Document Type : Original Article

Authors

Abstract

 
Human being is a creature who inherently identifies him/herself as a creature with dignity and thus seeks the respect of others. Preserving this dignity as a natural right, has been the basis for religious ides and courses and some human laws such as universal declaration of human rights. This right has constantly been among the needs and desires of human beings and depriving from it hinders humans from growth and perfection. In other words, dignity plays a fundamental role in change, evolution and perfection of human beings and the society.
A large number of Hadith from Imam Reza (AS) as well as his life style and manners indicate that how elements of dignity help the human beings to fulfill their prime. The main question, then, is that from Imam Reza (AS) point of view how this role is played.
Studies show that Imam considers a basic fundamental role for the components of human dignity including devotion, rationality, seeking freedom and justice and gratitude as any of them affect human perfection in different levels.
The first level, devotion, leads to the comprehension of God where the foundation of such cognition, is to believe in God's unity. Rationality, both in theory and practice, brings a perception of the truth and observing that truth in humans' deeds. Freedom seeking prevents inaction and indolence in various aspects of life: individual, social, political, etc. Righteousness and seeking justice results in not committing acts such as corruption, lying, and bribery. Lastly, true gratitude is achievable through taking certain steps like faith, believe in God's unity, and serving people.
There are many components to human dignity all of which we are unable to explain in this article. With an analytical-descriptive method, this document surveys only a number of these components in Islamic Opinion and then traces and elucidates their impacts on human perfection from the point of view of Imam Reza (AS).

