Document Type : Original Article
Authors
Abstract
Imam Reza’s era is the stage of the rise of many streams and discourses in the Muslim World. These discourses are recognizable in two intra-discursive and extra-discursive levels. These sects and sub-discourses, and the necessity for clarifying the Muslims’ thoughts, led to many debates and contrasts. This study is about to discursively analyze his debates and the manner of his agonism with the controversial discourses, grasp the dominant principles on his identity-other-making semiotic system and investigate the relation between it and the bases of the qur’anic approach. It is going to examine and question the methodological logic that is prevalent in Imam Reza’s discourse of debates and disputes in the area of identifying the identity borders. According to the primary hypothesis of the study, “the Imam’s discursive approach is based on the verbal principles and the logic, elements and theoretical and practical instruments that are in the Quran and the prophetic tradition; some of which are respect, moralism, proper dialogue, wisdom and preaching the good, tolerance, rent and safeconduct, authenticity of proof, reference to human being’s pure inner nature, appeal to reasons and common bases, beneficence and munificence and so on. This study tries to, through using the methodological framework of the theory of discourse analysis, present the bases and the semiotic system of the Razavi (Imam Reza) discourse in its debate and contrast with the rival discourses and from that give the bases of identity- other-making in his thought.
Keywords
- قرآن کریم.
- ابناثیر، عزالدین ابوالحسن علی بن ابیالکرام (1835م)، الکامل التاریخ، بیروت: دارصادر
- ابن بابویه، ابیجعفر محمدبنعلی (شیخ صدوق) (1372)، عیون اخبار الرضا، ج1، ترجمه: علیاکبر غفاری و حمیدرضا مستفید، تهران: صدوق.
- -------------------------------- (1404ق)، عیون اخبار الرضا (ع)، ج1و2، بیروت: موسسه الاعلمی للمطبوعات.
- --------------------------------- (1416ق)، التوحید، تصحیح: هاشم حسینی طهرانی، چاپ پنجم، قم: نشر اسلامی.
- --------------------------------- (1332)، عیون اخبار امامرضا (ع)، ج2، ترجمه و شرح: محمدتقی اصفهانی، تهران: اسلامیه.
- ---------------------------------- (1392ش)، امالی، ترجمه حسین عابدی، تهران: آدینه سبز.
- ابن شهر آشوب مازندرانى، محمدبن على (1379 ق)، مناقب آل ابیطالب علیهمالسلام، ج4، قم: موسسه تحقیقات و نشر معارف اهل البیت (ع)
- ابن مسکویه،ابوعلی احمد بن محمد (1376)، تجارب الامم، ج4 تحقیق: ابوالقاسم امامی، تهران: سروش..
- ابنواضح، یعقوبی (1375ق)، تاریخ یعقوبی، نجف: مکتبه حیدریه.
- اربلی، علی بن عیسی (بیتا)، کشف الغمه فی معرفه الائمه، دارالاضواء، بیروت: بینا.
- اشعری، ابوالحسن علی بن اسماعیل (1362)، مقالات الاسلامیین و اختلاف المصلین، ترجمه: محسن مویدی، تهران: امیرکبیر.
- اصفهانی، ابوالفرج علی بن حسین (بیتا)، مقاتل الطالبین، تحقیق: احمد صقر، بیروت: دارالمعرفه.
- بغدادی، احمدبن خطیب (1417ق)، تاریخ بغداد او مدینه السلام، تحقیق: مصطفی عبدالقادر عطا، العلمیه، بیروت: بینا.
- حرعاملی، محمدبن حسن (1409ق)، وسائل الشیعه، ج6، قم: آلالبیت (ع).
- حسینیعاملی، جعفرمرتضی (1377)، زندگی سیاسی هشتمین امام، ترجمه: خلیل خلیلیان، چاپ بیستم، تهران: نشر فرهنگ اسلامی.
- الخضری، محمد (1420ق)، دوله العباسیه، چاپ پنجم، بیروت: دارالمعرفه.
- راوندی، قطبالدین (1409ق)، الخرائج و الجرائح، ج1، قم: الامام المهدی.
- صفار، محمدبن الحسن بن فروخ (1404ق)، بصائر الدرجات، قم: کتابخانه آیتالله مرعشی.
