Document Type : Original Article

Author

Qom Seminary Student, PhD student, Culture and Communications, Bagher-al-Oloum University

Abstract

Imam Reza Cultural and Artistic Festival is held annually with the presence of national and international participants in various fields. Its blogging field can be a suitable subject for communication study. This article first explores blogging section in Razavi Festival and introduces density of information resulting from large number of blogs as damage. It then examines and analyses the presented criteria and shows that message and its subsidiary indicators are ignored by officials in charge and as a result, some blogs that are not rich enough in terms of content are awarded as the select ones which has led to a gap between the elite youth and such festivals.

Keywords

احتشامی، مسعود، (1388). «نقد و بررسی وبلاگ‌های دینی». پایان‌نامه سطح دو رشتۀ تبلیغ، قم: مرکز تخصصی تبلیغ حوزۀ علمیه قم.
بدیعی، نعیم، (1380). تحلیل‌محتوا: مبانی روش‌شناسی. تهران: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
بهرامی‌کمیل، نظام، (1388). نظریۀ رسانه‌ها. تهران: کویر.
حسنی، محمد، (1385). فرهنگ و رسانه‌های نوین. قم: مرکز پژوهش‌های اسلامی صدا و سیما.
دورکیم، امیل، (1383). قواعد روش جامعه‌شناسی. مترجم علی‌محمد کامران، چاپ ششم، تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
ساروخانی، باقر، (1388). جامعه‌شناسی ارتباطات. تهران: اطلاعات.
سلیمانیه، مهدی، (1390). «بررسی ویژگی‌های جامعه‌شناختی نمونۀ نوعی محصل علوم‌دینی در حوزۀ علمیه قم». پایان‌نامۀ کارشناسی‌ارشد رشتۀ پژوهش علوم‌اجتماعی، تهران: دانشکده علوم اجتماعی.
شکرخواه، یونس، (1389). واژه‌نامۀ ارتباطات. چاپ چهارم، تهران: سروش.
ضیایی‌پرور، حمید، (1387). وبلاگستان فارسی در سال 1386. تهران: دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها.
کوثری، مسعود، (1387). «نشانه‌شناسی رسانه‌های جمعی». فصلنامه رسانه. سال 19، شمارۀ 73: 56-31.  
محمدی‌فر، غلامرضا، (1387). «نگاهی به کاربرد روش تحلیل‌محتوا». پیام پژوهش، سال 8، شمارۀ 88: 31-26.
مسعودی، امیدعلی، (1388). «تحلیل‌محتوای وبلاگ‌های دینی» (تحقیق). تهران: پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات.
مک کوایل، دنیس، (1387). مخاطب‌شناسی. مترجم مهدی منتظرقائم، تهران: دفتر مطالعات و توسعه رسانه‌ها.
ملکیان، مصطفی، (1380). «روش‌شناسی در علوم سیاسی» (مصاحبه)، علوم سیاسی، سال 4، شمارۀ 14: 279-273.
مولانا،‌ حمید، (1384). «وبلاگ منبر دیجیتال آری یا خیر» (مصاحبه)، فصلنامه ره‌آورد نور، شمارۀ 13: 65-64.
هوور، استوارت و نات لاندبای، (1382). بازاندیشی دربارۀ رسانه، دین و فرهنگ. مترجم مسعود آریایی‌نیا، تهران: سروش.
«فراخوان ششمین جشنوارۀ وبلاگ‌نویسی رضوی». قابل دسترسی در: www.shamstoos.ir/fa/article/31 بازیابی در 20بهمن 1392.
 
Lasswell, Harold, (1972 .(The Structure and Function of Communication in Society. New York: University of Illinois Press.
McLuhan ,Marshall, )1967 .(The Medium is the Message, Understanding Media The Extension of Man. London: Sphere.