Document Type : Original Article

Authors

1 Graduated from Qom Seminary, level 4 and researcher and member of the Faculty of Jurisprudence Department of Imam Sadiq Research Institute of Islamic Sciences (corresponding author)

2 PhD in Cultural Management, Assistant Professor of Islamic Sciences, Imam Sadiq (as)

Abstract

 
Although “soft threat” is a modern concept, it’s always been present in security predicaments as well as cultural and political events. The threatening have used it as a tool in pushing aside their rivals; while the threatened have used various models for defense against it. Imam Kāẓim (as), contemporaneous with a complicated era, succeeded in immunizing the Shia society against the cultural and political soft threats while righteously guiding them by using a successful framework. The main question answered in this paper concerns the standards of his Majesty’s systemic approach against these soft threats and the constituent elements of this frame. The article utilizes a documentary method and a descriptive-analytical process for a scientific answer to the proposed question while achieving the intended goals. The research hypothesis is the behavioral logic of consistent unity in the multiplicity of a cultural society while in the way of exposure to soft threats. The findings indicate that Imam Riḍa’s countermeasures during the complexity of his era had possessed resolute logic and principles while the spirit of religious teachings and divine commands was apparent in his actions. At the same time, the secondary nature of this model was shaped because of the special circumstances at the time of Imam’s life in terms of the sociopolitical conditions, the sites of the threats and the threatening, and the complicated case regarding the position of the Shia. This research concluded that a successful Islamic model comprises two pillars: a fixed and inviolable pillar that originates from religious principles, and a variable element that is subject to the requirements of the time and is in accordance with the conditions regarding the threat’s space and time of occurrence; this has issued the nature of unity to Imam’s standard of approach while being confined in the multiplicity of the society at the time.

