ بامبا، احمدو. (1977). دیوان سعادات المریدین فی امداح خیر المرسلین. طوبی (سنگال): Daaray Kaamil.
ـ پازوکی، شهرام. (1379). «تصوف علوی: گفتاری در باب انتساب سلاسل صوفیه به حضرت علی g». اندیشه دینی. شماره 5 و 6. صص: 59-74.
ـ تسبیحی، محمد حسین. (1351). «دیدار از کتابخانههای پاکستان». وحید. شماره106 . صص: 795 – 804.
ـ تقیزاده نائینی، رضا. (1402). سفرهای زیارتی دولتمردان مسلمان به مشهد مقدس. تهران: مشعر.
ـ ثنائی، حمیدرضا؛ زارع حسینی، فاطمه؛ مجتهدی، مهدی. (1398). «خاندان سُهروَردی، خاندان تصوف و علم در سرزمینهای اسلامی». عرفان اسلامی. 15(59). صص: 223-246.
ـ جعفریان، رسول. (1378). «شماری از زائران سنی امام رضا g تا قرن ششم» . زائر. ش 55 و 56. صص: 69-65.
ـ چوهدری، شاهد. (1379). «سیر تصوف و عرفان از ایران به شبه قاره و سهم عارفان تبریزی در آن (شیخ جلال الدین تبریزی) ». زبان و ادب فارسی. شماره 177 .صص: 61 – 102.
ـ حداد، جورج. (1363). «المجله الاسیویه» المجمع اللغه العربیه بدمشق. المجلد التاسع عشر. المجمع اللغه العربیه. العدد 5 و 6.صص: 280-281.
ـ حسینی، یحیی. (1384). «تصوف در افغانستان». طلوع. شماره 16.صص: 175-186.
ـ حیدریآذر، مجید. (1397). «عالمان منتقد سلفیه؛ احمد بن زینی دحلان». سراج منیر. شماره 30. صص: 155-162.
ـ خانی، عبدالمجید. (2002م). الحدائق الوردیه فی حقائق أجلاء النقشبندیه. اربیل: دار ئاراس للطباعه و النشر
ـ خواندمیر، غیاث الدین بن همام الدین. (1355). تاریخ حبیب السیر. تهران: خیام.
ـ دهیبی زعبی، عبدالمجید بن طه. (1428ق). اتحاف الاکابر فی سیره و مناقب الامام محیی الدین عبدالقادر الجیلانی الحسنی الحسینی و بعض مشاهیر ذریته اولی الفضل و الماثر. بیروت: دارالکتب العلمیه.
ـ رضوی، اطهر عباس. (1380). تاریخ تصوف در هند. ترجمه منصور معتمدی. تهران: مرکز نشر دانشگاهی.
ـ روحانی، کمال. (1385). تاریخ جامع تصوف در کردستان، نقد و بررسی طریقت قادری به ضمیمه تاریخ عرفان از آغاز تاکنون. تهران: نشر سامرند.
ـ زرکلی، خیر الدین. (1989م). الأعلام: قاموس تراجم لأشهر الرجال و النساء من العرب و المستعربین و المستشرقین. بیروت: دار العلم للملایین.
ـ زرینکوب، عبدالحسین. (1392). ارزش میراث صوفیه. تهران: امیرکبیر.
ـ شاهدی، سیدمحمد. (1397). تصوف در غرب آفریقا و تاثیرپذیری از مکتب اهل بیت b. قم: ذوی القربی
ـ شمیم خان، محمد. (1373). «احوال و آثار مولانا عبیدالله عبیدی سهروردی (1250 ه / 1835 م تا 1302 ه / 1885 م) » . نامه پارسی . شماره 9 . صص: 170-175.
ـ صافی، قاسم. (1387). «مقام لعل شهباز قلندر عارف و سخنور فارسی در سند». پژوهش های ادب عرفانی (گوهر گویا). 2(1). صص: 39-60.
ـ صداقت، مجتبی. (1391). «شایستگی زیارت اهل قبور، عقیده مشترک عارفان و صوفیان تشیع و تسنن». هفت آسمان. 14(54).صص: 93-112.
ـ عالم زاده، هادی. (1369). «آزاد، ابوالکلام». در دایره المعارف بزرگ اسلامی. زیر نظر کاظم موسوی بجنوردی . (ج 1: 307).تهران: مرکز دائره المعارف بزرگ اسلامی.
ـ عتیقی تبریزی، جلالالدین بن قطبالدین. (1393). مجالس. تهران: میراث مکتوب.
ـ عدلی، محمدرضا. (1392). «علل گسترش جماعتهای اولیه صوفیان و شکلگیری خانقاهها». ادبیات عرفانی و اسطوره شناختی. 9 (30).صص: 93-113.
