Document Type : Original Article

Authors

Abstract

This research surveys changing process in Reza name selection during the last 50 years in Iran based on statistic of national organization for civil registration. Bourdieu view about taste is chosen as theoretical framework of research. According to this theory any behavior and attitude can be explained due to its social nature in following concept of taste. So name selection is also affected due to feature different social tastes in different historical periods and different social context. This research surveys process of name selection changes and some possible reasons. Despite political and social changes and official cultural programs during recent 50 years, approximately the Reza had 2.4 percent of all names and fluctuate between 4th and 14th rank for boys. Increasing in approach to Reza naming in the early 50th could be a sign of changing in thoughts and tastes of Iranians. Despite the spread of religious ideas in the society with the beginning of Islamic Revolution, growth of approach to Reza dropped. Because of increasing in access to various cultural resources, people found new cultural and psychological tastes, so Reza naming encountered with decreases.

Keywords

منابع و مآخذ
آنی‌زاده، علی و بهروز چهری. (1392). نقش مجموعه های تلویزیونی در فرهنگ نام گزینی. فصلنامه فرهنگ مردم ایران. شماره 34  پاییز 1392. صص 28-9
ترنر، جاناتان. اچ. (1393). نظریه‌های نوین جامعه‌شناختی. ترجمه علی‌اصغر مقدس و مریم سروش. تهران: جامعه‌شناسان.
رجب‌زاده، احمد. (1378). تحلیل اجتماعی نامگذاری. تهران: سروش.
ریتزر، جرج. (1382). نظریه جامعه‌شناسی در دوران معاصر. ترجمه محسن ثلاثی. تهران: علمی. چاپ هفتم.
طیب، محمدتقی و بتول علی‌نژاد. (1382). بررسی گرایش‌های جدید نام‌گزاری در اصفهان از دیدگاه زبان‌شناختی. مجله علمی- پژوهشی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه اصفهان، دوره دوم، شماره 32 و 33. صص 58 – 23.
عبدی، عباس(1376). تحول نام­گذاری کودکان تهرانی(1345 تا 1374)، تهران: حنانه.
گرونو، یوکا. (1392). جامعه‌شناسی سلیقه. ترجمه مسعود کیانپور. تهران: مرکز.
نجاتی­حسینی، سید محمود و سمیه افشار(1388). تحول نامگذاری فرزندان در شهر تهران. مجله پژوهش جوانان، فرهنگ و جامعه. شماره سوم. صص 158-141.
نظری، علی‌اشرف؛ علی حسن‌پور و محسن حسن‌پور. (1391). فرهنگ، سیاست نامگذاری و بازنمایی هویت: بررسی مجموعه‌های طنز صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران در دهه 1380 ه. ش. فصلنامه تحقیقات فرهنگی. دوره پنجم. شماره 4. صص 22-1.
همت­بناری، علی(1377). امام رضا(ع) و تربیت فرزند. مجله فرهنگ کوثر. شماره 17. صص 45 – 40.
 
Anyachonkeya, Ngozi. (2014). Naming in Igbo Land: A Linguistic and Cultural Study.  Mediterranean Journal of Social Sciences. Vol 5, No 17. Pp.113-122.
Bourdieu, Pierre (1984), Distinction. A Social Critique of the Judgement of Taste, Routledge, London.
Habibi, N. (1992) “Popularity of Islamic and Persian names in Iran before and after the Islamic revolution”، International Journal of Middle East Studies. No. 24.  pp. 253-260. Published online: 29 January 2009.