Document Type : Original Article

Authors

1 Assistant Professor of Persian Language and Literature, Kowsar University of Bojnourd

2 Assistant Professor of Persian Language and Literature, Kowsar University of

Abstract

The emotional system is one of the discourses that are studied in the Sign-Semantic. In the emotional way, the interaction between large sets of signs, called forms of expression (sign) and content forms (signifying), fulfills the semantic-signification process. This interaction forms the basis of discussions in this system. This interactive relationship provides the opportunity for scholars to engage in a meaningful process with their perceptual, emotional, and emotional presence. Accordingly, in each discourse we come across different emotional mechanisms that can be studied. In fact, the emotional world is a language that has its own system, and it is the task of semantics, to study the system, and to examine the conditions of its realization and the outburst of meaning. The question that arises is how and under what discourse conditions this linguistic system can be studied. Based on this, The main question of the present study is which of the semantic mechanisms underlying the emotional process in the children of Raḍavī who are the pilgrim of ‘Abd al-Jabbār Kākāī? In addition, what process of realization and abundance of meaning is based on which discourse conditions occur? In fact, the purpose of the present study is to examine the sign-semantics of the emotional system in the discourse of the pilgrims' children in order to find out how meaning is created? The results and findings of the research show that the emotional discourse of pilgrim children is subordinate to the perceptual-sensory, aesthetic, transcendental, tension and physical mechanisms, and is based on a kind of emotional service. This research can be a model for analyzing and reviewing the dominant discourses on the Raḍavī culture and literature in the Raḍavī childhood.

Keywords

ـ احمدی، بابک. (1388). از نشانه‌‌های تصویری تا متن: به سوی نشانه‌‌شناسی ارتباط دیداری. تهران: نشر مرکز.
ـ اکرمی، محمدرضا. (1388). «میرعاشقان: بررسی نشانه‌‌شناختی و روابط عمودی غزلی از حافظ». شعرپژوهی. ش1. صص: 1- 14.
ـ داودی مقدم، فریده. (1392). «تحلیل نشانه ـ معناشناختی شعر «آرش کمانگیر» و «عقاب»: تحول کارکرد تقابلی زبان به فرایند تنشی». جستارهای زبانی. د4. ش1 (پیاپی13). صص: 105- 124.
ـ سجودی، فرزان. (1387).  نشانه شناسی کاربردی. ویرایش دوم. تهران: نشر علم.
ـ شعیری، حمیدرضا. (1384). «بررسی بنیادین ادراک حسی در تولید معنا». پژوهش‌‌نامه علوم انسانی. ش(45- 46). بهار و تابستان. صص:131-146.
ـ ــــــــــــــ . (1385). تجزیه و تحلیل نشانه ـ معناشناختی گفتمان. تهران: سمت.
ـ ــــــــــــــ . (1388). مبانی معنا‌‌شناسی نوین. تهران: سمت.
ـ ــــــــــــــ . (1388الف). «از نشانه‌‌شناسی ساخت‌‌گرا تا نشانه‌‌ ـ معناشناسی گفتمانی». فصل‌‌نامه نقد ادبی. س2. ش8. زمستان. صص:33- 51.
ـ ــــــــــــــ .(1390). «الگوی مطالعة انواع نظام­های گفتمانی: بررسی نظام­های روایی، تنشی، حسی، تصادفی و اتیک از دیدگاه نشانه- معناشناختی». مجموعه مقالات نخستین کارگاه تحلیل گفتمان. تهران: انجمن زبان­شناسی ایران.صص: 53- 70.
ـ ــــــــــــــ . (1395). نشانه ـ معناشناسی ادبیات: نظریه و روش تحلیل گفتمان ادبی. تهران: دانشگاه تربیت مدرس.
ـ شعیری، حمیدرضا؛ قبادی، حسینعلی و هاتفی، محمد. (1388). «معنا در تعامل تصویر،مطالعة نشانه- معناشناختی دو شعر دیداری از طاهره صفارزاده». فصل‌‌نامه پژوهش‌‌های ادبی. س6. ش25. پاییز. صص:39- 70 .
ـ شعیری، حمیدرضا و وفایی، ترانه. (1388). راهی به نشانه ـ معناشناسی سیال: با بررسی موردی ققنوس نیما. تهران: انتشارات علمی و فرهنگی.
ـ شعیری، حمیدرضا و آریانا، دینا. (1390). «چگونگی تداوم معنا در چهل نامة کوتاه به همسرم از نادر ابراهیمی».فصل‌‌نامهنقدادبی. دوره چهارم. ش14. تابستان. صص:161- 185 .
ـ عباسی، علی و یارمند، هانیه. (1390). «عبور از مربع معنایی به مربع تنشی: بررسی نشانه- معناشناختی ماهی سیاه کوچولو». فصل‌‌نامه پژوهش‌‌های زبان و ادبیات تطبیقی. دورة‌‌ (2).  ش(3). (پیاپی 7). صص:147-172.
ـ فتوحی، محمود. (1391). سبک‌‌شناسی، نظریه‌‌ها، رویکردها و روش‌‌ها. تهران: سخن.
ـ فرشیدورد، خسرو. (1384). دستور مفصّل امروز. چاپ دوم. تهران: سخن.
ـ گرماس، ژولین آلژیرداس. (1389).  نُقصان معنا. ترجمه حمید‌‌رضا شعیری. تهران: نشر علم.
ـ معین، مرتضی‌‌بابک. (1387). «گفته‌‌پردازی گفتمان و گفته‌‌پردازی گفتمانی». مجموعه مقالات سومین هم‌‌اندیشی نشانهشناسی هنر. به‌‌کوشش: فرهاد ساسانی. تهران: فرهنگستان هنر. صص: 155- 174.
ـ ــــــــــــــ . (1394). معنا بهمثابه تجربه زیسته: گذر از نشانه‌‌شناسی کلاسیک به نشانه‌‌شناسی با دورنمای پدیدارشناختی. با مقدمة اریک لاندوفسکی. تهران: سخن.
ـ ــــــــــــــ . (1396). ابعاد گمشده معنا در نشانه‌‌شناسی روایی کلاسیک؛ نظام معنایی تطبیق یا رقص در تعامل. تهران: انتشارات علمی و فرهنگی.
 -Hebert, L. (2011). Tools for Text and Image Analysis: An Introduction to Applied Semiotics. Translated from the French by Julie Tabler . Version 3: 13/10/2011