Document Type : Original Article

Author

faculty

Abstract

The study of civilization in the realm of humanities in our country does not have much of a boom; in particular, there are many issues that need to be researched from the perspective of conceptual and methodological approaches to civilization. Among such issues is the concept of new Islamic civilization. This article deals with the research critique of the book Razavi Civilization, which can be placed under the approaches of new Islamic civilization; however, this book lacks a methodological and scientific view of the issue. After the introduction of the book and other works of the author in this field, the importance of the issue of new Islamic civilization has been mentioned, and then we briefly enumerate the principles and foundations of book criticism and analysis, which includes a methodological view of the problem and a perspective of the characteristics of a scientific research book. The analysis of the book is done in two parts: formal criticism and content criticism according to the dimensions of the advantages and disadvantages; and then it is shown that despite the advantages such as the discussion of the new Islamic civilization, attention to the role of civilization of Shiite Imams and passive ignorance of the role of Imams (as) in history, but this book has structural and methodological shortcomings, such as: lack of definition of conceptual system, lack of logical order, non-argumentative and undocumented, methodological flaws and lack of analytical aspect. The necessity of analyzing the network of concepts of the family of civilization, the necessity of drawing and explaining the philosophy of history from the Shiite perspective, the importance of methodical critique of civilization texts, paying attention to the role of the relationship between religious science and new Islamic civilization, the need for a methodological view of the issue of civilization and adherence to the requirements of such studies are some of the results that this study emphasizes in the end.

Keywords

ـ باودن، برت؛ تیریاکیان، ادوارد؛ دباشی، حمید. (1395). راه ناهموار تمدن؛ هفت مقاله دربارة تمدن. گزینش محمد ملا عباسی. تهران: ترجمان علوم انسانی.
ـ بکر، کارل لوتوس و دنکاف، فردریک. (1384). سرگذشت تمدن. ترجمه علی محمد زهما. تهران: شرکت انتشارات علمی و فرهنگی.
ـ جمعی از نویسندگان. (1386). جستارهای نظری در باب تمدن. تدوین و تحقیق حبیب الله بابایی. قم: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی.
ـ حسینی، سیّد حسین.(1390). مبادی دین پژوهی؛ چیستی، چرایی و چگونگی. تهران: انتشارات آوای نور.
ـ  ــــــــــــــــــــ. (1395). تمدن پژوهی؛ مطالعات مفهومی تمدن اسلامی. تهران: انتشارات جامعه شناسان.
ـ  ــــــــــــــــــــ.  (1397 ب). از علم دینی تا توسعه فرهنگی در کرسیهای نظریه پردازی. تهران: انتشارات جامعه شناسان.
ـ  ــــــــــــــــــــ.  (1394). «اصول راهنمای تنظیم مقالات نقد». کارگاه پژوهشی متد نقد کتاب. تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
ـ مارکوزه، هربرت. (1388). انسان تک ساحتی. ترجمه محسن مویدی. تهران: موسسه انتشارات امیرکبیر.
ـ متولی امامی، سید محمد حسین. (1394). جستارهایی نظری در باب تمدن اسلامی. قم: نشر معارف.
ـ میرباقری، سید محمد مهدی. (1394). اندیشه تمدن نوین اسلامی. قم: انتشارات تمدن نوین اسلامی.
ـ نجفی، موسی. (1394). فلسفه تحول تاریخ در شرق و غرب تمدن اسلامی. تهران: موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران.
ـ  ـــــــــــــ. (1390). تمدن برتر. اصفهان: نشر آرما.
ـ   ـــــــــــــ. (1396). تمدن رضوی؛ مولفههای تمدن ساز در مکتب سیاسی امام رضا g. اصفهان: نشر آرما.
 منابع اینترنتی 
ـ حسینی، سید حسین. (1397ج). «نقش تاریخی ائمه معصومینb؛ نگاه فلسفة تاریخی». خبرگزاری میزان. کدخبر: 486896.
ـ  ــــــــــــــــــــ. (1397 الف). «فلسفه را گِل آلود نکنیم؛ امکان و امتناع علم دینی». خبرگزاری طلیعه. کدخبر: 65346.