Document Type : Original Article

Authors

1 Assistant Professor, Kosar University of Bojnord, Iran

2 Assistant Professor in the Department of Arabic Language and Literature at Imam Khomeini International University in Qazvin.

Abstract

The debates of Imam Riḍā (as) have always been discussed because of his role model and have been discussed in various researches from different aspects. The number and variety of articles published in this field indicate the importance of this issue. The purpose of this research is meta-analysis of articles on the topics of Razavi debates to present and summarize and categorize the findings of the latest scientific efforts made in relation to the subject and review the components used in these studies. Therefore, this article has identified twenty scientific-research articles in Farhang Razavi Quarterly within the framework of qualitative meta-analysis - which is one of the best efforts of researchers to overcome repetitive research – then this article has analyzed and reviewed the studies on Razavi's debates using all the available examples; because the results of this research, on the one hand, fully introduce all the research done on a topic and prevent rework, and on the other hand, by drawing the strengths and shortcomings of the research, it opens up new research horizons for the researchers. The results of this research show that most of the selected articles include topics that deal with general principles in debates such as methodology, goals, foundations, educational axes of debate, free thinking in debate, etc. The most important components of Razavi's debate studies in the mentioned articles in terms of the general principles of debates include moral, scientific and technical principles. The distribution of studies shows that central, north and northeast, west and then south provinces have been more interested by researchers, which is more dependent on the universities where researchers study.

Keywords

ـ قرآن کریم. ترجمه مهدی فولادوند.
ـ انتظاری علی، مهری نادر.(1392). درآمدی بر فراتحلیل (با نیم نگاهی به قابلیت فراتحلیل در پژوهش‌های علوم اجتماعی در ایران). تهران: جامعه شناسان.
ـ آخوندی، عباس.(1398). «تحلیل محتوای مقالات فصلنامه راهبرد». راهبرد. شماره 91. صص: 167 – 196.
ـ حسینی، علیرضا؛ غفوری‌فر، محمد؛ علیزاده، حامد؛ آریانفر، مهدی. (1397). «مولفه‌های علمی مناظره‌های امام رضا: الگویی برتر برای آزاد اندیشی دینی و نشر اسلام در دنیای معاصر». فرهنگ رضوی. دوره 6. شماره22. صص: 149_177.
ـ دلاور، علی.(1399). مبانی نظری و عملی پژوهش در علوم انسانی و اجتماعی. تهران: انتشارات رشد.
ـ راغب اصفهانی، حسین بن محمد. (1412 ق). المفردات فی غریب القرآن. دمشق، بیروت: دار العلم الدار الشامیه.
ـ رضایان، فیروز؛ ستاری دولت آباد، امیر. (1396). «فراتحلیل (کاربرد روش های پژوهش در علوم اجتماعی)». رشد آموزش علوم اجتماعی. دوره بیستم. شماره1(74). صص :34- 37.
ـ روحی برندق، کاووس.(1396). «اخلاق و مهارت های مناظره در مناظره های امام رضا: مطالعه موردی مناظره امام رضا با متکلمان ادیان و مذاهب». فرهنگ رضوی. دوره 5. شماره 18. صص: 7-35.
ـ عابدی، احمد؛ عریضی، حمیدرضا؛ محمد زاده، فاطمه. ( 1385). «درآمدی بر روش فراتحلیل در تحقیقات آموزشی». روش شناسی علوم انسانی. سال 12. شماره 49. صص:122 – 140.
ـ عسگری احمد؛ اشتری تفرشی، علیرضا؛ برزگر کلمیشی، ولی اله؛ احمدوند، فاطمه. (1396). «تحولات مفهومی و تاریخی دو اصطلاح «مناظره» و «مذاکره» در قرون نخستین اسلامی». مطالعات تاریخ فرهنگی. سال هشتم. شماره 32. صص: 59 -80.
ـ غلامی، طاهره. (1395). «تحلیل محتوای مقالات فصلنامه اخلاق در علوم و فنّاوری (1385 – 1394)». اخلاق در علوم و فنّاوری. سال۱۱ . شماره 1. صص :۲۹-۳۸.
ـ قاضی طباطبایی، محمود؛ ودادهیر، ابوعلی. (1389). فراتحلیل در پژوهش های اجتماعی رفتاری. تهران: جامعه شناسان.
ـ قبادی، مریم؛ صدیقه، محمداسماعیل؛ میرحسینی، زهره. (1395).  «تحلیل محتوای مقالات فصلنامه علمی– پژوهشی النهج طی سال های 1394 – 1389». النهج.  شماره 49. صص:85 -104.
ـ مشکینی، ابوالفضل؛ مرشدی، بهنام؛ محمدی، محسن. (1398). «فراتحلیل کیفی مقالات علمی ناظر بر مطالعات شهر ایرانی- اسلامی». پژوهش های معماری اسلامی. شماره 24. صص: 125_151.
ـ مصلایی پور، عباس؛ مریم سلیمی.(1392). «اصول مناظره و آزاد اندیشی با تکیه بر مناظره های امام رضاg». فرهنگ رضوی. سال اول. شماره سوم. صص:89 -115.
ـ مکارم شیرازی، ناصر.(1388). مناظرات تاریخی امام رضا با پیروان مذاهب و مکاتب دیگر. مشهد: بنیاد پژوهش های اسلامی.
ـ مهدویان، محبوب؛ کبری رحیم زاده.(1389). «شیوه آموزشی مناظره در قرآن و سنت». منهاج. سال 6. شماره 10. صص:143 – 159.
ـ نقی پورفر، ولی الله؛ زاهدی، عبدالرضا؛ فتحی، یعقوب. (1398). «سیره تعلیمی تربیتی امام رضا در مناظره با اصحاب ادیان». فرهنگ رضوی. سال 7. شماره 25. صص: 183_213.
ـ نیازی، سیمین. (1380). بررسی گرایش های موضوعی کتابداری و اطلاع رسانی در سال های 1344_1347». کتاب. شماره 45. صص: 52- 61.
ـ هومن، حیدر علی.(1398). راهنمای عملی فرا تحلیل در پژوهش علمی.  چاپ هفتم. تهران: انتشارات سمت.
منابع لاتین
- Glass, G. V. 1976. Primary, secondary and meta-analysis of research. Educational Researcher, 5(10): 3-8.
- Kulik, J. A. & C. L. C. Kulik. 1989. The concept of meta-analysis. International Journal of Educational Research, 13 (3): 227–340.
- Saxton, M. L. 1997. Reference service evaluation and meta-analysis: findings and methodological issues. Library Quarterly, 67 (3): 267-89.