Document Type : Original Article

Authors

1 Department of Curriculum Studies, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Kharazmi University, Tehran, Iran

2 fersosi university

Abstract

The purpose of this article is to compile and present the structure of extracurricular activities in schools with emphasis on the way of life and educational method of Imam Riḍā (as). The study method is content analysis and the research community includes researchers and university professors in the field of education as well as professors in the seminary who specialize in the basics of Razavi biography. The research sample of 17 of the mentioned experts was purposefully selected by snowball method and they were interviewed semi-structured. The method of interviewing in the first stage was with the seminary experts to codify the themes and concepts of the text and in the second stage the interview with academic experts was to confirm the selected codes appropriate to the extracurricular activities of the schools. Based on the findings, in the above structure of the school curriculum in accordance with the Razavi biography, the dimensions and components of the identified program, the topics and the executive methods of each were stated. According to the results of this study, for extracurricular activities in schools in accordance with the Razavi biography, the use of executive methods such as holding camps and scientific trips, discussion and debate sessions, group study and research, worship, etc. in different sections was suggested.

Keywords

ـ ابن بابویه، محمد بن علی. (1362). الخصال. تحقیق علی اکبر غفاری. قم: جامعه مدرسین حوزه علمیه قم.
ـ ــــــــــــــــــــــــ. (1392). عیون اخبار الرضا g. ترجمه و شرح آقا نجفی اصفهانی. قم: نبوغ.
ـ  ــــــــــــــــــــــــ. (1377). معانی الاخبار. ترجمه عبدالعلی محمدی شاهرودی. تهران: دارالکتب الاسلامیه.
ـ ابن شعبه حرانی، ابومحمد. (1393). تحف العقول. ترجمه صادق حسن زاده. قم: آل علی g.
ـ ابن قولویه، جعفر بن محمد. (1377). کامل الزیارات. ترجمه محمدجواد ذهنی تهرانی. تهران: پیام حق.
ـ احمدی، حسین؛ شکوهی، مرتضی؛ بنی اسدی، حسین؛ جعفری، پروین؛ منصور کیایی، نادر. (1383). فعالیت‏های فوق برنامه، مبانی نظری و شیوه‏های ارزشیابی. تهران: موسسه‌ فرهنگی ‌منادی‌ تربیت.
ـ برقی ، احمدبن محمد. (1374). المحاسن. تحقیق مهدی الرجائی. قم : المجمع العالمی لاهل البیت b.
ـ تاجور، آذر؛  پورطهماسبی، الهام. (1394). «اهداف و روش‌های تعلیم و تربیت در سیرۀ امام رضا g». همایش علمی ـ پژوهشی تعلیم و تربیت در فرهنگ رضوی. از مجموعه برنامه‌های سیزدهمین جشنواره بین المللی امام رضا g. دانشگاه فرهنگیان خراسان رضوی (پردیس شهید بهشتی مشهد).
ـ حجتی، سید محمد باقر. (1366). مسائل تربیتی اسلام. تهران: انتشارات دفتر نشر فرهنگ اسلامی.
ـ حر عاملی، محمد بن حسن. (1386). وسائل الشیعه الی تحصیل مسائل الشریعه. مصحح عبدالرحیم ربانی شیرازی. تهران: اسلامیه.
ـ حکیمی، محمد رضا. (1380). الحیاه. ترجمه احمد آرام. ج اول. چاپ چهارم. تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامی.
ـ دهقان سرخ آبادی، سیده محدثه؛ کرامتی، انسی. (1396). «روش‌های آموزشی در سیرۀ رضوی و دلالت‌های آن برای تربیت عقلانی در دانشگاه فرهنگیان». فرهنگ رضوی. 5 (17). صص: 35- 58.
ـ رضوی‌دوست، غلامرضا؛ موسوی، سید محمدحسین؛ حسومی، ولی اله؛ شایانفر، جواد. (1394). «بایستگی‌های اخلاقی زیست‌خانوادگی از منظر امام رضا g». نشریه اخلاق زیستی. دوره 5. شماره 15. صص: 41- 70.
ـ شرفی، محمدرضا. (1388). مهارتهای زندگی در سیرۀ رضوی. چاپ پنجم. مشهد: انتشارات آستان قدس رضوی.
ـ شورای عالی انقلاب فرهنگی. (1390). سند تحول بنیادین آموزش و پرورش. تهران: دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی.
ـ صدرالدین‌شیرازی، محمدبن‌ابراهیم. (1394). الحجه. تهران: برگ سبز.
