Document Type : Original Article
Authors
Abstract
Abstract:
Debate between Imam Reza (AS) and Emran Sābi has three major subjects: divine essence and attributes, quality of creation and characteristics and variety of creatures. The following article tries to explain and develop the second axis (quality of creation). This paper tries to cross with the image of the discourse of Imam (AS), explanations and exegesis of the recognized and reveal its logic with the Descriptive – Analytical Method. The axis of creation based on three significant point: creation quality, aim and relation between creator and creature. After described position and specifications of this subject, the author explains background and dissections about each subject. Review, interpretations, develop and scrutiny of Imam Reza’s (AS) speech and words are the major aim of this essay.
Keywords
- قرآن کریم.
- ابنبابویه، محمد بن علی (1372)، عیون اخبار الرضا (ع)، ترجمه: حمیدرضا مستفید، علیاکبر غفاری، ج 1، تهران: دارالکتب الاسلامیه.
- ابنسینا، حسین بن عبدالله (1403)، الاشارات و التنبیهات، الجزء الثالث، طبعالثانی، قم: مرکز النشر الکتاب.
- --------------------- (1405)، الشفاء: المنطق، الجزء الثالث، قم: مکتب آیتاللهالعظمی مرعشی نجفی العامه.
- جعفری، محمدتقی (1366)، "تفسیری بر احتجاج امام علی بن موسیالرضا(ع) با عِمران صابی"، مجموعه آثار دومین کنگره جهانی امام رضا (ع)، ج 1، مشهد: آستان قدس رضوی، صص. 489-582.
- جوادی آملی، عبدالله (1383)، فلسفه الهی از منظر امام رضا(ع)، ترجمه: زینب کربلایی، قم: مرکز نشر اسراء.
- حلّی، حسن بن یوسف (1386)، الجوهر النضید، ترجمه: منوچهر صانعی درهبیدی، چاپ ششم، تهران: حکمت.
- خراسانی، شرفالدین (1368)، ابداع؛ در دائره المعارف بزرگ اسلامی، ویرایش اول، ج 2، تهران: انتشارات دائره المعارف بزرگ اسلامی.
- دوازدهامامی مطلق، اصغر (1392)، "بینونت خالق و مخلوق با تأکید بر مناظره عِمران صابی با امام رضا(ع)"، سفینه، شماره 10، صص 40-54.
- دهخدا، علیاکبر (1377)، لغتنامه دهخدا، دوره دوم، تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
- راغباصفهانی، حسین بن محمد (1412)، مفردات فی غریب القرآن، بیروت - دمشق: دار العلم و الدار الشامیه.
- سیدان، سید جعفر (1391)، توحید از نگاه وحی، فلسفه و عرفان، قم: دلیل ما.
- شانظری، جعفر و عسگری، قاسم (1391)، "بررسی و نقد سنخیت علت و معلول در فلسفه اسلامی"، پژوهشهای فلسفی – کلامی، شماره 213، صص 25-42.
- صدرالدین شیرازی، محمدبن ابراهیم (1366)، شرح اصول الکافی، به تصحیح محمد خواجوی، تهران: مؤسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگی.
- طباطبایی، سید محمدحسین (1377)، اصول فلسفه و روش رئالیسم، ج 3، چاپ دهم، تهران: صدرا.
- ----------------------- (1383)، بدایه الحکمه، ترجمه و شرح علی شیروانی، ج 3، چاپ ششم، قم: بوستان کتاب.
- نصیرالدین طوسی، محمد بن محمد (1367)، الاساس الاقتباس، چاپ سوم، تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
- عطاردی، عزیز الله (1413)، مسند الامام الرضا(ع)، الجزء الاول، بیروت: دارالصفوه.
- کاکایی، قاسم (1380)، "وحدت وجود: تجربه، تعبیر، تمثیل"، اندیشه دینی. شماره 42، صص 79-112.
- کلینی، محمدبن یعقوب (1369)، اصول کافی، ج 1، ترجمه: هاشم رسولی و جواد مصطفوی، تهران: کتابفروشی اسلامیه.
- کمپانیزارع، مهدی (1389)، "مناظره امام رضا(ع) با عِمران صابی"، اطلاعات حکمت و معرفت، شماره 59، صص 54-58.
- محقق، مهدی (1366)، نهضت ترجمه و نشر علوم بیگانگان در زمان حضرت رضا (ع)، مجموعه آثار دومین کنگره جهانی امام رضا(ع)، ج 1، مشهد: آستان قدس رضوی، صص 246-279.
- مختارینایینی، بهاءالدین محمد و هزار، علیرضا (1380)، "شرح حدیث عِمران صابی"، میراث حدیث شیعه، شماره 6. صص 463-478.
- مرتضوی، سید محمد (1375)، نهضت کلامی در عصر امام رضا(ع)، مشهد: آستان قدس رضوی.
- مصباحیزدی، محمدتقی (1391)، آموزش فلسفه، ج 2، قم: انتشارات مؤسسه آموزشى و پژوهشى امام خمینى.
- مطهری، مرتضی (1370) درسهای الهیات شفاء، ج 2، تهران: حکمت.
- مظفر، محمدرضا (1380)، المنطق، ترجمه: منوچهر صانعی درهبیدی، تهران: حکمت.
- مکارمشیرازی، ناصر (1388)، مناظرات تاریخی امام رضا(ع) با پیروان مذاهب و مکاتب دیگر، مشهد: بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی.