Document Type : Original Article

Author

Associate Professor of Culture and Communication Studies Bagheral Uloom University

Abstract

One of the problems of modern societies is the multiplicity of reference groups that make people face the crisis of choice. In all societies, some people achieve a rank and a position that they gain authority and many people make them their role models. Such people are creators of a special way of thinking of a school. The question is, in the Razavi culture, who can be school builders and through what steps? By analyzing the texts left by Imam Riḍā (as) and using the concepts produced by semioticians, such as the principle of "succession" and "coexistence", the author tried to achieve a conceptual structure and theorize the process of school building in the Razavi culture. The results of the text analysis show the five-stage process that only the people promoted to the final stage, using its requirements, are worthy to be role models, and they can be considered as a school and a pattern. People with the goodness of "way", the goodness of "guidance", "conformity in speech" and "submissiveness in action" if they can avoid from "entering without thinking in business" in the economic stage, and from "show off" in the social stage, and from "creating corruption" in the cultural stage of and from “disordering” in the political stage, in this case they enter the fifth stage. commander-in-chief Qasem Soleymani, due to having four components and being promoted to the final rank, especially martyrdom in the way of Allah, is an example of the fifth stage that the supreme leader introduced him as "school" i n the present era.

Keywords

ـ قرآن کریم.
ـ ابن ابی الحدید، عبد الحمید بن هبه الله. (1404 ق).‏ شرح نهج البلاغة لابن أبی الحدید. مصحح: ابراهیم، محمد ابوالفضل‏. قم: مکتبة آیة الله المرعشی النجفی.
ـ ابن اثیر، مبارک ابن محمد. (1367). النهایه فی غریب الحیث و الاثر. قم: اسماعیلیان.
ـ ابن جوزى، عبدالرحمن بن على. (1422ق). ‏زاد المسیر فى علم التفسیر. به تحقیق عبدالرزاق المهدی. بیروت: دار الکتاب العربی.
ـ ابن قاریاغدی، محمد حسین‏. (1429 ق). البضاعة المزجاة (شرح کتاب الروضة من الکافی لابن قاریاغدی). مصحح: حمید احمدى جلفائى. قم: دار الحدیث.
ـ ابن منظور، محمد بن مکرم‏. (1414 ق). لسان العرب‏. مصحح: جمال‌الدین میردامادی. چاپ سوم. بیروت: دار الفکر للطباعة و النشر و التوزیع- دار صادر.
ـ اسمیت، فیلیپ. (1394). نظریه فرهنگی. ترجمه محسن ثلاثی. تهران: انتشارات علمی.
ـ اکبری مزدآبادی، علی. (1400). جستاری در خاطرات حاج قاسم سلیمانی. چاپ سی و یکم. تهران: یا زهرا.
ـ امام خمینی، روح الله. (1378). صحیفۀ امام. تهران: مرکز تنظیم و نشر آثار امام خمینی.
ـ بستانی، فواد افرام؛ مهیار، رضا. (1375). فرهنگ ابجدی. چاپ دوم. تهران: انتشارات اسلامی.
ـ  التفسیرالمنسوب إلى الإمام الحسن بن علی العسکری g. (۱۴۰۹ق). قم: مدرسه الامام المهدی  f.
ـ تمیمى آمدى، عبد الواحد بن محمد، (1366). تصنیف غرر الحکم و درر الکلم‏. مصحح: مصطفی درایتى. قم: دفتر تبلیغات.
