Document Type : Original Article

Authors

1 Postdoctoral Researcher of Persian Language and Literature, Hakim Sabzevari University, Sabzevar, Iran

2 Associate Professor of Persian Language and Literature, Hakim Sabzevari University, Sabzevar, Iran

Abstract

Environmental crises are one of the most important challenges of the present century, which can only be overcome by changing the attitude towards nature and creating a firm determination in people. With the aim of transitioning from the domineering attitude of humans to nature, ecologicalists emphasize the components that can be relied on to improve the conditions of the ecosystem. Relying on these components and taking a step in this way requires faith, and if these components can be extracted from the narratives in connection with the beliefs of the general public, the effect will be twofold. In this research, using a descriptive analytical method and from the perspective of cultural studies, we will recognize the narratives related to Imam Riḍā (as) with an ecological point of view. Examining these narratives from the perspective of cultural studies and with an ecological approach can provide new solutions to get rid of environmental crises. Motivating the audience to change their attitude towards the ecosystem is one of these solutions, which is based on symbolism and visual worldview. These solutions are hidden in the narratives related to the life of Imam Riḍā (as) and can inspire the production of media content.

Keywords

ـ قرآن کریم (1376). ترجمۀ محمّدمهدی فولادوند، تهران: دارالقرآن الکریم.
ـ ابن‌ بابویه، محمّد بن علی. (1373). عیون اخبار الرضا g. ترجمۀ حمیدرضا مستفید. تهران: صدوق.
ـ پارساپور، زهرا. (1392). دربارۀ نقد بومگرا. ترجمۀ عبدالله نوروزی و حسین فتحعلی. تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی‏.
ـ پاینده، حسین. (1385). «بررسی یک آگهی تلویزیونی از منظر مطالعات فرهنگی». مطالعات فرهنگی و ارتباطات. دورۀ 2. شمارۀ 7. صص: 1 ـ 12.
ـ حرّ العاملی، محمد بن الحسن. (بی‌تا). وسائل الشیعه. جلد 14 و 23. قم: مؤسسة آل البیت b لإحیاء التراث.
ـ فیاض، ابراهیم؛ غربی، موسی الرضا؛ رازقی، رمضانعلی. (1398). «آیین‎های روایی؛ گستره‌ای از عواطف تا هنجارهای اجتماعی: بررسی ابیات و اشعار آیینی با محوریت امام رضا g در ششتمد سبزوار». فرهنگ رضوی. شمارۀ 7(25). صص: 59-91.
ـ قادری‌سهی، هستی. (1396). «بازشناخت انتقادی بوم‌فمینیسم با تکیه بر شعر شاعران برجستۀ معاصر فارسی»، پایاننامۀ ارشد ادبیات تطبیقی، دانشگاه حکیم سبزواری: سبزوار.
ـ  ـــــــــــــــــــ. (1399). «تحلیل زیست‌بوم‌گرایانۀ باورهای اسطوره‌ای ایران در اوستا». رسالۀ دکترا. دانشگاه حکیم سبزواری.
ـ قادری‌سهی، هستی؛ علوی‌مقدم، مهیار؛ استاجی، ابراهیم؛ تسنیمی، علی. (1400). «واکاوی زیست بوم گرایانه گزاره های اساطیری اوستا با تأکید بر دیدگاه ژیلبر دوران». مجلۀ الهیات تطبیقی. دوره: 12. شماره: 25. صص: 27 ـ 42.
ـ قمی، شیخ عباس. (1384). منتهی الآمال. جلد 2. تصحیح و ویرایش محمدرضا انصاری و محمّد ترابیان فردوسی. چاپ شانزدهم. قم: هجرت.
ـ کارسون، راشل. (1393). بهار خاموش. ترجمۀ عبدالحسین وهاب‌زاده، علی‌رضا کوچکی و امین علیزاده. مشهد: جهاد دانشگاهی مشهد.
ـ کشاورز، رضا؛ دلبری، سیدمهدی. (1396). «مطالعه تأثیرات فرهنگی و اجتماعی زیارت امام رضاg در تبادل و ارتقای فرهنگی جوامع مسلمان». فصلنامۀ فرهنگ رضوی. سال پنجم. شمارۀ18. صص:61-37.
ـ ماکویی، سویل. (1389). «بازنمایی جایگاه حضرت امام رضا g در فرهنگ مردم ایران؛ آیین‌ها و نمادها». فرهنگ مردم ایران. شمارۀ20و21. صص:9-31.
ـ مجلسی، محمّدباقر. (1403 هـ. ق). بحار الأنوار. جلد 64. چاپ دوم. تهران: مؤسسة الوفاء.
ـ وهاب‌زاده، عبدالحسین. (1393). «بوم‌شناسی علم عصیانگر». مجموعه مقالات کلاسیک در بومشناسی. مشهد: جهاد دانشگاهی مشهد.
ـ هال، استوارت و دیگران. (1397). دربارۀ مطالعات فرهنگی. گردآوری و ویرایش جمال محمّدی. چاپ سوم، تهران: چشمه.
 
منابع لاتین
- Glazebrook, Trish. (2002). "Karen Warrens Ecofeminism". Ethics and the Environment, Vol.7,  no.2, 12 – 26.