محمد جانی پور؛ علی سروری مجد
دوره 2، شماره 7 ، آذر 1393، ، صفحه 53-79
چکیده
یکی از مهمترین وظایف ائمه اطهار(ع) ترویج معارف دین اسلام، بسترسازیبرای تعمیق این معارف و تربیت جامعة اسلامی برای نیل به کمال و سعادت است. بیشک این راهبرد از طریق اقدامهای متعددی انجام میشده که ...
بیشتر
یکی از مهمترین وظایف ائمه اطهار(ع) ترویج معارف دین اسلام، بسترسازیبرای تعمیق این معارف و تربیت جامعة اسلامی برای نیل به کمال و سعادت است. بیشک این راهبرد از طریق اقدامهای متعددی انجام میشده که یکی از آنها، آموزش دعا و ترویج آن به مناسبتهای مختلف در راستای ایجاد سبک زندگی اسلامی در میان افراد جامعه است.در این مقاله تلاش بر این است تا با مطالعة روشمند و تحلیلی گزارههای بیانشده در ادعیة امام رضا(ع)، نقش و کارکردهای این ابزار دینی و فطری در راستای تربیت افراد جامعة اسلامی، بازشناسی و استخراج شده و مُدل کلی و شیوههای تربیتی مدنظر آن امام(ع)، برای چگونگی هدایت افراد و جامعة اسلامی، که همان تحقق سبک زندگی اسلامی است، تبیینشود. بدین منظور با استفاده از روش تحلیلمحتوا، در ابتدا قالبهای بیانی و جهتگیریهای هر یک از ادعیة رضویه استخراج و طبقهبندی موضوعیشده و سپس به تجزیه و تحلیل آنها پرداختهایم تا نظام حاکم بر این ادعیه را شناسایی کرده و به کشف راهکارهای تربیتی و بومیسازی آنها در نظام آموزشی جامعه و ترویج سبک زندگی اسلامی نائل شویم.