Document Type : Original Article

Author

Associate Professor, Department of Qur'ānic Sciences and Hadīth, Islamic Azad University, Central Tehran Branch.

Abstract

Although Raḍavī's Holy Shrine is itself the source of the emergence of Raḍavī's culture, as well as the continuation of the culture of affection of the Ahl al-Bayt (as), and throughout the history and at critical levels, it has been a very influential religious movement in the stability as well as the spread of Shī'a culture, but the greatness and dignity of this holy place has not been considered as good as it is. Meanwhile, what is most evident is the lack of cultural education and the pilgrimage rituals to the shrine of the Infallible Imams (as). Every year, the enthusiasts of the pilgrimage of the shrine of Imam Riḍā (as) offer a great opportunity to the authorities and cultural custodians of the country, which, on one hand, the love and affection of the Shiites create a very favorable context for the pure Qur'ānic and Ahl al-Bayt culture, that the attention, planning and necessary and inclusive training, lead to the cultural development and consent of the Ahl al-Bayt (as) and achieve divine satisfaction and success; and, on the other hand, neglecting this very important issue is the violation of the right of infallible Imams and disrespect to the sanctity of these magnanimities, deprivation of dignity and lack of enjoyment of divine success.
This research, based on the Qur'ānic verses and sayings of infallibles Imams (as), and analytical method, in the first stage, intends to explain the necessity of recognizing the infallible Imam (as), and the serious need to provide higher education and knowledge about the status of Ahl al-Bayt (as), and examine the various aspects of pilgrimage anthropology, and pilgrimage impact on general culture and social cohesion; and it reviews in particular, the need to pay attention to "cultural and social requirements", and observing the pilgrimage rituals of the Holy Shrine of Imam Riḍā (as).

