Document Type : Original Article

Author

MA in Islamic Philosophy and Hikmah, Ferdowsi University of Mashhad

Abstract

Silsilat-uz-Zahab Hadith is quoted from Imam Reza (AS), requested by  agreat number of narrators while in Neyshabour on his way to Merv in  a forced trip by Ma’moun. Since the chain of narrators in this hadith - from Imam Reza (AS) to the Prophet Muhammad (SAWA) - fully consists of infallible Imams, it is known as ‘Al-Musalsal Bi-l-Ashraf’ (narrated by a chain of the noble) among Sunnis. The hadith includes two points: first, it talks about Tawheed (God’s unity) as a MOSTAHKAM castle, which everyone enters will be safe against any divine punishment; second, entering the castle requires a condition that is the position of Wilayah and recognizing the Imamate. This article discusses the importance and truth about Kalimah Tawhidiyyah (La Ilaha Illa Allah) as well as the chain of narrators for the hadith. It also discusses the Kalimah Tawhidiyyah in terms of literary importance. Considering that the narrators in Neyshabour knew who Imam Reza (AS) was, it is worth of asking why Imam Reza (AS) narrated the hadith in a full chain of narrators ending to the Prophet Muhammad (SAWA). It is also worth of asking how the ‘condition’ and the ‘conditioned’ can be related. This is the very main question that this article is going to discuss. The article answers the questions in a descriptive, analytical method. The main answer to these questions is that there is no way to understand Tawheed other than through an infallible Imam. Therefore, the reason behind narrating this hadith for those people in Neyshabour is that one should differentiate between an infallible Imam and a caliph or a governor.

Keywords

قرآن‌کریم.
آقابزرگ تهرانی، محمد محسن‌بن علی‌بن محمد‌ رضا‌بن محسن‌بن علی‌اکبر، (1408ق). الذریعة الی تصانیف الشیعة. 25 جلدی، قم: اسماعیلیان.
ابن منظور مصری، محمد‌بن مکرم، (بی‌تا). مختصر تاریخ دمشق. 8 جلدی، بی‌جا: بی‌نا.
ابن‌بابویه، محمد‌بن علی، (1378ق). عیون اخبار الرضا. 2 جلدی، تهران: جهان.
ابن‌بابویه، محمد‌بن علی، (1398ق). التوحید. قم: جامعۀ مدرسین حوزۀ علمیه.
ابن‌بابویه، محمد‌بن علی، (1413ق). من لا یحضره الفقیه. 4 جلدی، قم: جامعۀ مدرسین حوزۀ علمیه.
ابن‌حجر هیثمی، (1417ق).  الصواعق المحرقة علی اهل الرفض و الضلال و الزندقة. لبنان: الرسالة.
برقی، احمد‌بن محمد‌بن خالد، (1371ق). المحاسن. 2 جلدی، قم: دارالکتب الاسلامیه.
جبل‌عاملی، سید محسن‌امین، (بی‌تا). اعیان الشیعۀ. 11 جلدی، بیروت: دارالتعارف للمطبوعات.
رافعی قزوینی، عبدالکریم‌بن محمد، (1987م). التدوین فی اخبار قزوین. 4 جلدی، بیروت: دارالکتب العلمیة.
سلفی‌اصبهانی، ابوطاهر احمد، (بی‌تا). معجم السفر. مکه: المکتبة التجاریة.
 
جرجانی، یحیی بن حسین شجری، (1422ق). الأمالی الخمیسیة. 2 جلدی، بیروت: دارالکتب العلمیة.
شریف رضی، ابوالحسن محمد‌بن حسین‌بن موسی، (1429ق). نهج البلاغه. شرح عبده، بیروت: التاریخ العربی.
شیرازی، صدرالدین محمد‌بن ابراهیم، (1346ش). الشواهد الربوبیة فی مناهج السلوکیة. مشهد، انتشارات دانشگاه فردوسی.
شیرازی، صدرالدین محمد‌بن ابراهیم، (1363ش). مفاتیح الغیب. تهران، موسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگی.
شیرازی، صدرالدین محمد‌بن ابراهیم، (1385ش). مجموعه رسالة تفسیر سورة توحید. تهران: حکمت.
شیرازی، صدرالدین محمد‌بن ابراهیم، (1385ش). مجموعه رسائل، رسالة شواهد الربوبیة. تهران: حکمت.
صحیفة الامام الرضا، (1406ق). مشهد مقدس، کنگرۀ جهانی امام رضا(ع).
طبرسی، احمد‌بن علی، (1403ق). الاحتجاج علی اهل اللجاج. بیروت: موسسة اعلمی للمطبوعات.
طوسی، محمد‌بن حسن، (1411ق). مصباح المتهجد و سلاح المتعبد. بیروت: موسسة فقه الشیعة.
طوسی، محمد‌بن حسن، (بی‌تا). الفهرست. نجف: المکتبة الرضویة.
غزالی، ابوحامد محمد، (بی‌تا). احیاء علوم الدین. 16 جلدی، بیروت: دارالکتاب العربی.
فاضل لنکرانی، محمد، (بی‌تا). نهایۀ التقریر فی مباحث الصلاۀ. تقریرات آیت‌الله بروجردی،3 جلدی، قم: مرکز فقه ائمه اطهار(ع).
کلینی، محمد‌بن یعقوب، (1407ق). کافی. 8 جلدی، تهران: دارالکتب الاسلامیه.
کنانی، محمدبن جعفر، (بی‌تا). الرسالة المستطرفة لبیان مشهور کتب السنة المصنفة. بیروت: دار البشائر الاسلامیة.
مناوی، عبدالرئوف، (1356ق). فیض القدیر شرح الجامع الصغیر. 6 جلدی، مصر: المکتبة التجاریة الکبری.
نجاشی، ابوالحسن احمد‌بن علی، (1365ش). رجال النجاشی.  2 جلدی، قم: اسلامی.
نجاشی، ابوالحسن احمد‌بن علی، (1407ق). رجال النجاشی.  2 جلدی، قم: جامعۀ مدرسین حوزۀ علمیه.
نوری، میرزا حسین، (1417ق). خاتمۀ مستدرک الوسائل. 28 جلدی، قم: موسسه آل البیت(ع).
یاقوت أهری، عبدالقادر بن حمزه‌بن، (1358ش). الأقطاب القطبیة أو البلغة فی الحکم. تهران: انجمن فلسفۀ ایران.