Document Type : Original Article

Authors

1 PhD in History, Imam Khomeini International University, Qazvin, Iran (Corresponding Author)

2 Assistant Professor, Department of Shiite History, Faculty of Theology and Islamic Studies, Hakim Sabzevari University, Sabzevar, Iran

Abstract

Undoubtedly, one of the necessities of the present age is the matter of conversation between religions; because the interaction and understanding of religions has a constructive and a decisive role in reducing conflicts. The vitality of convergence in the Islamic world becomes critical in the presence of the tense dynamics existing among countries of the Islamic world, caused by the interventions of foreign nations as well as the created divisions due to religious motives. The subject matter of this article includes dialogue, and its role in religious societies and its necessity in Razavi distinction of thought. Therefore, the main purpose of the article is how to achieve the feasibility of institutionalizing a conversing culture by relying on Razavi ways of life and cherished values. The findings of this paper indicates that Razavi’s mode of thought, such as a full-view mirror, reveals the fact that in dealing with other religions and sects, the best conversation with one’s ideological opponents can be held by keeping calm and creating a calm atmosphere. Therefore, the era of Imam Riḍā’s (as) Imamate, as the golden period of conversations and debates around proving the superiority of Qur’anic teachings, can be considered as a model for the necessity of renewed dialogue between Islamic religions, conversing etiquette, and peaceful coexistence among Muslims.

Keywords

ـ ابن‌اثیر، عزالدین‌ علی‌بن‌محمد. (1399ق). الکامل فی التاریخ. بیروت: دار صادر.
ـ ابن‌جوزی، ابوالفرج عبدالرحمن‌بن‌علی. (1412ق). المنتظم. مصحح عطامحمدبن‌عبدالقادر. بیروت: دارالکتب العلمیه.
ـ ابن‌خلدون، عبدالرحمن. (1345). مقدمه ابن خلدون. ترجمه محمدپروین گنابادی. تهران. بنگاه ترجمه و نشر کتاب.
ـ ابراهیمی، امید؛ محمدی، دل آرام. (1397). « آسیب شناسی مناظره براساس الگوی مناظرات امام رضاg». فصلنامه فرهنگ رضوی. سال ششم. شماره 21. صص:173-198.
ـ ابن بابویه، محمدبن علی.(1378). عیون الأخبار الرضاg. تحقیق مهدی لاجوردی. تهران: نشر جهان.
ـ ابن شعبه حرّانی، حسن بن علی. (1404ق). تحف العقول عن آل رسول. مترجم علی اکبر غفاری. تهران: کتابچی.
ـ ابن ندیم، محمد بن اسحاق. (1348). الفهرست. قاهره: المکتبه التجاریه الکبری.
-اسد علی زاده، اکبر. (1389).چالشهای فکری و سیاسی وهابیت. قم: مرکز پژوهش‌های اسلامی صدا و سیمای قم
-بینائیان،حسن.(1383). «بررسی تاریخی تولید علم در تمدن اسلامی». درآمدی بر آزاداندیشی و نظریهپردازی در علوم دینی(مجموعه مقالات).  ج1. قم: مرکز مدیریت حوزه علمیه قم.
ـ جوادی آملی، عبدالله. (1381). دین شناسی. قم: اسراء
ـ حسینی، صدیقه. (1392). اهداف فرهنگی جنگ نرم رسانهای. قم: انتشارات مرکز پژوهشهای اسلامی.
ـ حلی، محمدبن سلیمان. (1421). مختصر البصائر. تحقیق مشتاق مظفر. قم: مؤسسه نشر اسلامی.
ـ زیدان، جرجی. (2001م). تاریخ تمدن اسلامی. تحقیق حسین مونس. قاهره: دارالهلال
ـ شبلی، احمد. (1370). تاریخ آموزش در اسلام. ترجمه محمد حسین ساکت. تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامی.
ـ طبرسی، احمد بن علی. (1403ق). الاحتجاج علی اهل اللجاج. تحقیق محمدباقر خرسان. مشهد: نشر مرتضی.
ـ طقوش، محمد سهیل. (1387). دولت عبارسیان. ترجمه حجت الله جودکی. قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
ـ غنیمه، عبدالرحیم. (1372). تاریخ دانشگاههای بزرگ اسلام.ترجمه نورالله کسایی. تهران: نشر دانشگاه تهران.
ـ فتال نیشابوری، محمدبن احمد. (1375). روضه الواعظین و بصیره المتعظین. قم: دارالرضی.
-کریمی نیا، محمد مهدی. (1383). همزیستی مسالمتآمیز در اسلام و حقوق بین الملل. قم: مؤسسه آموزشی و پژوهشی مرکز امام خمینی.
-کلینی، محمدبن یعقوب. (1407ق). اصول کافی. تهران: دارالکتب الإسلامیه.
ـ مجلسی، محمد باقر. ( 1403ق). بحارالانوار. بیروت: داراحیاء التراث العربی.
ـ محمدپناه، امیر حسین. (1393). فتنه داعش(علل و عوامل شکلگیری و پیامدهای آن).تهران: انتشارات عقیدتی سیاسی ناجا.
مفید، محمد بن نعمان. (1396). الارشاد. ترجمه سیدهاشم رسولی محلاتی. تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامی.
ـ میرهادی تفرشی، سید محمدرضا؛ معتمد لنگرودی، فاطمه؛ معتمد لنگرودی، فرشته. (1399). «جستاری در راهکارهای  مؤثر بر اقناع مخاطب در مناظرات رضوی». فصلنامه فرهنگ رضوی. سال 8.شماره30. صص:33-55.
ـ نصر، حسین. (1384). علم و تمدن در اسلام. ترجمه احمد آرام. تهران: انتشارات علمی و فرهنگی.