Document Type : Original Article

Author

Assistant Professor, Department of Islamic Education, Bandar-e-Gaz Branch, Islamic Azad University, Bandar-e-Gaz

Abstract

The pilgrimage of Imam Riḍā (as) has been mentioned in some narrations as the cause of forgiveness of the pilgrim's sins. At first glance, the concept of the narrations of the pilgrimage of Imam Riḍā (AS) and the forgiveness of all sins is in conflict with the content of some verses of the Qur'an (Nisá, 31) that make the forgiveness of believers conditional on avoiding major sins, as well as many hadiths and especially the concept of authentic hadith Khaythama, who introduced the removal of the punishment and forgiveness of the sinner to know and follow the path of the Ahl al-Bayt (as). This article, with a critical approach and descriptive-analytical method, seeks to present the correct concept and resolve the conflict between the narrations of the forgiveness of the pilgrim's sins and some verses and narrations, especially the reliable hadith of Khaythama. This research shows that the forgiveness of minor sins, by avoiding major sins, is reserved for the holder of guardianship and mystics of the right and sanctity of the Ahl al-Bayt (as). Also, with the accumulation of great sin, after enduring hardships (according to the amount of sin) at the time of death in the world, he is forgiven; and if the effects of sin are not removed, he is placed in the first floor of Hell, and he is forgiven through the intercession of the Ahl al-Bayt (as); and there is no conflict between the concept of the narrations of the pilgrimage of Imam Riḍā (as), whose functions include the forgiveness of the pilgrim, and the content of religious texts that consider the forgiveness and salvation of human beings to depend on faith, righteous deeds and adherence to the Ahl al-Bayt (as).

Keywords

 قرآن کریم.
ـ ابن بابویه، محمد بن علی‌‌. (1393). امالی . تهران: انتشارات کتابچی‌.
ـ   ـــــــــــــــــــــــــ. (1384). عیون اخبار الرضا.تهران: دارالکتب الاسلامیه.
ـ   ـــــــــــــــــــــــــ.(1385). معانی الاخبار. تهران: دارالکتب الاسلامیه.
ـ  ـــــــــــــــــــــــــ. ( 1366). ثواب الأعمال و عقاب الأعمال. تهران: نشر صدوق.
ـ باقی زاده، رضا؛ روحی برندق،کاووس. (1394).«تحلیل چگونگی اعطای پاداش ورود به بهشت در برابر گریه بر امام حسین از دیدگاه امام رضا(ع) و سایر اهل بیت (ع)». فصلنامه فرهنگ رضوی. سال سوم. شماره10. تابستان1394.صص: 151-162.
ـ بحرانی، سید هاشم. (1428ق). البرهان فی تفسیر القرآن. تهران: موسسه دار المجتبیg للمطبوعات.
ـ جوادی آملی، عبدالله. (1393). رجال تفسیری. قم: نشر اسراء.
ـ حر عاملی، محمد بن الحسن. (1397ق). وسائل الشیعه. طهران: المکتبه الاسلامیه.
ـ حسینی بغدادی، سید محمدجواد. (1415ق). المعین علی معجم رجال الحدیث. مشهد: بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی.
ـ خامنه‌ای، سید علی. (1392). طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن. بی‌جا: موسسه جهادی.
ـ خویی، سید ابوالقاسم. (1413ق ). معجم رجال الحدیث. بی‌جا.
ـ خمینی، سید روح الله. (1363). کشف الاسرار. بی‌نا. بی‌جا.
ـ جلالی، مهدی؛ نقی زاده، حسن؛ ترابی، فاطمه. (1399). «بررسی روایات متعارض در باب«حجیت سئوال از معصوم برای اثبات امامت» در کتاب کافی». فصلنامه فرهنگ رضوی. سال هشتم. شماره 31. صص: 185-205.
ـ راغب اصفهانی، ابوالقاسم حسین بن محمد. (1383). مفردات الفاظ القرآن. تهران: انتشارات مرتضوی.
ـ رکنی، محمد مهدی. (1381 ). شوق دیدار. مشهد: بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی.
ـ دستغیب، سیدعبدالحسین. ( 1362). سیدالشهداء. تهران: انتشارات صبا.
ـ سبحانی، جعفر. (1370). معادشناسی در پرتو کتاب، سنت و عقل. تهران: انتشارات الزهراء.
ـ قمی، عباس.(1377). مفاتیح الجنان. قم: انتشارات فاطمه الزّهراء.
ـ  سلطان الواعظین، سید محمد.(1385). شبهای پیشاور. تهران: دارالکتب الاسلامیه.
ـ صفار، محمد بن حسن. (1391). بصائر الدرجات فی فضائل آل محمد‌‌. قم‌‌: انتشارات بقیه الله.
ـ طریحی، فخر الدین. (1375). مجمع البحرین. تهران: مرتضوی.
ـ طوسی‌‌، ابی جعفر محمد بن الحسن. (‌1383). الامالی. قم: موسسه النشرالاسلامی.
ـ   ـــــــــــــــــــــــــــــــــــ. (1430ق)‌‌. الرجال. قم: موسسه النشر الإسلامی.
ـ   ـــــــــــــــــــــــــــــــــــ.(1435ق)‌‌. الفهرست. قم‌: موسسه نشر الفقاهه.
ـ   ـــــــــــــــــــــــــــــــــــ. (1378). الغیبه. قم: انتشارات جمکران.
ـ عرب، مرتضی. (1390). «بازکاوی اعتبار رجالی محمد بن سنان». کتاب قیم. ش2. صص:147-170.
ـ علامه حلی،حسن بن یوسف. (1414ق). باب حادی عشر. قم: موسسه انتشارات علامه.
ـ   ــــــــــــــــــــــــــــ. (1431ق). خلاصة الأقوال. قم: نشر الفقاهه.
ـ  ــــــــــــــــــــــــــــ. (1431ق).  مناهج الیقین فی اصول الدین. مشهد: بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی.
ـ مجلسی، محمد باقر. (1363). مرآه العقول‌‌. تهران: دارالکتب الاسلامیه.
ـ مجلسی، محمد تقی. (1410ق). روضه المتقین. قم: بنیاد فرهنگ اسلامی حاج محمد حسین کوشانپور.
ـ مصباح یزدی، محمد تقی. (1387). سیمای سرافرازان. قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره).
ـ مطهری، مرتضی. (1374). عدل الهی. تهران: انتشارات صدرا.
ـ  ـــــــــــــــــ. (1375). مجموعه آثار . ج1. تهران: انتشارات صدرا.
ـ مفید، محمد بن نعمان. (1364). امالی. مشهد‌: بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی.
ـ منسوب به امام عسکری(ع).(1409ق).التفسیر المنسوب الی الامام العسکری.قم: مدرسه الامام المهدی (عج).
ـ نجاشی‌‌، ابوالعباس احمدبن علی. (1432ق)‌‌. رجال النجاشی. قم: موسسه النشر الاسلامی.
ـ نعمانی، محمد بن إبراهیم. (1397ق). الغیبه. قم: نشر صدوق.
ـ واعظ جوادی، مرتضی. (1382).   فلسفه و آئین آن. قم: اسراء