Document Type : Original Article

Authors

1 PhD student at Ferdowsi University of Mashhad

2 Associate Professor, Department of Islamic Studies, Ferdowsi University of Mashhad

3 Assistant Professor, Department of Islamic Studies, Ferdowsi University of Mashhad

Abstract

One of the important issues in the field of divine names and attributes is God's previous knowledge to his essence before creating possible beings. According to the appearance of the ᷾Imran Ṣᾱbi's narration, Imᾱm Reḍᾱ (A.S) denies God's need for such knowledge that is incompatible with another Imᾱm's narration in which God's knowledge to His essence is affirmed. The commentators of this narration like hadith scholars, philosophers, and mystics disagree in explaining and solving such incompatibility. ʿAllᾱmih Majlisī has mentioned four justifications that all of them can be criticized. Qᾱżī Saʿid Qummī accepts the apparent meaning of Hadith and attributes this knowledge to the level of Unity.  This viewpoint is incompatible with those traditions in which the attributes of essence are affirmed. ʿAllᾱmih Jafarī uses only the principle of identity in jusfying this Hadith and does not accept the attributing this to God's intuitive knowledge. In this article, Mullᾱ Ṣadrᾱ's viewpoint that is based on intuition knowledge and the principle of identity is more compatible with Imᾱm Reḍᾱ's (A.S) Hadith in solving this contradiction. 

Keywords

ـ ابراهیمی دینانی، غلامحسـین. (1375). اسماء و صـفات حـق تبارکوتعالی. تهـران: اهل‌قلم.
ـ ابن بابویه، محمدبن‎على. (1398 ق). التوحید (للصدوق). قم: جامعه مدرسین.
ـ  ــــــــــــــــــــــ .(1378 ق). عیون أخبار الرضا g. تهران: جهان.
ـ آقابزرگ طهرانی، محمدمحسن. (1983 م). الذریعة الی تصانیف الشیعه. بیروت: دارالاضواء.
ـ بهمنیار، ابوالحسین. (1349). التحصیل. تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
ـ سهروردی، شهاب‎الدین یحیی. (1380). مجموعه مصنفات. ج 2. تصحیح هانری کربن. تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
ـ طوسی، محمدبن‎حسن.(1348). رجال کشی. مشهد: مرکز تحقیقات و مطالعات دانشگاه مشهد.
ـ جعفری، محمدتقی.(1366). «تفسیری بر احتجاج امام علی بن موسی الرضاg با عمران صابی». مجموعه آثار دومین کنگره جهانی امام رضا g. ج 1. مشهد: آستان قدس رضوی. صص: 489-582.
ـ  ــــــــــــــــــــ . (1334). ارتباط انسان و جهان. ج 2. تهران: دارالکتب‎الاسلامیه.
ـ حسینی خاتون‌آبادی، سید اسماعیل. (شماره ثبت: 78251). شرح حدیث عمران صابی. تهران: نسخه خطی کتابخانه مجلس شورای اسلامی.
ـ قمی، قاضی سعید. (1379). شرح الاربعین. تصحیح و تعلیق نجفقلی حبیبی. تهران: مرکز نشر میراث مکتوب.
ـ  ــــــــــــــــــ . (1373). شرح توحید صدوق. تصحیح و تعلیق: نجف قلی حبیبـی. تهـران: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
ـ  ــــــــــــــــــ . (1381). اربعینیات لکشف انوار القدسیات. تصحیح و تعلیق: نجف قلی حبیبی. تهران: میراث مکتوب.
ـ کلینى، محمد بن یعقوب‏. (1407ق). الکافی. تهران: دارالکتب‎الإسلامیه.
ـ مجلسى، محمدباقر. (1403 ق). بحار الأنوار. بیروت: دارالاحیاء‎التراث‎العربی.
ـ  ــــــــــــــــــــ . (1404 ق). مِرآةُ العُقُول. تهران: دارالکتب‎الإسلامیه.‏
ـ محقق، مهدی. (1366). «نهضت ترجمه و نشر علوم بیگانگان در زمان حضرت رضا g ». مجموعه آثار دومین کنگره جهانی امام رضا g. ج 1. مشهد: آستان قدس رضوی. صص: 246 -279.
ـ مختاری ‌‌نائینی، بهاءالدین محمد.(1380). «شرح حدیث عِمران صابی». مصحح: علیرضا هزار. میراث حدیث شیعه.  ش6. صص: 463-478.
ـ ملاصدرا، محمدبن‎ابراهیم. (1360). اسرار الایات. تهران: انجمن حکمت و فلسفه.
ـ  ـــــــــــــــــــــــــ . (1981 م). اسفار اربعه. بیروت: دارالاحیاءالتراث.
ـ  ـــــــــــــــــــــــــ . (1383). شرح اصول الکافی. تهران: مؤسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگی.
ـ النجاشی، ابی‎العبّاس احمدبن‎علی.(1407ق).  رجال النجاشی. المحقق: السید موسی الشبیری الزنجانی. قم: مؤسسه النشرالاسلامی.
ـ  نصیر الدین‏، محمدبن‎محمدبن حسن الطوسى. (1403ق). شرح اشارات و تنبیهات . قم: نشر البلاغه.