Document Type : Original Article

Authors

1 Assistant Professor of Baqer-ol-olum, Field of culture and communication

2 M.A student of Propaganda and cultural Relations of Baqer-ol-olum

Abstract

Holy places like qadamgah (the place of holy people step), in different religions or Islamic sects, have always respected. Some of these qadamgahs in Iran belong to Imam Reza (AS) and his sisters or brothers. “Beyt-o-nour”, Hadhrat Ma'sumehʼs (SA) qadamgah, is one of the most important qadamgah.
In this study, “Beyt-o-nour” has been examined by anthropological approach. For this purpose, two types reports of its current situation, “objective” and “analysis”, have been provided by comprehensive introduction of target of study, historical identity and geographical location of the place.
In objective report, , the customs, ceremonies and pilgrims’ experiences or emotions have been examined by using the qualitative method of anthropology, cooperative observation technique, document review and interview. In analysis report, we tried to explore the meaning of the activists’ subjective and hidden layers.
Finding of study show “Beyt-o-nour” had given the Qomish people identity. Activists had been effective to deepen the effect of Hadhrat Ma'sumehʼs (SA) journey by simulating brotherhood relation between Imam Reza (AS) and Hadhrat Ma'sumeh (SA) to Imam Hussein (AS) and Hadhrat Zeinab(SA) brotherhood relation.

