Document Type : Original Article

Authors

1 Assistant Professor of Islamic Philosophy and Theology, University of Imam Sadegh (AS)

2 MSc Student of Islamic Teachings and Political Sciences at the University of Imam Sadegh(AS)

3 MSc Student of Islamic Teachings and Theology at the University of Imam Sadegh (AS)

Abstract

Considering the special historical context in which Imam Reza (AS) lived ,the hadiths narrated by the Imam is of especial significance, among which the hadith of Selselah Al-Zahab (The Golden Hierarchy) is of great eloquence and attractiveness. The necessity of scrutinizing the statements of Imam Reza (AS) is an important issue that had often been carried out from mystical point of view over the past centuries. Given the significant advance in Western Linguistics, it sounds necessary to reexamine the Hadiths through the concepts borrowd forom Semiotics and Text Linguistics. The current study thus sets out to explore the The Golden Hierarchy hadith thorough the lens of semiotics . The main research question here is: “What are the structural and cohesive features the Hadith in terms of contextual formation and the factors involved in it?” Using the concepts borrowed form semiotics in the form of operationalized concepts of Halliday’s linguistic analysis approach, this paper examines the structural features and the textual integrity of this noble hadith. The results of the study indicate that the text of this noble hadith is at the highest possible level of Halliday’s analytical perspective in terms of all textual cohesive elements.

Keywords

ابن‌حجر هیثمی، احمد‌بن محمد، (1417). الصواعق المحرقه. دو جلد، چاپ اول، بیروت: موسسه الرساله.
پیرس، چارلز ساندرز، (1381). «منطق به‌مثابه نشانه‌شناسی: نظریة نشانه‌ها». مترجم فرزان سجودی. نیم سالانة زیبا شناخت. سال سوم، شمارة ششم: 64- 51. 
حبیبی‌تبار، حسین و محمد حسن مروجی‌طبسی، (1392). «توحید و امامت در حدیث سلسلة‌الذهب». کلام اسلامی. سال بیست و دوم، شمارة 85: 58-41.  
حسینی‌طهرانی، سید محمدحسین، (بی‌تا). امام شناسی. 18 جلد، مشهد: علامه طباطبایی.
رحمانی، محمد، (1375). «بررسی حدیث سلسلة‌الذهب». علوم حدیث. سال اول، شمارة دوم: 78ـ 57.
سجودی، فرزان، (1390). نشانه‌شناسی: نظریه و عمل. چاپ دوم، تهران: علم.
سجودی، فرزان، (1393). نشانه‌شناسی کاربردی. چاپ سوم، تهران: علم.
سوسور، فردینان‌دو، (1378). دورة زبان شناسی عمومی. چاپ اول، مترجم کوروش صفوی. تهران: هرمس.
 
صدوق، محمدبن علی، (1372). عیون اخبار الرضا. دو جلد، تهران: صدوق.
طبسی، محمدمحسن، (1391). «اهل سنت و حدیث سلسلة‌الذهب». امامت‌پژوهی. سال دوم، شمارة پنجم: 74-35. 
قندوزی‌حنفی، سید سلیمان‌بن ابراهیم، (1422). ینابیع الموده لذی القربی علیهم السلام. چهار جلد، چاپ دوم، قم: دارالاسوه.
کالر، جاناتان، (1379). فردینان‌دو سوسور. مترجم کوروش صفوی. تهران: هرمس.
مجلسی، محمدباقر، (1403ق). بحار الانوار. 111 جلد، چاپ دوم، بیروت: موسسه الوفاء.
هارلند،ریچارد، (1380). ابرساخت‌گرایی: فلسفة ساخت‌گرایی و پساساخت‌گرایی. مترجم فرزان سجودی. تهران: پژوهشگاه فرهنگ و هنر اسلامی.
Halliday.M.A.K & R.Hassan, (1976). Cohesion in English. London: Longman.
Halliday.M.A.K, (1994). Introduction to Functional Grammar,(2nd ed.). London:Edward Arnold.
Lyons,John, (1977). Semantics. Cambridge: Cambridge University Press.
Saussure. F, (2011). Course in General Linguistics,(2nd ed.). Translated by: Wade Baskin. NewYork:Columbia University Press.
Silverman,Kaja, (1983). The Subject of Semiotics. NewYork: Oxford University press.
Sturrock,John, (1979).Structuralism and Since: From Levi-Strauss to Derrida. Oxford: Oxford University press.
Wirth, Uwe, (2003). “Derrida and Peirce on Indeterminacy, Iteration, and Replication”. Semiotica. 143 – 1/4: 35-44