Document Type : Original Article

Author

Assistant Professor, Research Institute of Culture, Art and Communication.

Abstract

In all legal systems, the Children's Spiritual Rightsis a supportive mechanism that, while consolidating the child's personality, also guarantees some of his or her material rights. There are many rights for children in the Islamic legal system, most of which are conceivable based on the behavior pattern of the infallible Imams. One of them is the Raḍavī’s tradition. How can one infer from Imam Reza's teachings about the spiritual rights of the child, due to the lack of clarity of the child's spiritual rights in the Raḍavī’s tradition? In addition, what is the approach of the Iranian legal system in this regard?
The analysis of Raḍavī’s teachings on naming, the emphasis on the child's kinship and nationality clearly illustrates some instances of the child's spiritual rights that are nowadays referred to as "rights to identity". Also, his behavioral approaches to dealing with children can well identify the right to love as another child's spiritual right. On the nature of this right in the Iranian legal system, following the victory of the Islamic Revolution in accordance with the fourth principle of the Constitution, a new basis has been formed for these rights based on Islamic standards. Undoubtedly, children's spiritual rights are a comprehensive structure based on various rights in the educational, emotional, and social dimensions, which only the examples of it are discussed in this article; and the inferred principles of Raḍavī’s doctrine, the Iranian legal system, and some international conventions have been studied in a descriptive-analytical manner to necessitate Iran's accession to them.

Keywords

قرآن کریم. (1380). ترجمه مکارم شیرازی. تهران:دفتر مطالعات تاریخ و  معارف اسلامی.
قانون مدنی.
قانون ثبت احوال.
قانون حمایت خانواده.
ـ ابن‎بابویه، محمدبن‎علی. (1380). عللالشرائع. ج1. ترجمه و شرح: محمدجواد ذهنی تهرانی. قم: مؤمنین.
ـ ابن‎شعبه، حسن‌بن‌علی. (1382). تحفالعقول. مترجم: صادق حسن‌زاده. قم: آل‌علی.
ـ ابن فهد حلّی، احمدبن محمد. (بی‌تا).عدة الداعی و نجاح الساعی. تصحیح: احمد موحدی قمی. بیروت: دارالکتب الاسلامی.
ـ اسعدی، حسن. (1387). خانواده و حقوق آن. مشهد: به‌نشر.
ـ ایروانی، جواد و عبادی، مهدی. (1391). «مقایسه تطبیقی حقوق کودک در قرآن و کنوانسیون حقوق کودک». قرآن و علم. پائیز و زمستان. ش11. صص: 65-86.
ـ بحرانی اصفهانی، عبدالله‎بن نورالله. (1413ق). عوالمالعلوم. ج22. قم: مؤسسه امام مهدی (عج).
ـ بوربا، میشله. (1389). کتاب جامع تربیت کودک. مترجم: محمد بهشتیان. ج2. چاپ اول. تهران: نشر فرهنگ سبز.
ـ توسلی نائینی، منوچهر. (1388). «فرزندخواندگی در کنوانسیون حقوق کودک 1989 و مقایسه آن با حقوق ایران».  فصلنامه مطالعات حقوق خصوصی. دورة39. زمستان. ش4. صص: 89-110،
ـ جعفری لنگروی، محمدجعفر. (1385). ترمینولوژی حقوق. تهران: گنج دانش.
ـ حرعاملی، محمدبن‌حسن. (1416). تفصیل وسائلالشیعه الی تحصیل مسائل الشریعه.ج8و13. قم: مؤسسه آل البیت (ع) لأحیاء التراث.
ـ خمینی، روح‌الله. (1379). تحریر الوسیله. قم: دارالعلم.
ـ شهید ثانی، زین‌الدین‎بن‎علی. (1387 ). شرح اللمعه. ج10. مترجم: علی شیروانی. قم: دارالعلم.
ـ طبیبی جبلی، مرتضی؛ علیان، آزاده و راعی، مسعود. (1392). «سازوکارهای حمایت از کودک در برابر مجازات و تنبیه  از نظر فقه و حقوق». مجله فقه و حقوق خانواده (ندای صادق). سال هجدهم. ش58. صص: 75-97.
ـ عرب‌‌عامری، احمد؛ پارسامنش، محمدرضا. (1393). «تابعیت در اسلام». حقوق اسلامی. تابستان. ش4. صص: 107-130.
ـ علومی، رضا.  (1348). کلیات حقوق. تهران: انتشارت مؤسسه عالی حسابداری.
ـ فیومی، احمدبن‎محمد. (1414ق). مصباح المنیر. قم: دارالهجره.
ـ کاتوزیان، ناصر. (1387). فلسفه حقوق. تهران: شرکت سهامی انتشار.
ـ ــــــــــــــــــ . (1394 ). قانون مدنی در نظم حقوق کنونی. تهران: میزان.
ـ کلینی، محمدبن یعقوب. (1369). اصول کافی. ج 6 و 8. ترجمه و شرح: جواد مصطفوی. تهران: کتابفروشی اسلامیه.
ـ مجلسی، محمدباقر. (بی‌تا). بحارالانوار. ج76  و 15. تصحیح: محمدباقر محمودی.  بیروت: داراحیاء التراث العربی. 
ـ مقدادی، محمدمهدی و جوادپور، مریم. (1395). «نقش والدین در ارتقای سلامت معنوی کودکان در اسلام». فصلنامه تاریخ پزشکی. زمستان. ش26. صص: 83-117.
ـ منسوب به امام رضا (ع). (1406ق). الفقه. مشهد: مؤسسه آل البیت (ع).
ـ میرشکاری، علی و فراهانی، سیدجواد. (1395). «حقّ کودک بر نام». مطالعات حقوق بشر اسلامی. بهار وتابستان، ش10. صص:81 -104.
ـ ــــــــــــــــــــ . (1392). قانون ثبت احوال در نظام حقوق کنونی. تهران: جنگل.
ـ نقیبی، سیدابولقاسم. (1382). «نظریه جبران خسارت به حقوق معنوی کودک». فقه و حقوق خانواده (ندای صادق).  زمستان، ش33. صص: 88-115.
ـ نوری طبرسی، میرزاحسین. (1408ق). مستدرکالوسائل و مستنبط المسائل. ج 2 و 8. بیروت: مؤسسه آل‎البیت (ع) لاحیاء التراث العربی. 
ـ هافمن، کارل. (1384). روانشناسی عمومی. مترجم: هادی بحیرایی. تهران: ارسباران.
ـ یزدانی‌پور، نایب؛ درایتی، حمید و دانشورثانی، رضا. (1394). «بررسی و تحلیل فقهی و حقوقی حجیت آزمایش DNA در اثبات نسب». مجله مبانی فقهی حقوق اسلامی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات. پاییز و زمستان. ش16. صص: 85-116. 
- Assenio Willliam F. and Elizabeth A Lemerise (2010)Emotion Aggression and Morality in Children Bridging Development and Psychopathology Washington DCI American Psychological Association,
- Ishaque, Shabnam,~Islamic principles  on adoption : examining the impact  of Illegitimacy and Inberitance  related concerns in contex of aChilds Rights to an identiyInternational Journal of Law, Policy and the family, Oxford Univercity, Vol 22, No3,2008,
- Stanley Lieberson &; Kelly S. Mikelson (1995), Distinctive African American Names: An Experimental, Historical, and Linguistic Analysis of In novation, 60 AM. SOC. REV. 928 , 930.