ـ قرآن کریم. (1388). ترجمه محمدمهدی فولادوند. قم: اسوه.
ـ ابنبابویه، محمدبنعلی. (1378ق). عیون اخبار الرضا. تهران: جهان.
ـ اسدی، معصومه و محرابی، محبوبه. (1397).«بررسی عوامل زمینهای و اجتماعی مؤثر بر رفتارهای زیستمحیطی شهروندان بندرعباس». پژوهشنامه فرهنگی هرمزگان. دوره 10. شماره 15. صص: 118-132.
ـ پازکی، معصومه و یوردخانی، مختار. (1393). «واکاوی و بررسی عوامل مؤثر بر توسعه گردشگری سبز روستای توچال (براساس روش تئوری بنیادین)». نگرشهای نو در جغرافیای انسانی. سال هفتم. شماره 1. صص: 237-248.
ـ پورجمشیدی، حدیث؛ مهدیزاده، حسین؛ غلامرضایی، سعید؛ شیری، نعمت اله. (1395). «عوامل مؤثر بر گرایش به رفتار مصرف پایدار: مورد مطالعه شهر خرمآباد». آموزش محیط زیست و توسعه پایدار. دوره 4. شماره 4. صص: 55-64.
ـ چاهوکی، محمدعلی. (1389). روش های تحلیل چندمتغیره در نرمافزار. تهران: دانشگاه تهران.
ـ حاجیزاده میمندی، مسعود؛ سیار خلج، حامد؛ شکوهیفر، کاوه. (1393). «بررسی عوامل فرهنگی مرتبط با رفتارهای محیطزیستی (موردمطالعه: شهر یزد)». جامعهشناسی اقتصادی و توسعه. دوره 3. شماره 1. صص: 83-107.
ـ حاجیلو، فتانه؛ علیزاده، محمدباقر؛ سولماز سقلی، اقدم. (1399). «رابطه سواد بومشناختی، سرمایه اجتماعی و رضایت از زندگی با دغدغه محیطزیستی (مطالعه موردی دانشجویان دانشگاه تبریز)». علوم محیطی. دوره 18. شماره 4.صص: 69-84.
ـ حبیبی، بینا و ابراهیمپور، داوود. (1394). «رابطه سرمایه اجتماعی و دین داری با احساس ارتباط و پیوستگی با طبیعت نزد دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز». مطالعات جامعه شناسی. دوره 7 . شماره 26 . صص: 85-98.
ـ داوری، علی و رضازاده، آرش. (1392). مدلسازی معادلات ساختاری با نرمافزار PLS. تهران: انتشارات جهاد دانشگاهی.
ـ رفعتجاه، مریم و وفادار، زینب. (1393). «سبک زندگی و نسبت آن با هویت دینی». مطالعات توسعه اجتماعی- فرهنگی. دوره 3. شماره 2. صص: 113-137.
ـ رنجبریان، بهرام ؛ زاهدی، محمد. (1391). شناخت گردشگری. اصفهان: چهارباغ.
ـ سبحانی نژاد، مهدی و نجفی، حسن. (1393). «تحلیل ابعادشناسانة مسئولیّتپذیری در سبک زندگی اسلامی». سراج منیر. 5(16). صص: 151-170.
ـ شجاعیزند، علیرضا. (1384). «مدلی بر سنجش دینداری در ایران، مجله جامعهشناسی ایران». دوره ششم. شماره اول. صص: 34-66.
ـ شریفی، عنایت. (1400). «سبک و سیرۀ امام رضا (علیه اسلام) در تربیت اخلاقی افراد جامعه». فرهنگ رضوی. دوره 9. شماره 33. صص: 203-224.
ـ صالحی، صادق؛ امامقلی، لقمان. (1391). «مطالعه تجربی رابطه آگاهی و رفتارهای زیستمحیطی». مسائل اجتماعی ایران. دوره 3. شماره 1. صص: 121-147.
ـ صالحی، صادق. (1393). «رفتارهای زیستمحیطی، دانش زیستمحیطی و تحصیلات». مجله علوم تربیتی. دوره 18. شماره 2. صص: 201-226.
ـ ضیایی، محمود. (1383). «وضعیت نیروی انسانی و آموزش در بخش گردشگری (با تأکید بر استان تهران)». مطالعات مدیریت گردشگری. دوره 2. شماره 6. صص: 19-37.
