Document Type : Original Article

Authors

1 Associate Professor, Department of Arabic Language and Literature, Razi University (corresponding author)

2 PhD student in the Department of Arabic Language and Literature, Razi University

Abstract

The invaluable anthology of Muntahi al-Āmāl by Abbas Qomi is one of the vitally important Shi’ism sources concerning the life history of the Holy Prophet (pbuh) and the Twelve Imams (as); the book mainly revolves around the personal conditions and an incisive epitome of the Ahl al-Bayt’s (as) benignities, virtues, and thoughts. To this end, Imam Riḍā (as) played a major role because of being contemporaneuos with the pinnacle of discrepancies and political tensions in the course of Maʾmūn Abbasi’s succession; the book draws attention to his Majesty’s supersensible visage in certain parts of its content. In this article, the writers have set out to disclose the functional role of these narrations, known as the religious tools in the field of educational purposes of the society, using a methodical study and a contextual analysis of the educative aspects of Imam Riḍā’s (as) approach in the book; owing to the belief that to achieve knowledge of the viewpoints and the theoretical aspects of every character is to recognize the necessity for analyzing and examining the content of their speech and faith. The findings of this paper includes and is not limited to: a general summary of the atmosphere governing the narrations of the book, the examination and the analysis of the data, presentment of a comprehensive model for a systemic proof of these narrations, and the discovery of the educative methods of Imam Riḍā (as) for enriching the Razavi culture in society. The research method of this study incorporates a descriptive-analytical procedure by the utilization of library tools as well as a contextual examination in the expressive and directional formats. This article attempts to illuminate educational solutions and promote its localization in society.

Keywords

ـ قرآن کریم (1384). ترجمۀ محمد مهدی فولادوند. چاپ چهارم. تهران: دارالقرآن الکریم.
ـ ابن بابویه، محمد بن علی (1382). عیون أخبار الرّضا. تهران: مکتبة الصدوق.
ـ  ــــــــــــــــــــــــ. (1409ق/ 1363). من لا یحضره الفقیه. تحقیق: علی اکبر غفاری. قم: جامعه مدرسین حوزۀ علمیۀ قم.
ـ ابن حیون مغربی، نعمان بن محمد. (1385ق). دعائم الإسلام. چاپ دوم. قم: مؤسسة آل البیتb.
ـ ابن خلّکان، شمس الدّین. (1430ق). وفیات الأعیان و أبناء الزمان. چاپ دوم. بیروت: دار الإحیاء التراث الأدبی.
ـ ابن شعبه حرانی، حسن بن شعبه. (1404ق). تحف العقول. قم: مؤسسه النشر الإسلامی.
ـ ابن شهرآشوب، ابوجعفر محمد بن علی. (1379). مناقب آل أبی طالب. قم: نشر علامه.
ـ استرآبادی، سید شرف الدین. (1409ق). تأویل الآیات الظاهرة فی فضایل العترة الطاهرة. قم: جامعة مدرسین.
ـ استعلامی، محمود. (1378). سیره معصومان. قم: انتشارات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره).
ـ باردن، لورنس. (1375). تحلیل محتوا. ترجمۀ ملیحه آشتیانی و محمد یمنی دوزی. تهران: انتشارات دانشگاه شهید بهشتی.
ـ بهشتی، محمد؛ فقیهی، علی نقی؛ ابوجعفری، مهدی. (1376). درآمدی بر تعلیم و تربیت اسلامی. تهران: انتشارات سمت.
ـ جانی‌پور، محمد؛ سروری مجد، علی. (1393). «تبیین شیوه‌های تربیتی امام رضا g در راستای ایجاد سبک زندگی اسلامی بر مبنای تحلیل محتوای دعاهای صحیفۀ رضویه». فصلنامه فرهنگ رضوی. سال دوم. شماره هفتم. صص:54-79.
ـ حائری، سید حسین. (1391). «دورۀ شکل‌گیری شیعیان دوازده امامی واکاوی نقدها و ابهام‌ها»، فصلنامۀ نقد و نظر. دورۀ 17. شمارۀ 67. صص: 141-172.
ـ حموی جوینی، ابراهیم بن محمد. (1400ق). فرائد السمطین. بیروت: مؤسسة الحمودی.
ـ دعبل خزاعی (1417ق/1997م). دیوان. شرحه و ضبطه و قدم له ضیاء حسن الأعلمی. بیروت: مؤسسة الأعلمی للمطبوعات.
ـ سبحانی‌ نیا، محمد. (1390).« آثار تربیتی و روان‌شناختی دعا». راه تربیت. سال ششم. شمارۀ 15. صص:44-71.
ـ طب‍اطب‍ایی، سید م‍ح‍م‍دح‍س‍ی‍ن. (1382). تفسیر المیزان. ترجمۀ محمد باقر موسوی همدانی. قم: دفتر انتشارات اسلامی.
ـ طبرسی، فضل بن حسن. (1385ق). مشکاة الأنوار فی غرر الأخبار. نجف: المکتبة الحیدریة.
ـ علی بن موسی g(منسوب). (۱۴۰۶ق)  صحیفة الإمام الرضا g. تحقیق: محمد مهدی نجف. مشهد: کنگرۀ امام رضا g.
ـ قمی، عباس. (1379). منتهیالآمال فی تواریخ النبی و الآل. قم: نشر دلیل.
ـ  ــــــــــــ. (۱۳۶۸). مفاتیح الجنان. مشهد: انتشارات هاتف.
ـ کریپندورف، کلوس. (1378). مبانی روششناسی تحلیل محتوا. ترجمۀ هوشنگ نائینی. تهران: انتشارات روش.
ـ کلینی، محمدبن یعقوب. (1377ق). الکافی. به کوشش علی اکبر غفاری. تهران: نشر اسلامی. 
ـ مجلسی، محمدباقر. (1403ق). جلاء العیون. تهران: المکتبة الاسلامیه.
ـ مطیع، مهدی؛ احمدنژاد، امیر؛ پیمانی، مریم. (1384). «تبیین جایگاه رحمت الهی در احادیث قدسی با استفاده از روش تحلیل محتوا». دو فصلنامۀ مطالعات فهم حدیث. سال دوم. شمارۀ 1. صص:99-131.
ـ معروفی، یحیی؛ یوسف‌زاده، محمدرضا. (1389). تحلیل محتوا در علوم انسانی. همدان: سپهر دانش.
ـ هندی، ل. بی و دیگران. (1383). اوقات فراغت و سبکهای زندگی جوانان. مترجم: فرامرز ککولی دزفولی و مرتضی ملانظر. تهران: سازمان ملّی جوانان.
- Adler, a (1956). The Individual psychology of Alfred Adler. Newyork: Basic Books Inc. American Heriage Dic.
 
منابع اینترنتی
- سیف محمدی، حجت. (1396). « تأثیر محیط و فرهنگ بر ژن»، در سایت برگجون به نشانی:
https://www.bargejoon.com/zhen.
تاریخ مشاهده: 18/12/1400