ـ عظیمی، کیومرث؛ چلونگر، محمد علی؛ منتظرالقائم، اصغر. (1393). «طریقتهای صوفیه، عامل همگرایی کردها به تشیع در کردستان از سال 907 تا 1400 ق». پژوهشهای تاریخی (مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی اصفهان) . شماره 24.صص: 17-42.
ـ علی جولا، الهام؛ طباطبایی، محمد منصور. (1396). «سلاسل صوفیه از منظر صاحب رشحات الغیبیه فی تحقیق طریق الصوفیه». زبان و ادب فارسی (نشریه دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تبریز). دوره 70. شماره 235.صص: 123-151.
ـ عیاشی، ابوسالم. (2006م). الرحله العیاشیه. حققها و قدم لها سعید الفاضلی و سلیمان القرشی. ابوظبی: دارالسویدی للنشر و التوزیع.
ـ فرطوسی، صلاح مهدی. (1393). تاریخچه آستان مطهر امام علی g. تهران: نشر مشعر
ـ کتانی، عبد الحی. (1982م). فهرس الفهارس والأثبات ومعجم المعاجم والمشیخات والمسلسلات. بیروت: دارالغرب الاسلامی.
ـ لاجوردی، فاطمه. (1396). تصوف: خاستگاه، تاریخ و موضوعات وابسته (مجموعه مقالات). تهران: مرکز دایره المعارف بزرگ اسلامی.
ـ لاهوری، غلام سرور. (1410- 1414ق ). خزینه الاصفیاء. لاهور: مکتبه نبویه.
ـ مجلسی، محمد باقر (1403ق ). بحارالانوار. بیروت: موسسه الوفاء.
ـ مدرسی چهاردهی، مرتضی. (1347). «قصیده خالد نقشبندی در وصف امام هشتم علی بن موسی الرضا g ادب و هنر». نامه آستان قدس. شماره 37 . صص: 77-84.
ـ مرادینسب، حسین؛ ایزانلو، محمد امین. ( 1395). «کاربست همگرایی شیعیان امامی با سلجوقیان». تاریخ اسلام در آینه پژوهش. شماره 40 . صص: 101- 120.
ـ مشایخ فریدنی، محمد حسین. (1367). «نظری به زندگی و کارنامه مولانا ابوالکلام آزاد».کیهان فرهنگی. شماره 53 . صص: 19 – 22.
ـ مشکور، محمدجواد. (1375). فرهنگ فرق اسلامی. مشهد: آستان قدس رضوی. بنیاد پژوهشهای اسلامى.
ـ نصیری، محمد؛ رجبی، محمدرضا؛ نوروزی، اصغر. (1394). «بررسی تاریخی چگونگی ورود و تأثیر تعالیم معنوی اهل بیت b در تصوف و عرفان اسلامی». تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی. سال ششم. شماره 20. صص: 99-130.
ـ یعقوبی، احمد بن اسحاق. (1423ق). تاریخ الیعقوبی. بیروت : دارالکتب العلمیه.
منابع اینترنتی
ـ افتخاری، فرید. (1399). «تصوف جریانی به شدت متکثر؛ صوفی داعشی هم داریم!». دین آنلاین.6/6/1399. تاریخ مشاهده: 12/10/1401:
o https://www.dinonline.com/20376
ـ تاشچی، محمدناظم.(2020م). «عمران خان: به علاقهمندان به عرفان، سریال یونس امره؛ سفر عشق را توصیه میکنم». خبرگزاری آناتولی. تاریخ مشاهده: 10/05/1401:
o https://www.trt.net.tr/persian/mntqh/2020/12/02/mrn-khn-tmshy-sryl-trkhy-ywns-mrh-sfr-shq-r-bh-lqhmndn-rfn-twsyh-khrd-1537968
ـ عبادی، عبدالله. (1394). « نفوذ صهیونیسم بر پل فرهنگی، سیاسی آفریقا». خبرگزاری فارس.
