Document Type : Original Article

Author

Assistant Professor of Islamic Philosophy and Theology, Research Institute of Hawzeh and University

Abstract

Among the reliable collections of Imamiyyah hadith, such as Uṣūl Kāfī, while discussing the applicability of seeing Allah the Almighty, a narrative is narrated from Imam Riḍā (as), and the theme of the narrative is that seeing Allah the Most Exalted cannot be gathered with faith in Him, neither in this world nor in the Hereafter; Hence, it is not possible to see Allah the Almighty. Shia thinkers have listed this narrative as one of the difficult and ambiguous narrations, and in explaining its meaning, they have proposed several solutions; but it seems that none of the proposed solutions are acceptable; because some suggested meanings do not match the appearance of the narrative or that some of them cannot match the narrative in terms of meaning. Therefore, one should either look for another solution in explaining the meaning of this narrative or, due to the fact that Muhammad ibn Ubaid who is its narrator, is unknown, and its issuance, at least in the form that is mentioned in the hadith collections narration, should be rejected.

Keywords

ـ ابن‌‌سینا، حسین بن عبدالله. (1379ق). النجاه من الغرق فی بحر الضلالات. تهران: دانشگاه تهران.
ـ  ـــــــــــــــــــــــــــ. (1383). منطق دانشنامه علائی. همدان: دانشگاه بوعلى سینا.
ـ  ـــــــــــــــــــــــــــ. (1404ق الف). التعلیقات. تحقیق عبدالرحمن بدوی. بیروت: مکتبة الاعلام الاسلامی.
ـ  ـــــــــــــــــــــــــــ. (1404ق ب). الشفاء (المنطق) قسم المقولات. به تحقیق سعید زاید و... قم: مکتبة آیه الله المرعشى.
ـ ابن‌بابویه، محمد بن علی. (1398ق). التوحید. قم: جامعه مدرسین.
ـ استرآبادی، ملاامین. (1430ق). الحاشیة علی اصول الکافی. قم: دارالحدیث.
ـ اشعری، ابوالحسن. (1397ق). الابانة عن اصول الدیانة. قاهره: دارالانصار.
ـ  ــــــــــــــــــ. (1400ق). مقالات الاسلامیین و اختلاف المصلین. آلمان: ویسبادن.
ـ باقلانی، ابوبکر. (1425ق). الإنصاف فیما یجب اعتقاده، لایجوز اعتقاده، لایجوز الجهل به (در ضمن کتاب العقیده و علم الکلام‏). تحقیق شیخ زاهد کوثری. بیروت: دار الکتب العلمیه.
ـ تفتازانی، سعدالدین. (1409ق). شرح المقاصد. قم: الشریف الرضی.
ـ توکلی، محمدهادی. (1396). «امام رضا g و مسئلة رؤیت خداوند متعال». تحقیقات کلامی. سال 5. شماره 17. صص: 67-88.
ـ توکلی، محمدهادی؛ شیدان‌شید، حسینعلی. (1395). «دفاع حکیم سبزواری از سهروردی در کیفیت ابصار». جاویدان خرد. شماره 30. صص: 61-82.
ـ سهروردی، شهاب الدین. (1375). مجموعه مصنفات شیخ اشراق. تهران: موسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگی.
ـ علوی، سیداحمد. (1427ق). الحاشیة علی اصول الکافی. قم: دارالحدیث.
ـ فیض کاشانی، ملامحسن. (1406ق). الوافی. اصفهان: کتابخانه امام أمیر المؤمنین على g.
ـ قزوینی، ملاخلیل. (1429ق). الشافی فی شرح الکافی. قم: دارالحدیث.
ـ قمى، قاضى سعید. (1415ق). شرح توحید الصدوق. تهران: وزارت ارشاد و فرهنگ اسلامی.
ـ کلینى، محمد بن یعقوب. (1407ق). الکافی. تهران: دار الکتب الإسلامیة.
ـ مازندرانی، ملاصالح. (1388ق). شرح اصول الکافی. تهران: دار الکتب الإسلامیة.
ـ مجذوب تبریزی، محمد. (1429ق). الهدایا لشیعة ائمة الهدی. قم: دارالحدیث.
ـ مجلسی، محمدباقر. (1403ق). بحار الانوار. بیروت: دار احیاء التراث العربی.
ـ  ــــــــــــــــــــ. (1404ق). مرآة العقول. قم: دار الکتب الإسلامیة.
ـ مدرس طهرانی، علی. (1378). مجموعه مصنفات حکیم مؤسس آقا علی مدرس طهرانی. تهران: مؤسسه اطلاعات.
ـ ملاصدرا، صدرالدین محمّد. (1366). شرح أصولالکافی لصدرالمتألهین‏. تهران: مؤسسة مطالعات و تحقیقات فرهنگى.
ـ  ـــــــــــــــــــــــــــ. (1981م). الحکمة المتعالیة فی الاسفار الاربعة العقلیة. بیروت: دار احیاء التراث.
ـ میرداماد، میرمحمدباقر. (1403ق). التعلیقة على أصول الکافی. تهران: خیام.
ـ  ـــــــــــــــــــــــ. (1382). مصنفات میرداماد. تهران: انجمن آثار و مفاخر فرهنگی.
ـ نائینی، محمد بن حیدر (رفیعا). (1430ق). الحاشیة علی اصول الکافی. قم: دارالحدیث.