Document Type : Original Article

Authors

1 Associate professor, Department of Persian Language and Literature, Razi University

2 , Ph.D. student of Persian language and literature/ Razi University

Abstract

Matthew Lipman’s Philosophy for Children conveys the teachings of the mind’s cultivation to the subconscious state of children, and teenagers, predicated by questioning and challenging; it guides their intellect towards becoming curious while educating their thoughts. Philosophy for Children (P4C) recognizes narrative literature as an optimal tool in cultivating the child’s mind in embodying inquest and forming the procedural challenging of the knowledge of crisis resolution, creativity, conception and the apprehension of the universe, comprehension of the surrounding world, and the do’s and don’ts of the world. This research inspects the stories of “Guest of Imam Riḍā (as)” and “the Sun of Khorasan” based on Lipman’s framework according to literary, Philosophical, and Psychological affluences using the analytical-descriptive method and demonstrates the effects of the studied stories on broadening the Islamic and religious perspective of the child in hopes of improving the desire of the child for challenging and questioning the world. The findings indicate that the stories studied in this paper have philosophical affluence because they construct the inspection and exploration abilities of the child in the field of logic and law even though some stories have implausible themes. In contrast, the characterization and the theme contextuality of the stories are underdeveloped regarding their literary affluence and the narrative-like patterns without conversations will grow the child bored. However, the phrasal patterns remain appropriate for the age groups belonging to the Middle Grade (MG) and Young Adult (YA), and thus, the stories in question prove to be psychologically influential.

Keywords

ـ اکبری، احمد و همکاران. (1391). «فلسفه برای کودکان (p4c)، مضامین فلسفی در داستان‌های متون کلاسیک ادب فارسی». تفکر و کودک. س 3. ش 2. صص: 1-25.
ـ براهنی، رضا. (1362). قصهگویی. تهران: نشر نو.
ـ برک، لورا. (1387). روانشناسی رشد از لقاح تا کودکی. ترجمۀ یحیی سیدمحمدی. ج 1. تهران: ارسباران.
ـ پاینده، حسین. (1386). «رمان پسامدرن چیست»، ادب پژوهی. ش2. صص: 11- 48.
ـ پریرخ، مهری؛ پریرخ، زهره و مجدی، زهرا. (۱۳۸9). «رد پای مفاهیم فلسفی در داستان‌های کودکان؛ پژوهشی پیرامون شناسایی عناصر مرتبط با آموزش تفکر فلسفی». مطالعات کتابداری و علم اطلاعات. سال 3. ش4. صص:57- 80.
ـ خسرونژاد، مرتضی. (۱۳۸۴). «درباره مؤلفه‌های داستان کودک و برنامه آموزش فلسفه برای کودکان و نوجوانان». کتاب ماه کودک و نوجوانان. سال 6. ش 12: صص: 26-30.
ـ دانشمند، مرتضی. (1396 الف). آفتاب خراسان. مشهد: انتشارات آستان قدس رضوی.
ـ ـــــــــــــــــ . (1396 ب). مهمان امام رضا g. مشهد: انتشارات آستان قدس رضوی.
ـ شریفی اسدی، محمدعلی. (1387). «نگاهی به آموزش فلسفه برای کودکان در ایران و چالش‌های فراروی آن». معارف عقلی، ش 10. صص: 95-114.
ـ شمیسا، سیروس. (1381). نقد ادبی. تهران: میترا.
ـ شوشتری، اکرم؛ صفایی مقدم، مسعود؛ منصور مرعشی. (1392). «مطالعه تطبیقی آراء تربیتی ژان پیازه و متیو لیپمن با تأکید بر برنامه آموزش فلسفه برای کودکان». پژوهشنامه مبانی تعلیم و تربیت. سال 3. ش 1. صص: 5-26.
ـ فخرایی، الهام. (1389). «فلسفه برای کودکان؛ گامی به سوی پیوند با جامعه». تفکر و کودک. س1. ش1. صص:69-81.
ـ کم، فیلیپ. (۱۳۸۹). با هم فکر کردن (کندوکاوهای فلسفی برای کلاس). ترجمه فرزانه شهرتاش و مژگان رشتچی. تهران: شهرتاش.
ـ گریگوری، مان و دیگران. (2008). «فلسفه و فلسفه برای کودکان و نوجوانان». کندوکاو فلسفی برای کودکان و نوجوانان. به اهتمام سعید ناجی. (1396). ج2. تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
ـ لوته، یاکوب. (1386). مقدمهای بر روایت در ادبیات و سینما. تهران: مینوی خرد.
ـ لیپمن، متیو. (1390 الف). «فلسفه برای کودکان و نوجوانان چیست؟». کندوکاو فلسفی برای کودکان و نوجوانان. به اهتمام سعید ناجی. (1396). ج2. تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
ـ  ـــــــــــ. (1390 ب). «پارادیم تأملی تعلیم و تربیت و کتاب‌های p4c». کندوکاو فلسفی برای کودکان و نوجوانان. به اهتمام سعید ناجی. (1396). ج 1. تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
ـ  ـــــــــــ. (۱۳۸۲). «فلسفه برای کودکان و نوجوانان، گفت‌وگو با متیو لیپمن». ترجمه سعید ناجی. کتاب ماه ادبیات و فلسفه. ش74. صص:26- 31.
ـ مجیدحبیبی عراقی، لیلا. (1394). داستانی برای کندوکاو. تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
ـ محمدخانی، کوروش. (1384). «کودکان و جهان تخیّلی افسانه‌ها». ادبیات داستانی. ش 99و 98. صص: 52- 55.
ـ ناجی، سعید؛ مرعشی، منصور. (1394). «کفایت فلسفی در داستان‌های فلسفه برای کودکان و نوجوانان». تفکّر و کودک. س6. ش 11. صص: 87- 111.
ـ ناجی، سعید. (1395). معیار فبک برای داستان: نقد و بررسی داستانهای مورد استفاده برای آموزش تفکّر در ایران. تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.