تدوین راهبردهای احیای جاده ولایت با هدف توسعه فرهنگ زیارت به روش SWOT

نوع مقاله: مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه بین المللی امام رضا(ع)

2 استادیار گروه مدیریت دانشگاه بین المللی امام‏‏ رضا (علیه‏ السلام)

3 استادیار گروه جغرافیا دانشگاه فردوسی مشهد

چکیده

در این پژوهش به‎منظور تدوین راهبردهای احیای جاده ولایت با هدف توسعه فرهنگ زیارت، نقاط قوّت و ضعف و فرصت­ها و تهدید­های مسیر تاریخی هجرت امام‎رضا (علیه ‏السلام)، حد فاصل نیشابور تا رباط طرق مشهد، شناسایی شده است. جامعه آماری پژوهش، فعالان حوزه گردشگری مذهبی استان خراسان رضوی ـ شامل استادان دانشگاه، دانش‎آموختگان رشتۀ گردشگری و کارشناسان سازمان­های مسئول ـ بوده­ اند که 140 نفر آنان به پرسش‎نامه پژوهش پاسخ داده­ اند. تجزیه‎وتحلیل داده­ های پژوهش بیانگر این است که وجود عناصر و نشانه ­های تاریخی نظیر قدمگاه ­ها، امام­زادگان و رباط­ ها، کاروانسراها و آب ­انبارها در طول مسیر به‎عنوان مهم‎ترین قوّت و کمبود تسهیلات بهداشتی، درمانی و خدماتی به‎عنوان مهم‎ترین ضعف، و همچنین ظرفیت بسیار بالای مقصد مسیر (شهر مشهد) به‎عنوان مهم‎ترین فرصت و نبودِ برنامۀ راهبردی و عملیاتی مناسب در جهت جذب گردشگران مذهبی خارجی، مهم‎ترین تهدید احیای این مسیر قلمداد می­ شود. تحلیل SWOT نشان می ­دهد برنامه­ریزی جهت ثبت ملی و متعاقب آن ثبت جهانی مسیر جاده ولایت، ایجاد سازوکارهای نظام ­مند جهت تسهیل سفر و کاهش دغدغه­ های گردشگران مذهبی و همچنین تدوین چشم­انداز احیای جاده ولایت و همسوسازی مسئولان و مردم منطقه با آن، می ­تواند راهبردهای مناسبی برای احیای جاده ولایت باشد.

کلیدواژه‌ها