o تاریخ مشاهده: 10/05/1401:
o https://www.farsnews.ir/news/13940122001328
ـ موسوی، جمالالدین. (1396). « آینده صوفیه در افغانستان/صوفیه اصیل از جریان های انحرافی جدا شود». خبرگزاری مهر. تاریخ مشاهده: 11/10/1401
o https://www.mehrnews.com/news/4055270
ـ « بازدید عمران خان از موزه و آرامگاه مولانا در قونیه» (2019). خبرگزاری آناتولی. تاریخ مشاهده: 10/05/1401:
o https://www.aa.com.tr/fa/%D8%AA%D8%B1%DA%A9%DB%8C%D9%87/%D8%A8%D8%A7%D8%B2%D8%AF%DB%8C%D8%AF-%D8%B9%D9%85%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D8%AE%D8%A7%D9%86-%D8%A7%D8%B2-%D9%85%D9%88%D8%B2%D9%87-%D9%88-%D8%A2%D8%B1%D8%A7%D9%85%DA%AF%D8%A7%D9%87-%D9%85%D9%88%D9%84%D8%A7%D9%86%D8%A7-%D8%AF%D8%B1-%D9%82%D9%88%D9%86%DB%8C%D9%87/1355349
ـ « بودجه زیارت برای پایتخت معنوی ایران/ ورود 40 میلیون زائر در افق 1401». (1389) . خبرگزاری مهر. تاریخ مشاهده: 12/10/1401:
o https://www.mehrnews.com/news/1226710
ـ «توصیه نخست وزیر پاکستان عمران خان به خواندن کتاب ترکی چهل قانون عشق». (2020). پاکستان اینفو pakistaninfo. تاریخ مشاهده: 10/05/1401:
o https://pakistaninfo.com/fa/17527/%D8%AA%D9%88%D8%B5%DB%8C%D9%87-%D9%86%D8%AE%D8%B3%D8%AA-%D9%88%D8%B2%DB%8C%D8%B1-%D9%BE%D8%A7%DA%A9%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%86-%D8%B9%D9%85%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D8%AE%D8%A7%D9%86-%D8%AE%D9%88%D8%A7%D9%86/
ـ «پارلمان پاکستان عمران خان را از نخستوزیری برکنار کرد». (1401). خبرگزاری دویچه وله فارسی. تاریخ مشاهده: 11/10/1401.
o https://www.dw.com/fa-ir/%D9%BE%D8%A7%D8%B1%D9%84%D9%85%D8%A7%D9%86-%D9%BE%D8%A7%DA%A9%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%86-%D8%B9%D9%85%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D8%AE%D8%A7%D9%86-%D8%B1%D8%A7-%D8%A7%D8%B2-%D9%86%D8%AE%D8%B3%D8%AA%D9%88%D8%B2%DB%8C%D8%B1%DB%8C-%D8%A8%D8%B1%DA%A9%D9%86%D8%A7%D8%B1-%DA%A9%D8%B1%D8%AF/a-61422516
ـ چهل قانون عشق» (2020). پاکستان اینفو pakistaninfo. تاریخ مشاهده: 10/05/1401:
o https://pakistaninfo.com/fa/17527/%D8%AA%D9%88%D8%B5%DB%8C%D9%87-%D9%86%D8%AE%D8%B3%D8%AA-%D9%88%D8%B2%DB%8C%D8%B1-%D9%BE%D8%A7%DA%A9%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%86-%D8%B9%D9%85%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D8%AE%D8%A7%D9%86-%D8%AE%D9%88%D8%A7%D9%86/
ـ «درباره شاه محمود قریشی». (1398). خبرگزاری ایرنا. تاریخ مشاهده: 10/05/1401:
o https://www.irna.ir/news/83632915
ـ «رئیس جمهور سنگال وارد مشهد شد». (1387). خبرگزاری ایرنا. تاریخ مشاهده: 10/05/1401:
o https://www.irna.ir/news/7393476
ـ «سفر بی نظیر بوتو نخست وزیر پاکستان به ایران». (1369). خبرگزاری ایرنا. تاریخ مشاهده: 10/05/1401.
o https://www.irna.ir/news/3454995
ـ « نخست وزیر پاکستان برای زیارت حرم امام رضا(ع) به مشهد سفر کرد». (1390) خبرگزاری مهر. تاریخ مشاهده: 10/05/1401:
o https://www.mehrnews.com/news/1407330
ـ «نخست وزیر پاکستان پس از دیدار با مقامات کشورمان به اسلام آباد بازگشت».(1390). خبرگزاری ایرنا. تاریخ مشاهده: 10/05/1401:
o https://www.irna.ir/news/7932830
ـ «نخست وزیر پاکستان به زیارت حرم مطهر امام رضا (ع) رفت». (1398). خبرگزاری ایرنا. تاریخ مشاهده: 10/05/1401:
o https://www.irna.ir/news/83286500
ـ «وزیر امور خارجه پاکستان وارد مشهد مقدس شد». (1398). خبرگزاری فارس. تاریخ مشاهده: 10/05/1401:
o https://www.farsnews.ir/news/13981022000874
ـ «همایش بینالمللی گفتمان عرفان و تصوف در سنگال». (1390). خبرگزاری ایکنا. تاریخ مشاهده: 10/05/1401:
o https://iqna.ir/fa/news/2247175
منابع خارجی
o حقی، انوار حسین(2017م). «ملتان اور سجاده نشینی». جرات. تاریخ مشاهده: 10/05/1401:
ـ https://juraat.com/07/11/2017/26076/