ـ فتائی، ابراهیم؛ حسنپور کورنده، حامد؛ حسنپور کورنده، هانی؛ اوجاقی، اکرم. (1393). «تحقیقی در جایگاه برتر شناخت و حفظ محیطزیست درآیات قرآنی و روایات و ادیان اسلامی». اولین کنفرانس ملی آلودگیهای محیط زیست با محوریت زمین پاک. دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی استان اردبیل.
ـ فراهانیفرد، سعید؛ فراهانیفرد، محمدعلی. (1392). «محیط زیست و نظام اخلاقی آن در اسلام». معرفت اقتصاد اسلامی. سال 4. شماره 2. صص: 152-165.
ـ فراهانیفرد، سعید؛ محمدی، یوسف. (1388). «مبانی اخلاقی محیط زیست از نگاه اقتصاد متعارف و قرآن». قبستان. سال 14. دوره 3. صص: 179-208.
ـ قاسمی، علی اصغر ؛ شاهولی، منصور. (1397). «پارادایم دینی (اسلامی) آموزش صیانت از منابع طبیعی». نشریه مجلس و راهبرد. سال 26. شماره 97. صص: 227-250.
ـ عطاردی، عزیزالله. (1413ق). مسند الامام الرضا g. لبنان: دار الصفوه.
ـ کاظمینیا، آزاده؛ بابایی، پگاه. (1396). «عوامل موثر بر تمایل به انجام گردشگری پایدار و پرداخت بیشتر برای آن، مطالعات مدیریت گردشگری». دوره 12. شماره 36. صص: 23-43.
ـ کلانتری، خلیل. (1388). مدلسازی معادلات ساختاری در تحقیقات اجتماعی-اقتصادی. تهران: انتشارات فرهنگ صبا.
ـ کلینی، محمد بن یعقوب. (1364). الروضة من الکافی. تهران: علمیه اسلامیه.
ـ گلی زواره قمشهای، غلامرضا. (1387). «مدیریت از دیدگاه امام رضا g». پاسدار اسلام . شماره 10. صص: 220:240.
ـ لشکری، علیرضا. (1396). «مصالح فردی و عمومی از منظر اسلام و مکاتب رقیب». جستارهای اقتصادی. دوره 14. شماره 27. صص: 63-88.
ـ مجلسی، محمد باقر. (1440ق). بحار الأنوار . بیروت: داراحیاء التراث العربی.
ـ محقق داماد، سید مصطفی. (1390). «الهیات محیط زیست (گزارشی از آرمانشهر علامه اقبال لاهوری)». اخلاق زیستی. دوره 1. شماره 1. صص: 171-192.
ـ مکارم شیرازی، ناصر. (۱۳۸۸). مناظرات تاریخی امام رضا g با پیروان مذاهب و مکاتب دیگر. مشهد: بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی.
ـ میرزایی، خلیل؛ آقاسیدحسنی، لیلا؛ فلاحی، علی. (1395). «رابطۀ دینداری و عضویت افراد در شبکههای اجتماعی نیکوکاری». دین و ارتباطات. سال بیست و سوم. شمارۀ دوم. صص: 147-174.
ـ نبوی، سید عبدالحسین؛ شهریاری، مرضیه. (1393). «دین، اخلاق و محیط زیست». انسان و محیطزیست. دوره 12. شماره 2. صص: 69-83.
ـ نجفی، مرتضی؛ باقری نصرآبادی، علی. (1399). «بازشناسی فرایندهای مدیریت فرهنگی امام رضا g». فرهنگ رضوی. 8(2). صص: 57-81.
ـ نعیمی، امیر؛ رضائی، روحاله؛ موسیپور، سیده کوثر. (1399). «نسبت آگاهی و دغدغهها با رفتارهای زیستمحیطی در جوامع روستایی». بررسی مسائل اجتماعی ایران. 11(1). صص: 343-363.
ـ نواح، عبدالرضا؛ فروتن کیا، شهروز؛ پورترکارونی، محمد. (1390). «بررسی رابطه بین میزان دینداری با ارزشها و رفتارهای زیستمحیطی شهروندان (مطالعۀ موردی: شهر اهواز)». مطالعات جامعهشناختی شهری. دوره 1. شماره 1. صص: 77-97.