Keywords

 منابع
- قرآنکریم
- ابن بابویه، محمدبن­على(1398ق)،التوحید، ج1، قم: جامعه مدرسین.
- ----------------(1378ق).عیون أخبارالرضا (ع)، ج2، تهران: جهان.
- ----------------(1337)، عیون اخبارالرضا(ع)، ج1و2، ترجمه محمدتقی اصفهانی، تهران: شمس.
 -----------------(1404ق)،عیون اخبارالرضا(ع)،ج2، بیروت: موسسه الاعلمی.
- ----------------(1414ق)، الخصال، قم: موسسه نشراسلامی.
- ----------------(1376)، الأمالی، ج1، چاپ ششم، تهران: کتابچى.
- ----------------(1390)، امالی، ترجمه آیت­الله کمره­ای، تهران: کتابچی.
- ابن­سینا، ابوعلی حسین بن عبدالله (١٣٥٩)، النفس من کتاب الشفا، قم: دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم.
- -------------------(1379)، النجاه، ویرایش محمدتقی دانش­پژوه، چاپ دوم، تهران: دانشگاه تهران.
- ابن­قولویه، ابوالقاسم جعفر بن محمد (1385)، کامل‏الزیارات،ترجمه امیر وکیلیان، قم:انتشارات اسلامی وابسته به جامعه مدرسین.
- ابن­منظور،ابوالفضل محمد بن مکرم (1408ق)، لسان­العرب، ج12، بیروت: داراحیاء التراث­العربی.
- راغب­الاصفهانی،ابوالقاسم حسین بن محمد  (1404ق)، ‌مفردات غریب القرآن، بی­جا: دفتر نشر کتاب. 
- بحرانی­اصفهانی،عبداللّه ­(1411ق)، عوالم­العلوم، ج22، تحقیق محمدباقرموحد ابطحی اصفهانی، قم: مؤسسة الامام المهدی.
- تمیمی­آمدی، عبدالواحد(1366)، غررالحکم و دررالکلم،شرح جمال الدین خوانساری، قم:دفتر تبلیغات اسلامی.
- جعفری، محمدتقی(1390)، حقوق جهانی بشر: تحقیقو تطبیق در دو نظام اسلام و غرب، تهران: مؤسسه نشر آثار علامه جعفری.
- جوادی­آملی، عبدالله(1389)، رحیق مختوم، ج1، قم: اسراء.
- -------------(1366)، کرامت در قرآن ، تهران: رجاء.
- -------------(1376)، تفسیرموضوعی قرآن، ج8، قم:اسراء.
- حرانی، ابومحمد(1384ق)،تحف­العقول، ترجمه محمدباقر کمره‏ای، تهران: کتابفروشی اسلامیه.
- دشتی، محمد(1388)، ترجمه نهج­البلاغه، چاپ هشتم، تهران: گلستان ادب.
- دهخدا، علی­اکبر(1373)، لغت­نامه، ج11، تهران: دانشگاه تهران.
-شیخ طوسی، محمدبن­حسن(1364).تهذیب­الاحکام،ج7، تهران: دارالکتب الاسلامیه.
-صانعی­پور، محمود(1376).«اصول و مبانی کرامت انسانی»، تدبیر، شماره 75،صص34-40.
- صدرالمتالهین­شیرازی، محمد(1368)، الحکمه المتعالیه فی­الاسفار الاربعه، ج9، قم: طلیعه نور.
------------------(1378ق)، الحکمه المتعالیه فی­الاسفارالاربعه،ج1، تهران:دائره­المعارف الاسلامیه.
------------------- (1360)،الشواهدالربوبیه، تصحیح سیدجلال­الدین آشتیانی، مشهد: المرکز الجامعی للنشر.
------------------- (بی­تا).الحاشیه علی­الهیات الشفاء، قم: بیدار.
- طباطبایی، محمدحسین(1360)، تفسیرالمیزان، تهران: رجاء.
- طباطبایی، سیدعلی(1382)،انسان کامل،قم: مطبوعات دینی.
- عطاردی­قوچانی،عزیزالله(1361)،اخبار وآثار امام رضا(ع)، تهران: کتابخانه صدر.
- فضل­اللّه، محمدجواد(1366)، تحلیلی از زندگانی امام رضا(ع)، مشهد: بنیاد پژوهش­های اسلامی آستان قدس رضوی.
- قمی، شیخ عباس(1387)، مفاتیح­الجنان، ترجمه آیت­الله مکارم شیرازی، چاپ سوم، قم: امام علی­بن ابیطالب(ع).
- کلینی، محمدبن یعقوب(1348)، اصول کافی، ج 1و4، ترجمه سیدجواد مصطفوی، تهران: اسلامیه.
---------------(1390)، اصول کافی، ج1، ترجمه صادق حسن­زاده، چاپ پنجم، قم: قائم­آل­محمد(عج).
--------------(1365)، ­الکافی،ج6، تهران: دارالکتب الإسلامیّه.
--------------(1407ق)، ­الکافی،ج8، تهران: دارالکتب الإسلامیّه.
- مجلسی، محمدباقر(1386)،بحارالانوار، ج1، تهران: دارالکتب الاسلامیه.
------------ (1403ق)، بحارالانوار، ج16، 71 و78 بیروت: مؤسسة الوفاء. 
- ---------- (1362)، بحارالانوار، ترجمه موسی خسروی، تهران: اسلامیه.
- مصباح،محمدتقی(1380)، به سوی خودسازی، قم: موسسه امام خمینی(ره).
- ----------(1383)،خودشناسی برای خودسازی، قم:موسسه امام خمینی(ره).
- مطهری، مرتضی(1393)، عدل الهی، تهران: صدرا.
-----------(1370)، مجموعه آثار، ج20، تهران: صدرا.
- معین، محمد(1377)، فرهنگ معین، ج2، چاپ دوازدهم، تهران: امیرکبیر.
- موحدابطحی، محمد باقر(1413ق)، عوالم­العلوم و معارف والاحوال من الآیات و الاخبار والاقوال، ج 17، قم: موسسه الامام المهدی(عج).
- نصیرالدین طوسی، محمدبن محمد(1379)، شرح الاشارات والتنبیهات، ج3، تهران: نشرکتاب.
- یزدی، حسین(1379)، آزادی در نگاه شهید مطهری، تهران: صدرا.