- طبری، محمدبن جریر (1363)، تاریخ طبری، ج 13، ترجمه: قاسم پاینده، تهران: اساطیر.
- طوسی، ابوجعفر محمدبنالحسن (شیخ الطایفه)، (1404ق) اختیار المعرفه الرجال (رجال الکشی)، ج 2، قم: آلالبیت.
- ---------------------------- (1411ق)، الغیبه، تصحیح: علیاحمد ناصحی، قم: موسسه المعارف الاسلامیه.
- عطاردی، عزیزالله (1406ق)، مسند الامام الرضا (ع)، ج1، مشهد: آستان قدس رضوی.
- عیاشی، ابونصر محمدبن مسعود (1380ق)، تفسیر العیاشی، ج 1، بهکوشش هاشم رسولیمحلاتی، تهران: علمیه.
- کشی، محمدبن عمر (1348) رجال الکشی، مشهد: دانشگاه مشهد.
- کلینی، ابوجعفر محمدبن یعقوب (1365)، الاصول من الکافی، ج1، تهران: اسلامیه.
- مجلسی، محمدباقر (1385)، بحار الانوار الجامعه لدرر اخبار الائمه الاطهار (ع)، ج9، تهران: اسلامیه.
- ------------ (1404ق)، بحارالانوار، ج22، ج23، ج75، بیروت: دارالوفا.
- محمدی ریشهری، محمد (1404ق)، میزان الحکمه، ج 3، قم: مکتب الاعلام الاسلامی.
- مختاراللیثی، سمیره (1385)، مبارزات شیعیان در دوره نخست خلافت عباسیان، ترجمه: کاظم طباطبائی، مشهد: به نشر.
- مرتضوی، محمد (1375)، نهضت کلامی در عصر امام رضا (ع)، مشهد: آستان قدس رضوی.
- مفید، محمدبن محمدبن نعمان (1414ق)، الفصول المختاره، الطبعه الثانیه، بیروت: دارالمفید.
- مکارمشیرازی، ناصر (1388)، مناظرات تاریخی امام رضا (ع) با پیروان مذاهب و مکاتب دیگر، چاپ دوم، مشهد: پژوهشهای اسلامی.
- نوبختی، حسن بن موسی (1391)، فرق الشیعه، ترجمه محمدجواد مشکور، تهران: علمی و فرهنگی.
- De Cillia, Rudolf, martin Reisigl & Ruth Wodak (1999) "The discursive construction ofnational identities", Discourse & Society, SAGE Publications, Vol 10(2).
- Howarth, David R. (2008) "Ethos, Agonism and Populism: William Connolly and the Case for Radical Democracy", doi: 10.1111/j.1467-856x.2007.00308.x BJPIR: 2008 VOL 10, 171–193.
- Laclau, Ernesto (1994) The Making of Political Identities, London: Verso.
- Laclau, Ernesto, Mouffe, Chantal (2001) Hegemony and SocialistS trategy, 2nd Edition, London: Verso.
- Marchart, Oliver (2007) Post-Foundational Political Thought, EdinburghUniversity Press Ltd.
- McCordic, Cameron Ross (2012) The Use of Stigma as a Marker of Otherness by RTLM during the Rwandan Genocide, A Thesis presented to The University of Guelph, In partial fulfillment of the requirements for the degree of Master of Science in Capacity Development and Extension, Guelph, Ontario, Canada.
- Mouffe, Chantal (2000) The Democratic Paradox, VERSO, London, New York.
- Mouffe, Chantal (2007) "Artistic Activism and Agonistic Spaces", art and research, volume 1, no.2.
- Povinelli, Elizabeth A. (2012) "beyond the names of the people", Cultural Studies, 26:2-3, 370-390
- Staszak, Jean-Francois (2008) other/otherness, international encyclopedia of human geography, Elsevier.
- Thaler, Mathias (2010) "The illusion of purity: Chantal Mouffe's realist critique of cosmopolitanism", Philosophy Social Criticism, 36: 785.
- Zizek, Slavoj (1994) Identity and Its Vicissitudes: Hegel's 'Logic of Essence' as a Theory of Ideology, in the book, The Making of Political Identities, edited by: Ernesto Laclau, London: Verso.