Document Type : Original Article

Authors

1 Associate Professor, Political Sciences Department, University of Isfahan

2 PhD, Political Sciences, University of Isfahan

Abstract

Using descriptive, historical method and with a look at hadiths narrated from Imam Reza (AS), this article tries to discuss Imam Reza’s views towards important issues of the society and government during the critical period of 183-203 A.H./799-818.The issue of Imam Reza’s successorship along with other influential factors such as the outbreak of deviant sects, the division of Abbasid caliphate and uprising by Alavis (the descendants of Imam Ali) led to modern questions, requiring answers arisen from an intellectual view. For this purpose, Imam Reza (AS) made use of several means to prove the truth of Shi’ite beliefs, including consideration of Islamic texts, defending the legitimacy of the Imams’ authority (wilayah), forming intellectual debates, making use of the language of intellect and reasoning, taking a scientific approach in debates and considering the level of the audiences’ understanding.
 

Keywords

ابن اثیر، معزالدین، (1408ق). الکامل فی التاریخ. بیروت: داراحیا، الثرت.
ابن شهر، آشوب مازندرانی، (1328). متشابه القرآن. بی‏جا: بیدار.
اسپریگنز، توماس، (1370). فهم نظریه‏های سیاسی. ترجمة فرهنگ رجایی، تهران: آگاه.
اشعرى، ابوالحسن، (1405ق). مقالات الاسلامیین و اختلاف المصلّین. ج 1، بیروت: بى‏نا.
اکبری، امیر، (1390). «واکنش‌های سیاسی امام رضا(ع) در تقابل با بحران‌های عصر خویش». پژوهش‌نامه تاریخ. سال هفتم، شمارة بیست و پنجم: 31 ـ 1.
حموی‌جوینی، ابراهیم، (1379). مسندالإمام الرضا(ع). ج 1 و 2. ترجمة عزیزالله عطاردی. تهران: صدر.
خرازی، سیدمحسن، (بی‌تا). بدایه المعارف الالهیه. قم: الاسلامی.
خیاط، علی، علی جلائیان اکبریان، علی جانفزا، (1392). «روش‌شناسی انتقال مفاهیم تربیتی از نگاه امام رضا(ع)». پژوهش‌های اجتماعی اسلامی. سال نوزدهم، شمارة چهارم: 81 ـ 61.
رواندی، قطب‌الدین، (1409ق). الخرائج و الخرائج. قم: الامام المهدی.
سیوطی، جلال‌الدین، (1370). تاریخ الخلفا. قم: شریف رضی.
 
شریعتمداری، علی، (1366). روح علمی و سعه‌صدر در شخصیت حضرت رضا(ع). مجموعه آثار دومین کنگرة حضرت رضا(ع).
شریعتمداری، علی، (1380). تعلیم و تربیت اسلامی. چاپ پانزدهم. تهران: امیرکبیر.
شهرستانى، محمدبن عبدالکریم، (1250ق). کتاب الملل والنحل. قاهره: انجلوا.
صدوق، محمدبن علی، ( 1398ق). التوحید. تصحیح هاشم حسینی، قم: جامعة مدرسین.
صدوق، محمدبن علی، (1366). الامالی. 4 ج، تهران: کتابچی.
صدوق، محمدبن علی، (1372). عیون اخبار الرضا. ترجمة علی‌اکبر غفاری و حمیدرضا مستفید، تهران: شیخ صدوق.
طبرسی، احمدبن علی‌بن ابی‌طالب، (1403ق). الاحتجاج علی اهل الجاح. چاپ اول، 2ج، مشهد: مرتضی.
طبری، محمدبن جریر، (1375). تاریخ طبری. ت‍رج‍م‍ة اب‍وال‍ق‍اس‍م‌ پ‍ای‍ن‍ده‌، چاپ پنجم، تهران: بنیاد فرهنگ ایران.
طوسى، محمدبن حسن، (1348). اختیار معرفه الرجال. ج 2، مشهد: انتشارات دانشکده الهیات.
عاملی حسینی، جعفر،  (1363). زندگی و  سیاست هشتمین امام(ع). ترجمة سیدخلیل خلیلیان. تهران: فرهنگ اسلامی.
عطاردی، عزیزالله، (1379). آثار و اخبار امام رضا(ع). تهران: صدر.
فرمانیان، هدی، سیدعلی موسوی‌نژاد، (1389). درسنامة تاریخ و عقاید زیدیه. چاپ دوم، قم: ادیان.
فضل‌الله، محمدجواد، (1372). تحلیلی از زندگانی امام رضا(ع). ترجمة سید محمدصادق عارف، مشهد: بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی.
قاضوی، سیدحسن، علی بیات، (1392). «گفتمان و زمانة سیاسی امام موسی کاظم (ع)». فصلنامه تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی. سال چهارم، شمارة 13: 93-79.
کشی، محمدبن عمر، ( 1409 ق). اختیار معرفه الرجال. تصحیح محمدبن حسن طوسی و حسن مصطفوی، مشهد: انتشارات دانشگاه فردوسی مشهد.
کلینى، محمدبن یعقوب، (1362). الکافى. ج 1، تهران: اسلامیه.
مفید، ابی عبدالله، (بی تا). الارشاد فی معرفة، حجج الله علی العباد. تحقیق مؤسسة آل البیت لتحقیق التراث، قم: دارالمفید.
 
مجلسی، محمدباقر، (1364). بحارالانوار. ترجمة موسی خسروی، ج 1 و 49 و 75 و 78. تهران: اسلامیه.
مکارم‌شیرازی، ناصر، (1366). مناظرات تاریخی امام علی‌بن موسی الرضا(ع) با پیروان مذاهب و مکاتب مختلف. مجموعه آثار دومین کنگرة جهانی حضرت رضا(ع).
موحدی‌راد، سلیمان، (1387). «تبیین و تحلیل ابعاد تربیتی روش امام رضا(ع) در مناظرات فلسفی و کلامی». پایان‌نامه کارشناسی ارشد، تهران: دانشگاه علامه طباطبایی.
نوبختى، حسن‌بن موسى، (1355ق). فرق الشیعه. نجف: حیدریه.
وطن‌دوست، رضا، (1391). «چرایی عدم پذیرش خلافت از سوی امام رضا(ع)». مشکوه، شمارة 115: 110 ـ 96.