ـ قادری، محمد صدیق خان.(2020م). «مخدوم محمد سجاد حسین قریشی مرحوم-ایک عهد آفریں شخصیت». نوای وقت. تاریخ مشاهده: 10/05/1401:
o https://www.nawaiwaqt.com.pk/18-May-2020/1161702
ـ گیلانی، سید یوسف رضا.(2011م). «میرے والد مخدوم سید علمدار گیلانی». جنگ. تاریخ مشاهده: 10/05/1401:
o https://jang.com.pk/news/42735
ـ _________________. (2021م). «والد ِمحترم سید علمدار حسین گیلانی کی یاد میں! » . جیونیوز. تاریخ مشاهده: 10/05/1401:
o https://urdu.geo.tv/latest/251034-
ـ «حضرت بهائوالدین زکریا کی عرس کی تقریب کی دوران شاه محمود قریشی کی بهائی سی تلخ کلامی»، (2016م). اسلام تایمز. تاریخ مشاهده: 10/05/1401
o https://www.islamtimes.org/ur/news/581379
ـ «حضرت موسی پاک شهید». (2017م). نوای وقت. تاریخ مشاهده: 10/05/1401:
o https://www.nawaiwaqt.com.pk/15-May-2017/604047
ـ «مراسم عرس مولانا که بین روزهای 7 تا 17 دسامبر برگزار میشود». (2022م). سازمان رادیو و تلویزیون دولتی ترکیه (TRT). تاریخ مشاهده: 11/10/1401
o https://www.trt.net.tr/dari/frhng-w-hnr/2014/11/25/mrsm-rs-mwln-khh-byn-rwzhy-7-t-17-dsmbr-brgzr-myshwd-205239
ـ Al-Qadir varsity to become research hub, hopes PM Imran Khan. 2021.Thenews
o Retrieved Aug 01, 2022, from:
o https://www.thenews.com.pk/print/803388-al-qadir-varsity-to-become-research-hub-hopes-pm
ـ Butt, S (2018). What brings PTI chief to a remote town?. Dawn
o Retrieved Aug 01, 2022, from:
o https://www.dawn.com/news/1349312/what-brings-pti-chief-to-a-remote-town
ـ «First Lady Bushra Bibi opens sufism centre, e-library» .2021, The News.
o Retrieved Aug 01, 2022, from:
o https://www.thenews.com.pk/print/842117-first-lady-bushra-bibi-opens-sufism-centre-e-library?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+com%2FcwEr+%28Today%27s+Top+stories+%7C+thenews.com.pk%29
ـ ‹Inshallah, I shall return as PM›: Benazir. 2001. Zeenews.
o Retrieved Aug 01, 2022, from:
o https://zeenews.india.com/home/inshallah-i-shall-return-as-pm-benazir_27025.html
ـ I›ve made mistakes in life, but marrying Reham has to be the biggest: Imran. 2018. The Express Tribune
o Retrieved Aug 01, 2022 from:
o https://tribune.com.pk/story/1764227/9-marrying-reham-biggest-mistake-ive-ever-made-imran-says
ـ Khushik, R (2007), Benazir visits shrine in Sehwan. Dawn.
o Retrieved Aug 01, 2022, from:
o https://www.dawn.com/news/280394/benazir-visits-shrine-in-sehwan
ـ McCarthy, R (2002), «I Never Asked for Power.» Guardian.
o Retrieved from, Aug 01, 2022, from:
o https://www.theguardian.com/world/2002/aug/15/gender.pakistan
ـ President Zardari and Benazir Bhutto›s Ajmer visit in 2005. 2012. Ndtv.
Retrieved Aug 01, 2022, form:
o https://www.ndtv.com/photos/news/president-zardari-and-benazir-bhuttos-ajmer-visit-in-2005-12731#photo-166097
ـ Shah, S (2019). Saudi Royals who have visited Pakistan till date. Thenews
o Retrieved Aug 01, 2022, from:
o https://www.thenews.com.pk/print/432069-saudi-royals-who-have-visited-pakistan-till-date
ـ Thurston, A (2012), Senegalese politicians court leaders of age-old Muslim sect. 2012. Christian science monitor
o Retrieved Aug 01, 2022, from:
o https://www.csmonitor.com/World/Africa/Africa-Monitor/2012/0125/Senegalese-politicians-court-leaders-of-age-old-Muslim-sect
ـ Thick blood: Shah Mehmood Qureshi rubbishes brother’s challenge. 2014. The Express Tribune
o Retrieved Aug 01, 2022, from:
o https://tribune.com.pk/story/799902/thick-blood-shah-mehmood-qureshi-rubbishes-brothers-challenge
ـ Wakeel, N (2021). Al-Qadir varsity to be made hub of Islamic research: PM Imran.2021. Aajnews
o Retrieved Aug 01, 2022, from:
o https://www.aaj.tv/news/30254789