ـ صمدی، معصومه؛ دوایی، مهدی؛ اقبالیان، طاهره. (1391). «مبانی، اصول و روش‌های تربیت اخلاقی در سیرۀ پیامبرn و اهل بیت b». مجله پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی. سال بیستم. دورۀ جدید. شماره 16. صص: 37-64.
ـ طبرسی، حسن بن فضل. (1370). مکارم الاخلاق. قم: انتشارات شریف الرضی.
ـ طوسی ، محمد بن حسن. (1364).  تهذیب الأحکام. تهران: دار الکتب الاسلامیه.
ـ عطاردی قوچانی، عزیزاله. (1391). مسندالامام الرضا g. ج1 و2. تهران: عطارد.
ـ غلامزاده، مهین؛ جاربی، علی. (1396). «بررسی تاثیر فعالیت‌های فوق برنامه بر ایجاد مهارت‌های شهروندی دانش‌آموزان مدارس خاص شهر میناب». مجموعه مقالات همایش ملی آموزش ابتدایی. تهران: وزارت آموزش و پرورش. صص:513- 535.
ـ غلامعلی، مهدی. (1395). امام رضا g و زندگی. مشهد: انتشارات آستان قدس رضوی(به نشر).
ـ فرید، مرتضی. (1386). الحدیث: روایات تربیتی از مکتب اهل بیت b. تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامی.
ـ فعالی، محمد تقی. (1394).  سبک زندگی رضوی. مشهد: بنیاد بین المللی فرهنگی هنری امام رضا g.
ـ  ـــــــــــــــــ. (1396).  سفر با خورشید، زندگی به سبک امام رضا g. مشهد: انتشارات احیای امر ولایت.
ـ فقه الرضا. (1406 ق.). المنسوب الی الامام الرضا g. قم: موتمرالعالمی للامام الرضا g.
ـ قطب راوندی ، سعیدبن هبه الله. (1368). الخرائج و الجرائح. قم: موسسه الامام المهدیf.
ـ قمقامی، مریم؛ میدانی، محمد؛ رشوند آوه، اشرف. (1394). «ویژگی‌های الگوی تربیتی در سیرۀ رضوی». ارائه شده در اولین کنفرانس بینالمللی علوم انسانی با رویکرد بومی ـ اسلامی و با تاکید بر پژوهشهای نوین.
ـ قمی، عباس. (1390).  منتهیالآمال. ویراسته کاظم عابدینی مطلق. تهران: مبین اندیشه.
ـ کلینی، محمد بن یعقوب. (1392). اصول کافی. ترجمه محمدباقر کمره ای. ناشر: اسوه.
ـ  ــــــــــــــــــــــــ. (1395). فروع کافی. ترجمه محمد حسین رحیمیان. ج 6. ناشر: قدس.
ـ مجلسی، محمدباقر. (1389). بحارالانوار. ج 2، 7 ، 44، 59، 62 ، 67 و 78 . تهران: دارالکتب الاسلامیه.
ـ محدثی، جواد. (1396). حکمتهای رضوی. مشهد: انتشارات آستان قدس رضوی(به نشر).
ـ محمدی پویا، فرامرز؛ صالحی، اکبر؛ مومیوند، فاطمه. (1394). «تحلیل محتوای نهج‌البلاغه بر اساس ساحت‌های شش‌گانه تربیتی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش». پژوهشنامه نهجالبلاغه. 3 (10). صص: 63-81.
ـ محمدی ری‌شهری، محمد. (1395). میزان الحکمه. قم: دار الحدیث.
ـ مسعودیان، پریسا؛ بهشتی، سعید. (1391). «بررسی اهداف و اصول و روش‌های تربیت سیاسی بر مبنای نهج‌البلاغه». پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی. 20 (17). صص: 7-25.
ـ مفید، محمد بن محمد. (1379). الاختصاص. تحقیق علی اکبر غفاری. قم: جامعه مدرسین حوزه علمیه قم.
ـ  ــــــــــــــــــــــ. (1372). الارشاد فی معرفة حجج الله على العباد. محقق / مصحح: مؤسسة آل البیت b. قم: کنگره بزرگداشت شیخ مفید.‌
ـ میرزامحمدی، محمد‌حسن؛ جهانی جوانمردی، فاطمه؛ نوروزی، محمد. (1396). «بازشناسی آموزه‌های تربیتی امام رضا g و کاربست آن‌ها در عصر حاضر». فرهنگ رضوی. 5 (20). صص: 69-104.
ـ نادری، امیر؛ حاجی حسین نژاد، غلامحسین؛ تاجیک اسمعیلی،  عزیزالله؛ زین آبادی، حسن رضا. (1391). «ویژگی‏‌های اهداف فعالیت‏‌های فوق برنامه دانش‏آموزان دبیرستانی با رویکرد پیشگیری از آسیب‏های اجتماعی». فصلنامه روانشناسی تربیتی. 8(24). صص: 72- 101.
ـ نجفی، محمد؛ قربانی، منصوره؛ نصرتی هشی، کمال؛ شاهی، محمد. (1393). «روش‌های تربیت اخلاقی در سیره رضویg». مجله پژوهشهای اخلاقی. سال پنجم. شماره یک. صص: 113- 127.
ـ نوری، حسین بن محمدتقی. (1373). مستدرک الوسائل. قم: موسسه آل البیتb.
ـ نیرو، محمد. (1395). «تجربۀ دانش‌آموزان زائر دبیرستانی از زیارت حرم مطهر امام رضا g: مطالعه‌ای پدیدارشناسی». فصلنامه علمی پژوهشی مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی. 1(2). صص: 128-146.‎
- Braun, V. & Clarke, V. (2006). Using Thematic Analysis in Psychology. Qualitative Research in Psychology, 3(2), 77-101.