Keywords

ابن‌منظور، محمد، (1414ق). لسان العرب. چاپ سوم، بیروت: دار الفکر للطباعه و النشر.
اسمیت، فلیپ، (1378). درآمدی بر نظریه فرهنگی. مترجم حسن پویان، چاپ دوم، تهران، دفتر پژوهش‌های فرهنگی.
افشار، ایرج، (1354). یادگارهای یزد. جلد اول، چاپ اول، تهران: انجمن آثار ملی.
اکرمی، غلامرضا، «اماکن مقدس، آیینه وحدت». سایت اینترنتی شهید آوینی تاریخ آخرین مراجعه: 10/12/1393 www.aviny.com.
امینی، عبدالحسین، (1366). الغدیر. جلد اول، چاپ دوم، تهران: دارالکتب اسلامیه.
انوری، حسن، (1381). فرهنگ بزرگ سخن. چاپ اول، تهران: سخن.
بهار، مهری، (زمستان 1383). «نذر و هویت اجتماعی زنان». نامه علوم اجتماعی، شمارة24: 132-117.
بیتس، دانیل، فرد پلاگ، (1382). انسان‌شناسی فرهنگی. مترجم محسن ثلاثی، چاپ دوم، تهران: علمی و فرهنگی.
تیموتی، آلن و دانیل السن، (1392). گردشگری، دین و سفرهای معنوی. مترجم محمد قلی‌پور و احسان مجیدی، چاپ اول، تهران: جامعه‌شناسان.
خان­محمدی، کریم، (بهار1385). «تحلیل مردم‌شناختی مناسک مذهبی در فرایند جهانی‌شدن (مطالعة موردی: مناسک قالی‌شویان مشهد اردهال)». شیعه‌شناسی، شمارة 13: 90-71.
خان­محمدی، کریم، (پائیز 1388). «بررسی پدیدارشناختی پدیدة چنار خونبار الموت قزوین». شیعه‌شناسی، شمارة 27: 92-55.
داگلاس، آلن، (1372). «پدیدارشناسی دین» در دین‌پژوهی (دفتر اول). مترجم بهاءالدین خرمشاهی، تهران: موسسة مطالعات و تحقیقات فرهنگی.
دهخدا، علی‌اکبر، (1385). لغت نامه. چاپ اول، تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
رازی‌قزوینی، عبدالجلیل، (1331). النقض. مصحح جلال‌‌الدین حسینی، چاپ اول، تهران: بی­نا.
زمانی‌نژاد، علی‌اکبر، (۱۳۸۳  ). شناخت‌نامه حضرت فاطمه معصومه(ع) و شهر قم. چاپ اول، قم: زائر.
سجادی، احمد، (1386). «فاتیما» در دایرةالمعارف تشیع. جلد12، چاپ اول، تهران: محبی.
سروشیان، جمشید، (1370). فرهنگ بهدینان. به کوشش منوچهر ستوده، تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
فقیهی، علی‌اصغر، (1378). تاریخ مذهبی قم. چاپ دوم، قم: زائر.
فیض، عباس، (1349). گنجینة آثار قم. چاپ اول، قم: مهر استوار.
قمی، عباس، (1377). منتهی الامال. چاپ پنجم، قم: هجرت.
قمی، عباس، (1385). فوائدالرضویه فی احوال علماء مذهب الجعفریه. محقق ناصر باقری بیدهندی، جلد دوم، چاپ اول، قم: بوستان کتاب.
قمی، محمد‌بن ‌حسن، (1361). تاریخ قم. مترجم حسن‌بن‌ علی قمی، مصحح جلال‌الدین تهرانی، تهران: توس.
کینگ، وینستون، (1372). «دین» در دین‌پژوهی (دفتر اول)، مترجم بهاءالدین خرمشاهی، تهران: موسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگی.
کتاک، کنراد فیلیپ، (1386). انسان­شناسی: کشف تفاوت‌های انسانی. مترجم محسن ثلاثی، تهران: علمی و فرهنگی.
مجلسی، محمدباقر، (1403ق). بحارالانوار. جلد 48، چاپ سوم، بیروت: دار احیاء التراث‌العربی.
محمدپور، احمد، (1392). روش تحقیق کیفی. جلد اول، چاپ دوم، تهران: جامعه‌شناسان.
مکارم‌شیرازی، ناصر، (1374). تفسیر نمونه. جلد سوم، چاپ اول، تهران: دارالکتب الإسلامیه.
موس، مارسل، (مرداد و شهریور1380). «پدیده­های مذهبی و صورت­های مقدس». کتاب ماه هنر. مترجم اصغر عسکری: 32-28.
ناصرالشریعه، محمدحسین، (1350). تاریخ قم. چاپ اول، قم: دارالفکور.
هرتسفلد، ارنست، (1354). تاریخ باستانی ایران بر بنیاد باستان‌شناسی. مترجم علی‌‌اصغر حکمت، تهران: انجمن آثار ملی.
الیاده، میرچا، (1375). مقدس و نامقدس. مترجم نصرالله زنگویی، چاپ اول، تهران: سروش.
یعقوبى، عبدالرسول، (1389). «مقدس و نامقدس». معرفت، شمارة 34:  56 ـ 45.
