Document Type : Original Article

Authors

1 PhD student of Qur'an and Hadith Sciences of the University of Imam Sadigh (Corresponding Author)

2 Assistant Professor of Research Institute of Culture, Arts and Communications

Abstract

One of the main tasks of the Imams (AS) was the promotion of Islamic teachings, paving the way for strengthening these teachings and educating the Islamic community to attain perfection and salvation. Undoubtedly, this strategy had been carried out through several measures, one of which was through teaching prayers and its promotion on different occasions so that the  Islamic lifestyle be established among the public. Through systematic and analytical study of the propositions expressed in the prayers of Imam Reza (AS), this study aims to reexamin and deduce the functions of this religious and innate instrument for educating individuals in the Islamic community and to elaborate on educative methods of the Imam (AS) for the guidance of people and the Islamic community that is the very realization of an Islamic lifestyle. Therefore first, using content analysis method, the expressive forms and orientations of each of the prayers of Imam Reza were extracted and categorized by their subjects. Then, we analyze them to identify the ideological structures governing these prayers and to discover educational strategies which could be used in our own educational system  and ultimately to promote the Islamic lifestyle.

Keywords

قرآن مجید.
اربلی، علی‌بن عیسی، (1381ق). کشف الغمه فی معرفه الائمه. تعلیق هاشم رسولی، تبریز: مکتبه بنی‌هاشم.
استراوس، آنسلم، جولیت کوربین، (1384). اصول روش تحقیق کیفی: نظریة مبنایی، رویه‌ها و شیوه‌ها. مترجم بیوک محمدی، تهران: پژوهشگاه علوم‌انسانی و مطالعات فرهنگی.
باردن، لورنس، (1375). تحلیل محتوا. مترجم ملیحه آشتیانی و محمد یمنی‌دوزی، تهران: انتشارات دانشگاه شهید بهشتی.
جانی‌پور، محمد، (1391). قدرت نرم و دفاع مقدس. تهران: انتشارات دانشگاه امام صادق(ع).
حرعاملی، محمد‌بن حسن‌بن علی، (1387).تفصیل وسائل الشیعة إلی تحصیل مسائل الشریعة. چاپ پنجم، قم: مؤسسه آل‌البیت.
خمینی، روح‌الله، (1378). صحیفه نور.‌ تهران: مرکز نشر و حفظ آثار امام خمینی(ره).
راغب‌اصفهانی، حسین‌بن محمد، (1412ق).المفردات فی غریب القرآن. تصحیح صفوان عدنان داودی، بیروت: دارالعلم.
 
راوندی، قطب‌الدین، (1409ق). الخرائج و الجرائح. قم: موسسة امام مهدی(عج).
صدوق، محمّدبن علی‌بن بابویه، (1363). عیون أخبار الرضا.قم: جهان.
صدوق، محمدبن علی‌بن بابویه، (1413ق). من‏لایحضره‏الفقیه. قم: جامعة مدرسین.
طباطبایى، سید محمدحسین، (1374). المیزان فى تفسیرالقرآن. مترجم سیدمحمدباقر موسوى همدانى، قم‏: انتشارات اسلامى جامعة‏ مدرسین حوزة علمیه.
طبرسی، فضل‌بن حسن، (1390ق). مجمع البیان فی تفسیر القرآن (مجمع البیان لعلوم القرآن). چاپ چهارم، تهران: کتابفروشی اسلامیه.
طبرسی، فضل‌‌بن ‌حسن، (1358). اعلام الوری بأعلام الهدی. قم: آل‌البیت(ع) لتحقیق التراث.
فیروزان، توفیق، (1360). روش تحلیل‌محتوا. تهران: آگاه.
کریپندورف، کلوس، (1378). مبانی روش‌شناسی تحلیل‌محتوا. مترجم هوشنگ نائینی، تهران: روش.
کلینی، محمد، (1377ق).الکافی. به کوشش علی‌اکبر غفاری، تهران: اسلامی.
کیوی، ریمون و لوک وانکامپنهود، (1381).روش تحقیق در علوم اجتماعی.مترجم عبدالحسین نیک‌گهر، چاپ ششم، تهران: توتیا.
مفید، محمد‌بن محمد‌بن النعمان، (1413ق). الارشاد فی معرفة حجج الله علی العباد. قم: آل‌البیت.
موحدابطحی، سید محمدباقر، (1378). الصحیفة الجامعة لادعیة علی بن موسی الرضا(ع) و ابنائَه الاربعة. قم: امام الهادی.
مهدوی‌کنی، سعید، (1387). «مفهوم سبک زندگی و گسترة آن در علوم اجتماعی». تحقیقات فرهنگی، تهران: شورای عالی انقلاب فرهنگی، شمارة 8: 50-34.
نوری، میرزاحسین، (1408ق). مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل. بیروت: آل‌البیت.
هندی، ل.بی و دیگران، (1383). اوقات فراغت و سبک‌های زندگی جوانان. مترجم فرامرز ککولی دزفولی و مرتضی ملانظر، تهران: سازمان ملی جوانان.
هولستی، اُل. آر، (1373). تحلیل‌محتوا در علوم اجتماعی و انسانی. مترجم نادر سالارزاده امیری، تهران: انتشارات دانشگاه علامه طباطبایی.
یاوری، وحید، جانی‌پور، محمد، (1388). تصویرسازی از آینده از منظر شهدای انقلاب اسلامی. تهران: بنیاد شهید انقلاب اسلامی با همکاری مرکز تحقیقات علوم انسانی اسلامی دانشگاه امام صادق(ع).
Adler, a.(1956).The Individual Psychology of Alfred Adler. Newyork: Basic Books Inc. American Heriage Dic.