ـ جیلانی، رفیع الدین محمد بن محمد مؤمن‏. (1429 ق). الذریعة إلى حافظ الشریعة (شرح أصول الکافی جیلانى). مصحح: محمد حسین درایتى. قم: ‏ دار الحدیث.
ـ حسینی زبیدی، محمد مرتضى. (1414 ق). تاج العروس من جواهر القاموس.‏ مصحح: على هلالى وعلی سیرى. بیروت: دارالفکر.
ـ خان‌محمدی، کریم. (1399). قرآن و عقلانیت. تهران: نشر نی.
ـ راغب اصفهانى، حسین بن محمد. (1412 ق). مفردات ألفاظ القرآن‏. بیروت: دار القلم- الدار الشامیة.
ـ شریف الرضى، محمد بن حسین‏. (1414 ق). نهج البلاغة (للصبحی صالح). مصحح: فیض الإسلام. قم:
ـ شیرازی، علی. (1400). شاخصهای مکتب شهید سلیمانی. چاپ صدونوزدهم. قم: خط مقدم.
ـ حر عاملى، محمد بن حسن. (1409 ق).‏ وسائل الشیعة. قم: مؤسسة آل البیت b.
ـ صدرالدین شیرازى، محمد بن ابراهیم. (1383).‏ شرح أصول الکافی (صدرا). مصحح: محمد خواجوى. تهران: مؤسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگى.
ـ طباطبایى، سید محمد حسین. (1374). المیزان فی تفسیر القرآن‏. ترجمه سید محمد باقر موسوى همدانى‏. چاپ پنجم. قم: جامعه‏ مدرسین حوزه علمیه قم.
ـ طبرسی، احمد بن على‏. (1403 ق). الإحتجاج على أهل اللجاج. به تحقیق محمدباقر خرسان. مشهد: نشر مرتضی.
ـ طبرسی، حسن بن فضل‏. (1412 ق). مکارم الأخلاق. چاپ چهارم. قم: شریف رضی.
ـ طبرسی، فضل بن حسن. (1417 ق). ‏إعلام الورى بأعلام الهدى (ط- الحدیثة). قم: مؤسسة آل البیت.
ـ طریحی، فخر الدین بن محمد. (1375). مجمع البحرین‏. مصحح: احمد حسینى اشکورى. چاپ سوم. تهران: مرتضوی.
ـ العموش، خلود. (1388). گفتمان قرآن، بررسی زبان شناختی پیوند متن و بافت قرآن. ترجمه دکتر سید حسین سیدی. تهران: سخن.
ـ فراهیدی، خلیل بن أحمد. (1409). کتاب العین. چاپ دوم. قم: نشر هجرت.
ـ فیض کاشانی، محمد محسن . (1406 ق).‏ الوافی. اصفهان: کتابخانه امام أمیر المؤمنین على g.
ـ فیومی، أحمد بن محمد. (1414 ق). المصباح المنیر فی غریب الشرح الکبیر. چاپ دوم. قم: موسسه دار الهجرة.
ـ کلینى، محمد بن یعقوب. (1407 ق). الکافی. مصحح: على اکبر غفارى و محمد آخوندى. چاپ چهارم. تهران: دار الکتب الإسلامیة.
ـ مازندرانى، محمد صالح بن احمد. (1382 ق). شرح الکافی- الأصول و الروضة (للمولى صالح المازندرانی). مصحح: ابوالحسن شعرانى. تهران: المکتبه‏ الإسلامیة.
ـ مجلسى، محمد باقر. (1403 ق). بحار الأنوار (ط- بیروت). چاپ دوم. بیروت: دار إحیاء التراث العربی.
ـ مدنی شیرازی، علی خان بن احمد. (1384). الطراز الأول و الکناز لما علیه من لغة العرب المعول. مشهد: موسسه آل البیت b لاحیاء التراث.
ـ مصطفوى، حسن. (1368)‏. التحقیق فی کلمات القرآن الکریم‏. تهران: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی‏.
ـ مطهرى، مرتضى. (1384). مجموعه آثار استاد شهید مطهرى. چاپ هفتم. تهران: صدرا.
ـ مکارم شیرازى، ناصر. (1428 ق). مختصر الامثل. قم: مدرسه الامام علی بن ابی طالب g.
ـ ورام بن أبی فراس، مسعود بن عیسى‏. (1410 ق). مجموعه ورّام‏. قم: مکتبه فقیه.
 
منابع اینترنتی
ـ خامنه‌ای، سید علی. (1398). خطبه های نماز جمعه. مورخ (27/10/1398). https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=44695
ـ  ـــــــــــــــــــ. (1400). بیانات در دیدار خانواده و ستاد سالگرد شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی. مورخ (11/10/1400). https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=49260
 
منابع لاتین
- Chandler, Daniel. (2007). semiotics: the basics, Second Edition, routledge, new York.