ابن‌منظور، محمد، (1414ق). لسان العرب. چاپ سوم، بیروت: دار الفکر للطباعه و النشر.
اسمیت، فلیپ، (1378). درآمدی بر نظریه فرهنگی. مترجم حسن پویان، چاپ دوم، تهران، دفتر پژوهش‌های فرهنگی.
افشار، ایرج، (1354). یادگارهای یزد. جلد اول، چاپ اول، تهران: انجمن آثار ملی.
اکرمی، غلامرضا، «اماکن مقدس، آیینه وحدت». سایت اینترنتی شهید آوینی تاریخ آخرین مراجعه: 10/12/1393 www.aviny.com.
امینی، عبدالحسین، (1366). الغدیر. جلد اول، چاپ دوم، تهران: دارالکتب اسلامیه.
انوری، حسن، (1381). فرهنگ بزرگ سخن. چاپ اول، تهران: سخن.
بهار، مهری، (زمستان 1383). «نذر و هویت اجتماعی زنان». نامه علوم اجتماعی، شمارة24: 132-117.
بیتس، دانیل، فرد پلاگ، (1382). انسان‌شناسی فرهنگی. مترجم محسن ثلاثی، چاپ دوم، تهران: علمی و فرهنگی.
تیموتی، آلن و دانیل السن، (1392). گردشگری، دین و سفرهای معنوی. مترجم محمد قلی‌پور و احسان مجیدی، چاپ اول، تهران: جامعه‌شناسان.
خان­محمدی، کریم، (بهار1385). «تحلیل مردم‌شناختی مناسک مذهبی در فرایند جهانی‌شدن (مطالعة موردی: مناسک قالی‌شویان مشهد اردهال)». شیعه‌شناسی، شمارة 13: 90-71.
خان­محمدی، کریم، (پائیز 1388). «بررسی پدیدارشناختی پدیدة چنار خونبار الموت قزوین». شیعه‌شناسی، شمارة 27: 92-55.
داگلاس، آلن، (1372). «پدیدارشناسی دین» در دین‌پژوهی (دفتر اول). مترجم بهاءالدین خرمشاهی، تهران: موسسة مطالعات و تحقیقات فرهنگی.
دهخدا، علی‌اکبر، (1385). لغت نامه. چاپ اول، تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
رازی‌قزوینی، عبدالجلیل، (1331). النقض. مصحح جلال‌‌الدین حسینی، چاپ اول، تهران: بی­نا.
زمانی‌نژاد، علی‌اکبر، (۱۳۸۳  ). شناخت‌نامه حضرت فاطمه معصومه(ع) و شهر قم. چاپ اول، قم: زائر.
سجادی، احمد، (1386). «فاتیما» در دایرةالمعارف تشیع. جلد12، چاپ اول، تهران: محبی.
سروشیان، جمشید، (1370). فرهنگ بهدینان. به کوشش منوچهر ستوده، تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
فقیهی، علی‌اصغر، (1378). تاریخ مذهبی قم. چاپ دوم، قم: زائر.
فیض، عباس، (1349). گنجینة آثار قم. چاپ اول، قم: مهر استوار.
قمی، عباس، (1377). منتهی الامال. چاپ پنجم، قم: هجرت.
قمی، عباس، (1385). فوائدالرضویه فی احوال علماء مذهب الجعفریه. محقق ناصر باقری بیدهندی، جلد دوم، چاپ اول، قم: بوستان کتاب.
قمی، محمد‌بن ‌حسن، (1361). تاریخ قم. مترجم حسن‌بن‌ علی قمی، مصحح جلال‌الدین تهرانی، تهران: توس.
کینگ، وینستون، (1372). «دین» در دین‌پژوهی (دفتر اول)، مترجم بهاءالدین خرمشاهی، تهران: موسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگی.
کتاک، کنراد فیلیپ، (1386). انسان­شناسی: کشف تفاوت‌های انسانی. مترجم محسن ثلاثی، تهران: علمی و فرهنگی.
مجلسی، محمدباقر، (1403ق). بحارالانوار. جلد 48، چاپ سوم، بیروت: دار احیاء التراث‌العربی.
محمدپور، احمد، (1392). روش تحقیق کیفی. جلد اول، چاپ دوم، تهران: جامعه‌شناسان.
مکارم‌شیرازی، ناصر، (1374). تفسیر نمونه. جلد سوم، چاپ اول، تهران: دارالکتب الإسلامیه.
موس، مارسل، (مرداد و شهریور1380). «پدیده­های مذهبی و صورت­های مقدس». کتاب ماه هنر. مترجم اصغر عسکری: 32-28.
ناصرالشریعه، محمدحسین، (1350). تاریخ قم. چاپ اول، قم: دارالفکور.
هرتسفلد، ارنست، (1354). تاریخ باستانی ایران بر بنیاد باستان‌شناسی. مترجم علی‌‌اصغر حکمت، تهران: انجمن آثار ملی.
الیاده، میرچا، (1375). مقدس و نامقدس. مترجم نصرالله زنگویی، چاپ اول، تهران: سروش.
یعقوبى، عبدالرسول، (1389). «مقدس و نامقدس». معرفت، شمارة 34:  56 ـ 45.
