Document Type : Original Article

Authors

1 PH.D Student of Media Management, Imam Reza University, Mashhad

2 Assistant Professor of Social Communication Science, Tehran university

Abstract

Nowadays, with the growth of the new communication technologies such as Internet, many people respond to some of their needs like religious needs by this media tool. One of these religious needs, that used by muslims and particularly by Shia, is pilgrimage. ‘Shia holy shrine virtual pilgrimage’ needs to design special services in the internet. So the purpose of this article is study of internet sites with religious-pilgrimage subject to design the virtual pilgrimage portal of shia holy shrine in content and structural dimensions. Hence 23 religious-pilgrimage internet sites chosen selectively and were studied with qualitative content analysis method. Results show that there are 89 content and structure dimensions in religious-pilgrimage internet sites. These dimensions include 21 structural and 69 content dimensions that classified in 12 categories. These categories include: 1. Pilgrimage, 2. Interactions with site, 3. Providing service to the shrine, 4. More acquaintance, 5. Media, 6. Notification, 7. Pilgrimage groups, 8. Time and programs management, 9. Education and research, 10.Softwares, 11.Business, and 12.Structural factors. According to these dimensions, tow content and structure models are introduced and, after repeatedly reviewing of the sites structures and locations of services in the studied sites, we have proposed three structural model for ‘Shia holy shrine virtual pilgrimage portal', that include: 1. Preface page, 2. Home page, and 3. Site map.

Keywords

آیتو، جان، (1386). فرهنگ ریشه‌شناسی انگلیسی. مترجم حمید کاشانیان، تهران: فرهنگ نشرنو، معین.
ابن‌قولویه قمی، جعفربن محمد، (1389). کامل الزیارات. مترجم سید‌علی حسینی، قم: دارالفکر.
ارجمندی، دانیال، محمد کامیار ارباب، (1389). آموزش ساخت وب سایت و پرتال با مایکروسافت شیرپوینت. تهران: نص.
پارتازیان، کامبیز، (1388). نگاهی به تأثیرات اینترنت و فضای مجازی بر روند دینداری. قم: دایرة‌المعارف.
جهانگیر، عیسی، (1391). شیعه در فضای سایبر؛ رویکردی اجتماعی. قم: موسسة آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره).
حجازی، سید علیرضا، (1384). «پرتال‌های سازمانی، رویکردی نوین در مدیریت شبکه‌محور». توسعة مدیریت، سال سیزدهم، شمارة 69: 76ـ56.
حسنوی، رضا، میترا دیلمقانی، علیرضا حجازی، (1384). «طراحی و ایجاد پرتال». مدیریت فردا، سال سوم، شمارة 9 و 10: 95ـ87.
خانی، حامد (1392). «مفهوم زیارت و جایگاه آن در فرهنگ اسلامی». در جستاری در ادعیة رضویه با تکیه بر الصحیفة الرضویه الجامعه، جمعی از نویسندگان، تهران: انتشارات دانشگاه امام صادق(ع): 170ـ 125.  
دوران، بهزاد (1382). «هویت ملی و تعامل در فضای سایبرنتیک». نامه پژوهش فرهنگی، سال ششم: 108ـ 53. 
راودراد، اعظم، علی حاجی­محمدی، (1389). «تفاوت شناخت حاصل از گردشگری واقعی و گردشگری مجازی بر پایة نظریة روایت». تحقیقات فرهنگی، دورة سوم، شمارة 2: 81ـ61.
سقایی، مهدی، زهره جوانبخت قهفرخی، (1392). «تحلیلی بر آمار گردشگران و زائران داخلی ورودی به کلان‌شهر مشهد با استفاده از مدل‌های سری زمانی». تحقیقات کاربردی علوم جغرافیایی، سال سیزدهم، شمارة 28: 94ـ71.
عاملی، سعیدرضا، (1392). روش‌های تحقیق در مطالعات فرهنگی و رسانه. تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
علی‌مهدی، مسلم، مهدی منتظرقائم، (1393). «طراحی الگوی مفهومی زیارت مجازی اماکن متبرکه؛ مورد مطالعه، زیارت امام علی‌بن موسی‌الرضا(ع)». دین و ارتباطات، سال بیست و یکم، شمارة 45: 119ـ157.
محدثی، جواد، (1386). فرهنگ زیارت: اهداف، آثار، تاریخچه، مشروعیت، سازندگی و آداب زیارت. تهران: مشعر.
یوسفی، علی، غلامرضا صدیق اورعی،  علیرضا کهن‌سال، فهیمه مکری‌زاده، (1391). «پدیدارشناسی تجربی زیارت امام رضا(ع)». مطالعات اجتماعی ایران، سال ششم، شمارة 3و4: 198ـ 180.  
Dawson, L.L. Cowan, D.E (2004). Religion online, Finding Faith on the Internet. New york & London: Routledge.
Frey, N., (1998). Pilgrim stories on and off the Road to Santiago: Journeys Along an Ancient Way in Modern Spain.University of California Press: Berkeley.
Hill-Smith, Connie, (2009). "Cyberpilgrimage: A Study of Authenticity, Presence and Meaning in Online Pilgrimage Experiences". Journal of Religion and Popular Culture , Vol. 21, No. 2: Available online: http://www.usask.ca/relst/jrpc/art21(2)-Cyberpilgrimage.html.
MacWilliams, Mark W, (2002). "Virtual Pilgrimages on the Internet", Religion,Vol.32, Issue4: 315-335.
Maxwell p, (2002). "Virtual Religion in Context". Religion, Vol. 32, Issue 4: 343–354.
Morinis, A., ed, (1992). Sacred Journeys: The Anthropology of Pilgrimage. New York: Greenwood Press.
Reader Ian,(2007)."Pilgrimage Growth in the Modern World: Meanings and Implications". Religion, Vol.37, Issue 3: 210-229.
Turner, V., and E. Turner, (1974). "Pilgrimage and Communitas". Studia Missionalia.Vol 23: 305–327.
Turner, V., and E. Turner, (1978). Image and Pilgrimage in Christian Culture: Anthropological Perspectives. New York: Columbia University Press.
Widyarto, Setyawan, Muhammad Shafie Abd. Latiff, (2007). "The Use of Virtual Tours for Cognitive Preparation of Visitors: a Case Study for VHE", Facilities, Vol. 25, Issue 7/8: 271 – 285.