Keywords

ـ قرآن کریم.
ـ ابن بابویه، محمد بن علی. (1387). التوحید. تصحیح و تعلیق سیدهاشم حسینی تهرانی. قم: النشر الاسلامی.
ـ ابن طاووس، على بن موسى. (1411ق)‏. مهج الدعوات. محرر: ابو طالب کرمانى، محمد حسن‏. قم: دار الذخائر.
ـ اسد حیدر. (1392ق). الامام الصادق والمذاهب الاربعه. اصفهان: مکتبه الامام امیرالمؤمنین.
ـ البانی، عصری. (1388). الحیاه السیاسیه للامام الکاظم. قم: المصطفی.
ـ ارفع، سیدکاظم. (1389). « امام موسی کاظم g». تهران: فیض کاشانی.
ـ اشعری، ابوالحسن. (1369). مذاهب الاسلامیین. قاهره: مکتبه النهضه المصریه.
ـ افتخاری، اصغر. (1389). «قدرت نرم فرهنگ و امنیت(مطالعه موردی بسیج)». تهران: دانشگاه امام صادقg.
ـ  ـــــــــــــــ. (1380). امنیت جهانی، رویکردها و نظریهها. تهران: پژوهشکده مطالعات راهبردی.
ـ  ـــــــــــــــ. (1391). تهدید نرم، رویکرد اسلامی.تهران: پژوهشکده فرهنگی و اجتماعی.
ـ ال بیکر، تزر. (1391). روش تحقیق در علوم اجتماعی. ترجمه: هوشنگ نائبی، تهران: انتشارات روش.
ـ امام‌جمعه زاده، سید جواد؛ محمود اوغلی، رضا. (1393). «واکاوی مواضع سیاسی امام رضا در بحران‌های اعتقادی سیاسی دوره(203-183ق)». فرهنگ رضوی. سال دوم. شماره5. صص:7-30.
ـ انصاری، علیرضا. (1386). «شیوه‌های مبارزه سیاسی امام کاظمg». معارف اسلامی.  شماره 69.
ـ بهشتی، احمد. (1394). مروری بر اندیشههای سیاسی و اخلاقی امام کاظم g. قم: بوستان کتاب.
ـ بیوکارا، م.علی.(1382). «دو دستگی در شیعیان امام کاظم g و پیدایش فرقه واقفه». ترجمه وحید صفری. مجله علوم حدیث. شماره 30. صص:164-195.
ـ پورفرد، مسعود. «استراتژی امام کاظم g و هژمونی حاکمان عباسی». مجموعه مقالات همایش سیره و زمانه امام کاظم g. جلد 1. صص:357-358. قم: مرکز مدیریت حوزه علمیه قم.
ـ پیشوایی، مهدی. (1353). «جبهه‌بندی قدرت‌های وقت در برابر امام کاظمg». درسهایی از مکتب اسلام. سال پانزدهم. مهر 1353. شماره 10 .صص:17-20.
ـ  ـــــــــــــــ. (1395). تاریخ پیشوایان. قم: دارالعلم.
ـ  ـــــــــــــــ. علیدوست خراسانی، نورالله. (1392). پیشوای آزاده. قم: معارف.
ـ جباری، محمدرضا. (1382). سازمان وکالت و نقش آن در عصر ائمه. قم: مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی.
ـ  ـــــــــــــــــــ. (1392). «امام کاظم و سازمان وکالت». تاریخ اسلام. شماره 53. صص:7-45.
ـ جعفریان، رسول. (1381). حیات فکری و سیاسی امامان شیعه. قم: انصاریان.
ـ الجندی، المستشار عبدالحلیم.(1427ق). الامام جعفر الصادق g امام المسلمین. تحقیق: کمال السید. قم: انصاریان.
ـ جهانبازی، زهرا؛ غفوری نژاد، محمد؛ واسعی، سید علیرضا. (1399).«تحلیل سازوکارهای معرفی امام رضاg توسط امام کاظم g». فصلنامه فرهنگ رضوی. سال8. شماره 31. صص:99-128.
ـ چلونگر؛ محمدعلی؛ نجاتی، محمدسعید. (1394) «بررسی رویکردهای سیاسی و معنوی امامت شیعه در زندگی امام کاظم g». تاریخ اسلام. دوره 19. شماره 61. صص:7-29.
ـ حسن پور، سیدعبدالکریم. (1392). «امام رضا در مواجهه با اندیشه و عمل واقفیان». فصلنامه فرهنگ رضوی. سال اول. شماره4. صص: 143-168.
ـ حسینی، سید محمد. (1392). «سیره فرهنگی امام کاظمg». مجموعه مقالات همایش سیره و زمانه امام کاظم g. جلد 1. صص: 357-358. قم: مرکزمدیریت حوزه علمیه قم.
ـ خامنه ای، سیدعلی. (1390). انسان 250ساله. تهران: موسسه فرهنگی ایمان جهادی.
ـ دیمه کار گراب، محسن؛ ملاکاظمی، علی. (1396). «واکاوی مواجهه امام رضا با گفتمان حدوث و قدم». فصلنامه فرهنگ رضوی .دوره 5. شماره 18. صص:145-178.
ـ رضایی آدریانی، محمد. (1389).آیین برنامهسازی زندگی امام کاظم g. قم: مرکز پژوهش های اسلامی صدا و سیما.
ـ رضوی، نجمه. (1397). «منش سیاسی امام کاظم g در برخورد با خلفا هم‌عصرشان». رهیافت فرهنگ دینی، دوره1. شماره4. صص:51-84.
ـ سامی نشار، علی. (1977م). نشأه الفکر الفلسفی فی الاسلام. قاهره: دارالمعارف.
ـ سرافرازی، عباس. (1392). «امام کاظم g و فرقه‌های انحرافی». مجموعه مقالات همایش سیره و زمانه امام کاظم g . جلد دوم. صص: 99- 123. قم: مرکز مدیریت حوزه علمیه قم.
ـ سرمد، زهره؛ بازرگان، عباس؛ حجازی، الهه. (1383). روشهای تحقیق در علوم رفتاری. تهران: موسسه نشر آگه.
