نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

طلبۀ حوزه علمیه قم و دانشجوی دکتری فرهنگ و ارتباطات دانشگاه باقرالعلوم(

چکیده

جشنوارۀ فرهنگی هنری امام رضا(ع) هر ساله با گسترۀ بین‌المللی برگزار می‌شود و دارای بخش‌های متعددی است. بخش وبلاگ‌نویسی آن می‌تواند موضوع یک مطالعۀ ارتباط‌شناختی قرار گیرد. در این نوشتار با بهره‌گیری از روش اسنادی، ابتدا به نقد کلان جشنوارۀ وبلاگ‌نویسی رضوی پرداخته شده و تراکم اطلاعاتی حاصل از ایجاد ده‌ها وبلاگ، به‌عنوان یک آسیب مطرح شده است. در ادامه و در بخش نقد خُرد، ضمن تحلیل و ارزیابی معیارهای سنجش ارائه‌شده، نشان داده می‌شود که مقولۀ پیام و شاخصه‌های زیرمجموعۀ آن، مورد کم‌توجهی متصدیان امر قرار گرفته است و نتیجۀ آن، اختصاص رتبه‌های برتر جشنواره به وبلاگ‌هایی است که از غنای محتوایی لازم برخوردار نیستند، امری که به فاصله گرفتن جوانان نخبه و صاحب‌اندیشه از چنین فضایی می‌انجامد. در ادامه با توجه به مؤلّفه‌های فرایند ارتباط، الگویی پیشنهادی برای سنجش علمی‌تر ارائه شده است.

کلیدواژه‌ها

احتشامی، مسعود، (1388). «نقد و بررسی وبلاگ‌های دینی». پایان‌نامه سطح دو رشتۀ تبلیغ، قم: مرکز تخصصی تبلیغ حوزۀ علمیه قم.
بدیعی، نعیم، (1380). تحلیل‌محتوا: مبانی روش‌شناسی. تهران: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
بهرامی‌کمیل، نظام، (1388). نظریۀ رسانه‌ها. تهران: کویر.
حسنی، محمد، (1385). فرهنگ و رسانه‌های نوین. قم: مرکز پژوهش‌های اسلامی صدا و سیما.
دورکیم، امیل، (1383). قواعد روش جامعه‌شناسی. مترجم علی‌محمد کامران، چاپ ششم، تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
ساروخانی، باقر، (1388). جامعه‌شناسی ارتباطات. تهران: اطلاعات.
سلیمانیه، مهدی، (1390). «بررسی ویژگی‌های جامعه‌شناختی نمونۀ نوعی محصل علوم‌دینی در حوزۀ علمیه قم». پایان‌نامۀ کارشناسی‌ارشد رشتۀ پژوهش علوم‌اجتماعی، تهران: دانشکده علوم اجتماعی.
شکرخواه، یونس، (1389). واژه‌نامۀ ارتباطات. چاپ چهارم، تهران: سروش.
ضیایی‌پرور، حمید، (1387). وبلاگستان فارسی در سال 1386. تهران: دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها.
کوثری، مسعود، (1387). «نشانه‌شناسی رسانه‌های جمعی». فصلنامه رسانه. سال 19، شمارۀ 73: 56-31.  
محمدی‌فر، غلامرضا، (1387). «نگاهی به کاربرد روش تحلیل‌محتوا». پیام پژوهش، سال 8، شمارۀ 88: 31-26.
مسعودی، امیدعلی، (1388). «تحلیل‌محتوای وبلاگ‌های دینی» (تحقیق). تهران: پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات.
مک کوایل، دنیس، (1387). مخاطب‌شناسی. مترجم مهدی منتظرقائم، تهران: دفتر مطالعات و توسعه رسانه‌ها.
ملکیان، مصطفی، (1380). «روش‌شناسی در علوم سیاسی» (مصاحبه)، علوم سیاسی، سال 4، شمارۀ 14: 279-273.
مولانا،‌ حمید، (1384). «وبلاگ منبر دیجیتال آری یا خیر» (مصاحبه)، فصلنامه ره‌آورد نور، شمارۀ 13: 65-64.
هوور، استوارت و نات لاندبای، (1382). بازاندیشی دربارۀ رسانه، دین و فرهنگ. مترجم مسعود آریایی‌نیا، تهران: سروش.
«فراخوان ششمین جشنوارۀ وبلاگ‌نویسی رضوی». قابل دسترسی در: www.shamstoos.ir/fa/article/31 بازیابی در 20بهمن 1392.
 
Lasswell, Harold, (1972 .(The Structure and Function of Communication in Society. New York: University of Illinois Press.
McLuhan ,Marshall, )1967 .(The Medium is the Message, Understanding Media The Extension of Man. London: Sphere.