یحیی بوذری نژاد؛ محمدحسین جمالزاده؛ علی حاتم زاده
چکیده
با رونقگرفتن جامعهشناسی دین، زیارت نیز بهعنوان کنشی دینی اجتماعی موردتوجه پژوهشگران علوم اجتماعی قرار گرفته است. در رویکرد پدیدارشناسانه بهصورت خلاقانه، کنشگران اصل عمل اجتماعی را تجربه میکنند ...
بیشتر
با رونقگرفتن جامعهشناسی دین، زیارت نیز بهعنوان کنشی دینی اجتماعی موردتوجه پژوهشگران علوم اجتماعی قرار گرفته است. در رویکرد پدیدارشناسانه بهصورت خلاقانه، کنشگران اصل عمل اجتماعی را تجربه میکنند و این تجربه زیسته بهصورت میان ذهنی در آگاهی دیگران نیز پدیدار میشود. این پژوهش باهدف پیبردن به آگاهی و فهم تجربه زیسته زائران و نحوه ساخت پدیدار زیارت و درک معنای تجربه زیارت از طریق توجه به اشتراک میان ذهنی زائران حرم امام رضا (ع) بر اساس رویکردی پدیدارشناسانه انجام گرفته است. اصلیترین تکنیک مورد استفادۀ این پژوهش نیز مصاحبه است و موقعیتی فراهم آمده تا زائر دیدگاه خود را نسبت به دنیایی که تجربه کرده با استفاده از زبان و لغات خاص خود تشریح کند. مصاحبهها بر اساس مدل مفهومی دیداری شجاعیزند با 5 نمونه مرد با تیپهای شخصیتی متفاوت انجام گرفته و نتایج ذیل حاصل شد: زیارت دارای ابعاد معرفتی، عاطفی و عملی است. زائران در بعد معرفتی در پی کسب معرفت نسبت به امام و شناخت این حقیقت هستند که امام واسطهای است برای رسیدن به معبود خویش؛ بنابراین به جلب مهربانی امام نسبت به خود توجه دارند. در بعد عاطفی زیارت احساسی از آرامش و خشوع را از طریق انجام فردی و جمعی عبادات در حرم امام رضا (ع) و رعایت هرچه بیشتر اخلاقیات از سوی زائران را در پی دارد. در بعد عملی زائران با انجام آدابی معین و اهتمام در عمل به تکالیف فردی و جمعی، میزان پایبندی و متشرع بودن خود را به نمایش میگذارند.