Document Type : Original Article

Author

Faculty member and Vice-President of Education and Research of the Quranic Sciences College of Amol. University of Science and Education of Holy Quran

Abstract

Moral education is one of the most basic needs of human societies. So that religion is incapable of achieving its goals without it. The Holy Quran and consequently the infallibles have paid great attention to the completion of the moral virtues. "Discourse analysis", as one of the interdisciplinary sciences of the humanities, is a wise and methodical mechanism in "textual exploration" and the discovery of the connection between "social-intellectual perspectives" and "discourse structures" and the extraction of the underlying real message of the layers of text The main question of the article, which is descriptive, analytical, and statistical, is what is the cultural link between the use of Qur'anic words in the context of the teaching-ethical concepts of the book ʿUyūn. The paper concludes that 1.25% of all vocabulary contained in the Book ʿUyūn is educational and ethical, not an independent work on education and ethics, and covers a wide range of historical, social, and religious subjects. And this percentage is significant; also the most fundamental goals of the Prophet's mission, in the relative frequency of using single words such as: knowledge, faith, truth, obedience, remembrance, wisdom, sin, oppression, piety, amendment, approximation, knowledge, insight, justice, ethics, etc. and "proper and homogeneous words" are expressed in the Prophet's (pbuh) expression. The few statistics of these applications clearly indicate the meaning of the lower layers of Imam's thought, the most important educational-ethical concepts of the Qur'an for him, and categorize the concepts with priority in this noble belief.

Keywords

- قرآن کریم. ترجمه سید علی اکبر قرشی.
- ابن بابویه،‌ محمد بن علی. (1378ق). عیون اخبار الرضاg. تهران: نشر جهان.
- ابن مسکویه، احمد بن محمد بن یعقوب. (بی‌تا). تهذیب الاخلاق و تطهیر الاعراق. اصفهان:‌ انتشارات مهدوی.
- ابن منظور، محمد ابن مکرم. (1414ق). لسان العرب. بیروت: دار الفکر للطباعة و النشر و التوزیع.
- ایزدی، مهدی؛ مهدوی، حسین. (1392). «معرفت‌گرایی به مثابه رویکرد مبنایی تربیت اخلاقی از دیدگاه امام سجادg در صحیفه سجادیه». مجله تحقیقات علوم و قرآن و حدیث. س یازدهم. ش1(پیاپی21). صص:7-49.
- بامداد، محمدعلی. (1343). ادب چیست؟ ادیب کیست؟ تهران: اشرفی.
- بوطی، محمد سعید. (1426). فقه السیره النبویه. بیروت: دارالفکر.
- حبیبی، رضا. (1394). «مبانی تعلیم و تربیت از دیدگاه آیت الله جوادی آملی». مجله حکمت اسرا. س7. ش3(25). صص:67-97.
- حمید زاده، بهرام. (1380). « تربیت دینی در کلام امام خمینی». مجله تربیت اسلامی. ش5. صص: 81-92.
- خاقانی‌اصفهانی، محمد؛ خورسندی، محمود؛ بکایی، وجبهه السادات. (1394). «تحلیل لایه‌های درونی اندیشه عقّاد با گفتمان‌کاوی در کتاب ساره»، فصلنامه لسان مبین(پژوهش ادب عربی). س ششم. ش19. صص:1-22.
- خسروی نیک، مجید؛ یارمحمدی، لطف الله. (1380). «شیوه‌ای در تحلیل گفتمان و بررسی دیدگاه‌های فکری-اجتماعی». نامه فرهنگ. ش42.صص:173-181.
- داوودی، محمد؛ سید علی، حسینی زاده. (1398). سیره تربیتی پیامبرn و اهلبیتb. چاپ دهم. قم: پژوهشگاه حوزه ودانشگاه.
- دیلمی، احمد؛ آذربایجانی، مسعود. (1381). اخلاق اسلامی. چاپ دهم. قم: دفتر نشر معارف.
- راغب اصفهانی، حسین بن محمد. (1416ق). مفردات الفاظ قرآن. بیروت: دارالشامیه.
- زبیدی، محمدمرتضی. (1414ق). تاج العروس من جواهر القاموس. بیروت: دارالفکر.
- الزیات، احمد و مصطفی ابراهیم. (1386). المعجم الوسیط. چاپ ششم. تهران: موسسه الصادق للطباعه و النشر.
- شریعتمداری، علی. (1396). اصول و فلسفه تعلیم و تربیت. تهران: امیرکبیر.
- شریعتمداری، جعفر. (1381). شرح و تفسیر لغات قرآن بر اساس تفسیر نمونه. چاپ سوم. مشهد:‌ انتشارات آستان قدس.
- شمیسا، سیروس. (1373). کلیات سبکشناسی. تهران: انتشارات فردوسی.
- صفری فروشانی، نعمت الله. (1386). «مقاله بررسی دو اثر تاریخ‌نگاری شیخ صدوق». فصلنامه نامه تاریخپژوهان. ش 10. صص:166-207.
- طریحی، فخر الدین. (1375). مجمع البحرین. تهران: کتابفروشی مرتضوی.
- طباطبایى، محمد حسین. (1390ق). تفسیر المیزان. بیروت: موسسه الاعلمی للمطبوعات.
- علیپور، مرضیه. (1393). «بررسی جلوه‌های بصری عیون اخبار الرضاg». فصلنامه فرهنگ رضوی. دوره2. ش7. صص:81-106.
- فراهیدی، خلیل ابن احمد. (1409ق). العین. قم: نشر هجرت.
- قرشی، سید علی‌اکبر. (1352). قاموس القرآن. تهران: دارالکتب الاسلامیه.
- کبیری، زینب؛ معلمی، حسن. (1388). «مبانی و شیوه‌های تربیت اخلاقی در قرآن کریم از دیدگاه علامه طباطبایی». معرفت اخلاقی. س اول. ش1. صص:67-90.
- مصباح یزدی، محمدتقی. (1373). فلسفه اخلاق. چاپ چهارم. تهران: نشر موسسه اطلاعات.
- مطهری، مرتضی. (1372). مجموعه آثار استاد مطهری. تهران: صدرا.
- ـــــــــــــــــ. (1367). تعلیم و تربیت در اسلام. تهران: صدرا.
-  معارف، مجید. (1387). شناخت حدیث. تهران: انتشارات نبأ.
- مکارم شیرازی، ناصر. (1374). تفسیر نمونه. تهران: دار الکتب الإسلامیة.
- منصوری، رضا. (1364). «رابطه زبان و تفکر و نقش آن در واژه‌گزینی». نشر دانش. دوره5. ش29. صص:5-9.
- مولایی پارده، برزو؛ محمدی، ناصر؛ سارلی، زبیده. (1396). « تفسیر و تحلیل واژگان تربیتی در صحیفه سجادیه». فصلنامه  تحقیقات جدید درعلوم انسانی. تابستان1396. ش1. صص: 33-74.
- یارمحمدی،‌ لطف الله؛ خسروی، مجید. (1380). «زبان، فرهنگ و مفاهیم». نامه فرهنگ. ش42. صص:173-181.
- یارمحمدی،‌ لطف الله. (1379). «بهره‌گیری مترجم از تحلیل گفتمان». فصلنامه مترجم. س9. ش32. صص:3-10.
- ـــــــــــــــــــــ. (1380). «تناسب کاربرد روش‌های کمی و کیفی در تحلیل گفتمان‌ها». نامه فرهنگ. ش39. صص:48-54.