منابع لاتین
- Alba, J.W. and Hutchinson, J.W., 1987. Dimensions of consumer expertise. Consumer Research. 13 (4), 54-41.
- Amor, L. (1992). Promoting sustainable tourism, the Canadian approach. Montreal: Quebec.
- Ayodeji, I. 2010. Exploring secondary school student understanding and practices of waste management in Ogun State. Environmental and science Education. 5(2), 215-201.
- Bamberg, S. 2003. How does environmental concern influence specific environmentally related behaviors? A new answer to an old question. Environmental Psychology. 23 (1), 32-21.
- Beisner, E.C. 2000. A biblical perspective on environmental stewardship. available at: www.acton. org/public-policy/environmental-stewardship/theology-e/biblical-perspective-environmental-ste wardship (accessed 5 December 2020).
- Cho, Y.N., Thyroff, A., Rapert, M.I., Park, S.Y. and Lee, H.J., 2012. To be or not to be green: Exploring individualism and collectivism as antecedents of environmental behavior. Business Research. 66 (8), 1059-1052.
- Dunlap, R.E. and Jones, R.E., 2002. Environmental concern: conceptual and measurement issues. in Dunlap, R.E. and Michelson, W. (Eds), The Handbook of Environmental Sociology, Greenwood Press, Greenwich. 524-482.
- Fang, W. Lien, C. Huang, Y. Han, G. Shyu, G. Chou, J. and Ng, E., 2018. Environmental Literacy on Ecotourism: A Study on Student Knowledge, Attitude, and Behavioral Intentions in China and Taiwan. Sustainability. 10 (6), 1908-1886.
- Felix, R. and Braunsberger, K., 2016. I believe therefore I care: the relationship between religiosity, environmental attitudes, and green product purchase in Mexico, International Marketing Review. 33 (1), 155-137.
- Fuhrer, U., 1995. Sozialpsychologisch fundierter Theorierahmen fur eine Umweltbewusstseinsforschung, Psychologische Rundschau. 46, 103-93.
- Hedlund, T., Marell, A., and Garling, T., 2012. The mediating effect of value orientation on the relationship between socio-demographic factors and environmental concern in Swedish tourists' vacation choices. Ecotourism. No 11, 33-16.
- Henseler, J; Ringle, C.M; Sarstedt, M., 2015. A new criterion for assessing discriminant validity in variance-based structural equation modeling. The Academy of Marketing Science. No 43, 135-115.
- Khan, M.N. and Kirmani, M.D., 2018. Role of religiosity in purchase of green products by Muslim students: Empirical evidences from India. Islamic Marketing. 9 (2), 526-504.
- Kirmani, M.D. and Khan, M.N., 2016. Environmental concern to attitude towards green products: evidences from India. Serbian Journal of Management. 11 (2), 179-159.
- Laroche, M; Toffoli, R; Kim, C; Muller, T.E., 1996. The influence of culture on pro-environmental knowledge, attitudes, and behavior: a Canadian perspective. Advances in Consumer Research. 23 (1), 202-196.
- Leonidou, L.C.; Leonidou, C.N; Kvasova, O., 2010. Antecedents and outcomes of consumer environmentally friendly attitudes and behavior. Marketing Management. 26 (13/14), 1344-1319.
- Nath, V; Kumar, R; Agrawal, R; Gautam, A; Sharma, V; 2013. Impediments to adoption of green products: an ism analysis. Promotion Management. 20 (5), 520-501.
- Nguyen, T.N.; Lobo, A; Greenland, S., 2017. The influence of cultural values on green purchase behavior. Marketing Intelligence and Planning. 35 (3), 21-1.
- Tang, z., 2015. An integrated approach to the evaluating the coupling coordination between tourism and the environment. Tourism management. No 46, 19-11.
- Vogel, D., 2001. How green is Judaism? Exploring Jewish environmental ethics. Business Ethics. 11 (2), 363-349.
- Weigel, R. H., 1983. Environmental attitudes and the prediction of behavior, In N. R. Feimer, and E. S. Geller (Eds.), Environmental Psychology (pp. 257–287). New York: Praeger.اتین