Keywords

ـ قرآن کریم.
ـ نهج البلاغه. (1384). مترجم: محمد دشتی. قم: میراث ماندگار.
ـ آقاجمال خوانساری. محمدبن‎حسین. (1360). شرح غرر الحکم و درر الکلم. تصحیح و تعلیق: میرجلال‎الدین حسینی ارموی. تهران: دانشگاه تهران.
ـ ابن بابویه، محمدبن‎علی‎بن الحسین. (1398ق). التوحید. قم: جامعه مدرسین.
ـ ــــــــــــــــــــــــــ . (1361). معانی الاخبار. قم: انتشارات اسلامی وابسته به جامعه مدرسین
ـ ــــــــــــــــــــــــــ . (1372). عیون اخبار الرضا (ع). مترجم: حمیدرضا مستفید و علی‎اکبر غفاری. چاپ اول. تهران: صدوق.
ـ ــــــــــــــــــــــــــ . (1362). الخصال. قم: جامعه مدرسین.
ـ ــــــــــــــــــــــــــ . (1414ق). من لایحضره الفقیه. چاپ سوم. قم: مؤسسه النشر الاسلامی.
ـ ــــــــــــــــــــــــــ . (1379ق). معانی الاخبار. قم: جامعه مدرسین.
ـ ابن‌حبان، ابوحاتم محمدبن‎حبان. (1393ق). الثقات. هند: مجلس دائرة‎المعارف العثمانیة بحیدرآباد الدکن. مؤسسة الکتب الثقافیة.
ـ ابن‌حجر، احمدبن على‎بن حجر عسقلانى. (1404ق). تهذیب التهذیب. بیروت: دارالفکر.
ـ ابن قولویه، جعفربن‎محمد. (1377). کامل الزیارات. مترجم: محمدجواد ذهنى تهرانى. تهران: انتشارات پیام حق.
ـ ابوالحسنی (منذر)، علی. (1380). «الغدیر» در دانشنامه امام علی (ع). زیر نظر علی‌اکبر رشاد. تهران: پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی.
ـ اصفهانیان، کریم و دیگران. (1385). اسناد تاریخی خاندان غفاری. تهران: بنیاد موقوفات دکتر محمود افشار.
ـ امینی، عبدالحسین. (1397ق). الغدیر فی الکتاب و السنة و الادب. بیروت: دارالکتب العربی.
ـ برقى، احمدبن محمد‎بن خالد. (1371ق). المحاسن. قم: دارالکتب‎الإسلامیه.
ـ بنیانیان، حسن. (1385). مهندسی فرهنگی از نظر تا عمل. تهران: همایش ملی مهندسی فرهنگی.
ـ جوادی آملی، عبدالله. (1406ق). امام على بن موسى الرضا(ع). صحیفة الرضا. انتشارات کنگره جهانى امام رضا (ع).
ـ حاجی ده‎آبادی، محمدعلی. (1385). مدیریت فرهنگی. چاپ سوم. قم: هاجر.
ـ حسینی‎الهمدانی، سیدمحمد. (1380). انوار درخشان در تفسیر قرآن. تهران: کتابفروشی لطفی.
ـ حر، سیدحسین. (بی‎تا). امام رضا (ع) و ایران. تهران: دفتر نشر معارف.
ـ حرّ عاملی، محمد‌بن‎‌حسن‎بن‎علی. (1388ق). تفصیل وسائلالشیعه الی تحصیل مسائل الشریعه. تهران: مکتبةالاسلامیة.
ـ دیلمی، شیخ حسن. (1377). ارشاد القلوب الی الصواب. مترجم: سید عبدالحسین رضائی. تهران: اسلامیه.
ـ روسک، جوزف. (1350). مقدمهای بر جامعهشناسی. مترجم: احمدرضا عزوی‌زاد. تهران: جهاد دانشگاهی.
ـ  شایان‎مهر، علیرضا. (1377). دائرةالمعارف تطبیقی علوم اجتماعی. تهران: انتشارات کیهان.
ـ طباطبایی، سیدمحمدحسین. (1397ق). المیزان فی تفسیر القرآن. چاپ سوم. تهران: دارالکتب الاسلامیه.
ـ طبری آملی، عمادالدین ابوجعفر. (1420ق). بشارة المصطفی لشیعة المرتضی. به کوشش: جواد قیومی اصفهانی. قم: موسسه‎النشر الاسلامی.
ـ طبرسی، امین‎الدین ابوعلی‎الفضل‎بن‎الحسن. (1379ق). مجمع البیان فی تفسیر القرآن. بیروت: دارالاحیا‎ءالتراث العربی.
ـ طبرسی، فضل‎بن‎حسن. (1377). تفسیرجوامع الجامع. تهران: انتشارات دانشگاه تهران و مدیریت حوزه علمیه قم.
ـ طوسی، ابوجعفرمحمدبن‎الحسن. (1414ق). الامالی. تحقیق: مؤسسه‎البعثه. قم: دارالثقافه.
ـ عبدالباقی، محمدفؤاد. (1369). المعجم المفهرس لالفاظ القرآن الکریم. چاپ نهم. تهران: اسماعیلیان.
ـ کلینی، ابوجعفرمحمدبن یعقوب. (1362ق). الکافی. تهران: دارالکتب الاسلامی.
ـ کوئن، بروس. (1388). درآمدی بر جامعهشناسی. مترجم: محسن ثلاثی. چاپ هجدهم. تهران: توتیا.
ـ محمدی ری‎شهری، محمد. (1375). میزان الحکمه. چاپ اول. قم: دارالحدیث.
ـ فیض کاشانی، محسن. (1983). المحجة البیضاء فی تهذیب الاحیاء. تصحیح: علی‎اکبر غفاری‎صفت. مشهد: بنیاد پژوهش‎های اسلامى آستان قدس رضوی.
ـ قمی، عباس. (1414ق). سفینة البحار و مدینةالحکم و الآثار. قم: اسوه.
ـ مجلسی، محمدباقر. (1405ق). بحارالانوار. چاپ دوم. قم: انتشارات المکتبه‎الاسلامیه.
ـ محسنی، منوچهر. (1365). جامعهشناسی پزشکی. تهران: طهوری.
ـ مکارم شیرازی، ناصر. (1366). تفسیر نمونه. تهران: دارالکتب الاسلامیه.
ـ نائینی، علی‎محمد. (1389). درآمدی برمدیریت فرهنگی. تهران: ساقی.
ـ نیم‎کف، برن. (1349). زمینه جامعهشناسی. مترجم: امیرحسین آریان‎پور. تهران: آوازه.