ـ شجاعی فرد، محمدمهدی. (1393). «مدیریت و سبک زندگی سیاسی فرهنگی امام موسی کاظم g با تکیه بر نقش امام درگسترش فرهنگ و تمدن اسلامی». دومین کنفرانس بین المللی مدیریت چالشها و راهکارها. شیراز.
ـ صرامی، سیف الله. (1392). «گونه‌شناسی روایات سیره اجتماعی سیاسی امام کاظم g».  مجموعه مقالات همایش سیره و زمانه امام کاظم g . جلد اول. صص: 279-309. قم: مرکز مدیریت حوزه علمیه قم.
ـ طبری، عماد الدین. (1383). کامل بهائی.  تحقیق اکبر صفدری قزوینی. تهران: مرتضوی.
ـ طوسى، محمد بن حسن. (1409 ق‏). اختیار معرفه الرجال. محقق: مصطفوى، حسن‏. مشهد: مؤسسه نشر دانشگاه.
ـ  ــــــــــــــــــــــــ. (1377ق). التهذیب. طبع نجف: دارالکتب الاسلامیه.
ـ  ــــــــــــــــــــــــ. (1415ق). رجال. تحقیق جواد القیومی. قم: النشر الاسلامی.
ـ عرب ابوزید آبادی، عبدالرضا. (1392). «اندیشه سیاسی امام کاظم g».  مجموعه مقالات همایش سیره و زمانه امام کاظم g. جلد اول. صص: 423-469. قم: مرکز مدیریت حوزه علمیه قم.
ـ  ـــــــــــــــــــــــــــ. (1384). «سیمای اقتصادی امام هفتمg». معرفت. ش89. صص:31-52.
ـ فیض کاشانی، محمد محسن. (1406ق). الوافی. اصفهان: کتابخانه امام أمیرالمؤمنین على g‏.
ـ قاضوی، سید حسن؛  بیات، علی. (1392 ). «گفتمان و زمانه سیاسی امام موسی کاظمg ».  فصلنامه علمی تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی. دوره 4. ش 13. صص: 79-92.
ـ قاضوی، سید حسن. (1394). «بررسی ابعاد توفیق امام کاظم gدر حفظ و گسترش تشیع». پژوهشنامه تاریخ تمدن اسلامی . دوره 48. شماره2. صص:167-185.
ـ قاضوی، سید حسن؛ بیات، علی. (1392). «راهبرد و مواضع سیاسی امام کاظم g در مقابل خلفای عباسی». مجموعه مقالات همایش سیره و زمانه امام کاظم g. جلد اول. صص:534-557. قم: مرکز مدیریت حوزه علمیه قم.
ـ القرشی، باقر شریف. (1413ق). حیات الامام موسی بن جعفر. بیروت: دار البلاغه.
ـ قمی، شیخ عباس . (1397). نگاهی به زندگی امام موسیبن جعفر. به کوشش سعید محمدی. تهران: افرود.
ـ قوجائی خامنه، مریم. (1397). «احتجاجات قرآنی امام موسی کاظم g با برخی جریان‌های انحرافی». نامه جامعه؛ فصل نامه علمی تخصصی معارف اسلامی. س16. ش126. صص:7-24.
ـ کاظم‌پور، ذکریا؛ بهرامی، محسن. (1397). «الگوی ارزیابی تهدیدات هوشمند آینده به روش تحلیل کالبدی تهدید». آینده پژوهی دفاعی. سال سوم. شماره 10. صص: 121 – 147.
ـ کلینى، محمد بن یعقوب. ‏(1429ق). الکافی. قم‏: دار الحدیث.
ـ  ـــــــــــــــــــــــ. (1407 ق‏). الکافی. مصحح: على اکبر غفارى. تهران: دار الکتب الإسلامیه.
ـ کیوی ریمون؛ لوک وان کامپنهود. (1393). روش تحقیق در علوم اجتماعی. ترجمه نیک گهر.  تهران. فرهنگ معاصر.
ـ مجلسی، محمد باقر. (1403 ق‏). بحار الانوار. بیروت‏: دار إحیاء التراث العربی.
ـ محمد جعفری، رسول. (1395). «امام رضا و مواجه با برداشت‌های ناصواب اهل حدیث از صفات خبریه». فصلنامه فرهنگ رضوی. شماره14. صص:57-74.
ـ مشکور، محمد جواد. (1368). فرهنگ فرق اسلامی. مشهد: آستان قدس رضوی.
ـ مطهری، مرتضی. (1369). سیری در سیره نبوی. تهران:  انتشارات صدرا.
ـ  ــــــــــــــــ. (1372). مجموعه آثار. ج18، تهران: انتشارات صدرا.
ـ  ــــــــــــــــ. (1377). مجموعه آثار. ج16. تهران: انتشارات صدرا.
ـ منتظر القائم، اصغر. (1392). «دگرگونی‌های فکری و فرهنگی عصر امام کاظم g».  مجموعه مقالات همایش سیره و زمانه امام کاظم g . جلد دوم. صص: 30-58. قم: مرکز مدیریت حوزه علمیه قم.
ـ نادری، عزت الله؛ سیف نراقی، مریم. (1394). روش های تحقیق در علوم انسانی. تهران: ارسباران.
ـ نجفی نژاد، سعید. (1397). «حیات فرهنگی امام موسی کاظم g». پنجمین کنگره ملی پژوهشهای کاربردی علوم انسانی اسلامی.گرگان. 829155/ https://civilica.com/doc. تاریخ مشاهده:30/7/1401.
ـ نوری، حسین. (1408ق). مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل‏. قم: مؤسسه آل البیت b.
 منابع لاتین
- Balamir, murat. (2002)” painful steps of progress from crisis planning: changes for disaster preparedness in turkeyjournal of contingencies and crisis management, no1.
- Richard A Johnson and others(1979 ) The Theory and mangement of systems 3th.ed (New York: Mcgrow - Hill, p.19
- z. klein, (1989), sitting postures in maies and females, semiotica, pp 119-131.