ابن‌منظور، محمد، (1414ق). لسان العرب. چاپ سوم، بیروت: دار الفکر للطباعه و النشر.
اسمیت، فلیپ، (1378). درآمدی بر نظریه فرهنگی. مترجم حسن پویان، چاپ دوم، تهران، دفتر پژوهش‌های فرهنگی.
افشار، ایرج، (1354). یادگارهای یزد. جلد اول، چاپ اول، تهران: انجمن آثار ملی.
اکرمی، غلامرضا، «اماکن مقدس، آیینه وحدت». سایت اینترنتی شهید آوینی تاریخ آخرین مراجعه: 10/12/1393 www.aviny.com.
امینی، عبدالحسین، (1366). الغدیر. جلد اول، چاپ دوم، تهران: دارالکتب اسلامیه.
انوری، حسن، (1381). فرهنگ بزرگ سخن. چاپ اول، تهران: سخن.
بهار، مهری، (زمستان 1383). «نذر و هویت اجتماعی زنان». نامه علوم اجتماعی، شمارة24: 132-117.
بیتس، دانیل، فرد پلاگ، (1382). انسان‌شناسی فرهنگی. مترجم محسن ثلاثی، چاپ دوم، تهران: علمی و فرهنگی.
تیموتی، آلن و دانیل السن، (1392). گردشگری، دین و سفرهای معنوی. مترجم محمد قلی‌پور و احسان مجیدی، چاپ اول، تهران: جامعه‌شناسان.
خان­محمدی، کریم، (بهار1385). «تحلیل مردم‌شناختی مناسک مذهبی در فرایند جهانی‌شدن (مطالعة موردی: مناسک قالی‌شویان مشهد اردهال)». شیعه‌شناسی، شمارة 13: 90-71.
خان­محمدی، کریم، (پائیز 1388). «بررسی پدیدارشناختی پدیدة چنار خونبار الموت قزوین». شیعه‌شناسی، شمارة 27: 92-55.
داگلاس، آلن، (1372). «پدیدارشناسی دین» در دین‌پژوهی (دفتر اول). مترجم بهاءالدین خرمشاهی، تهران: موسسة مطالعات و تحقیقات فرهنگی.
دهخدا، علی‌اکبر، (1385). لغت نامه. چاپ اول، تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
رازی‌قزوینی، عبدالجلیل، (1331). النقض. مصحح جلال‌‌الدین حسینی، چاپ اول، تهران: بی­نا.
زمانی‌نژاد، علی‌اکبر، (۱۳۸۳  ). شناخت‌نامه حضرت فاطمه معصومه(ع) و شهر قم. چاپ اول، قم: زائر.
سجادی، احمد، (1386). «فاتیما» در دایرةالمعارف تشیع. جلد12، چاپ اول، تهران: محبی.
سروشیان، جمشید، (1370). فرهنگ بهدینان. به کوشش منوچهر ستوده، تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
فقیهی، علی‌اصغر، (1378). تاریخ مذهبی قم. چاپ دوم، قم: زائر.
فیض، عباس، (1349). گنجینة آثار قم. چاپ اول، قم: مهر استوار.
قمی، عباس، (1377). منتهی الامال. چاپ پنجم، قم: هجرت.
قمی، عباس، (1385). فوائدالرضویه فی احوال علماء مذهب الجعفریه. محقق ناصر باقری بیدهندی، جلد دوم، چاپ اول، قم: بوستان کتاب.
قمی، محمد‌بن ‌حسن، (1361). تاریخ قم. مترجم حسن‌بن‌ علی قمی، مصحح جلال‌الدین تهرانی، تهران: توس.
کینگ، وینستون، (1372). «دین» در دین‌پژوهی (دفتر اول)، مترجم بهاءالدین خرمشاهی، تهران: موسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگی.
کتاک، کنراد فیلیپ، (1386). انسان­شناسی: کشف تفاوت‌های انسانی. مترجم محسن ثلاثی، تهران: علمی و فرهنگی.
مجلسی، محمدباقر، (1403ق). بحارالانوار. جلد 48، چاپ سوم، بیروت: دار احیاء التراث‌العربی.
محمدپور، احمد، (1392). روش تحقیق کیفی. جلد اول، چاپ دوم، تهران: جامعه‌شناسان.
مکارم‌شیرازی، ناصر، (1374). تفسیر نمونه. جلد سوم، چاپ اول، تهران: دارالکتب الإسلامیه.
موس، مارسل، (مرداد و شهریور1380). «پدیده­های مذهبی و صورت­های مقدس». کتاب ماه هنر. مترجم اصغر عسکری: 32-28.
ناصرالشریعه، محمدحسین، (1350). تاریخ قم. چاپ اول، قم: دارالفکور.
هرتسفلد، ارنست، (1354). تاریخ باستانی ایران بر بنیاد باستان‌شناسی. مترجم علی‌‌اصغر حکمت، تهران: انجمن آثار ملی.
الیاده، میرچا، (1375). مقدس و نامقدس. مترجم نصرالله زنگویی، چاپ اول، تهران: سروش.
یعقوبى، عبدالرسول، (1389). «مقدس و نامقدس». معرفت، شمارة 34:  56 ـ 45.