Document Type : Original Article

Authors

1 Associate professor of Persian Language and Literature, Razi University

2 Ph.D. student of Persian language and literature, Razi University

Abstract

Philip Hamon, a French semiotician researcher, has described the personality as four elements, on this basis, he has explained the theoretical foundations of personality semiotics, such as the literary semiotics of the personality, the relationship between the author, the text and the reader, and its main purpose is to find the occasion between the image (signifier) and imagination (signified). Folk literature (oral) with its various effects reflects the culture and the thought of the people, and childish songs that are forms of oral history that sometimes depicts the image of religious characters with the goal of educational-moral modeling. Imam Riḍā's face, his personality and his virtues are transcendental models for children and Zahra Davari has used Imam Riḍā's personality in the childish songs Hāchīn & Wāchīn to step children’s morality. This research was conducted with the aim of explaining the moral character of Imam Riḍā (as) in Hāchīn & Wāchīn’s Zahra Davari based on the Philip Hamon's semiotics theory with a descriptive- analytical approach and Imam Riḍā (as) as a sign (name, syntax and the rhetorical dimension and signifier) and the signified (attributes, spoken action and behavioral approaches) have been analyzed, as the research shows, the proper understanding of the character of Imam Riḍā (as) and his narrative function has been provided by using the knowledge of his personality semantics, that is, Davari has illustrated ImamRiḍā's (as) practical expression and ethical issues that have been identified by the folk language and childlike expressions to the audience (children).

Keywords

ـ ابن بابویه، محمد بن علی. (1378). عیون اخبارالرضا. ج 2. قم: مطبعه الاسلامیه.
ـ احمدی، بابک. (1375). ساختار و تاویل متن. ج 1. چاپ سوم. تهران: مرکز.
ـ اخوت، احمد. (1371). دستور زبان داستان. اصفهان: فردا.
ـ الهامی، فاطمه. (1385). «انعکاس باورهای عامیانه و عقاید خرافی در شعر». پیک نور. دوره 5. ش3. صص: 104- 114.
ـ استون، الین و ساوانا، جرج. (1382). «نشانه‌شناسی شخصیّت». مترجم: داوود زینلو. مجله هنر. ش 55. صص: 48- 63.
ـ اسدی، سعید و فرهنگ، فربد. (1389). «نشانه‌شناسی نام شخصیّت‌های نمایشی در نمایش‌نامه مرگ فروشنده». نشریۀ هنرهای زیبا- هنرهای نمایشی و موسیقی، ش 39. صص: 13-23.
ـ بابلی، کورش. (1388). «نقش امام رضا g در فرهنگ و تمدن تشیع و ایران». مجله پیام. ش 98. صص: 132-151.
ـ برنز، پیتر. (1385). درآمدی بر مردمشناسی گردشگری. ترجمۀ هاجر هوشمند. چاپ دوم. تهران: سازمان میراث فرهنگی و گردشگری
ـ جعفریان، رسول. (1370). دین و سیاست در دورۀ صفوی. قم: انصاریان.
ـ حسینی، سیدعلی. (1386). «فرهنگ و ارزش/ فضیلت و پاداش زیارت امام رضا علیه السلام». مجلۀ فرهنگ جهاد. ش49. صص: 20-43.
ـ حمداوی، جمیل. (2015). الاتجاهات السیمیوطیقیة. بیروت: المنظمه العربیه للترجمه.
ـ داوری، زهرا. (1395). هاچین و واچین. مشهد: بنیاد بین‌المللی فرهنگی هنری امام رضا g.
ـ ــــــــــــ. (1395). خبرگزاری فرهنگ رضوی. مصاحبه (29/8/1395).
ـ دینه سن، آنه ماری. (1380). درآمدی بر نشانهشناسی. ترجمه مظفر قهرمان. آبادان: پرسش.
ـ دهخدا، علی‌اکبر. (1377). لغتنامه. ج16. زیر نظر محمد معین و سیدجعفر شهیدی. تهران: دانشگاه تهران.
ـ راغب اصفهانی، حسین بن محمد. (1387). ترجمه و تحقیق مفردات الفاظ قرآن. ترجمه و تحقیق همراه با تفسیر لغوی و ادبی قرآن از غلامرضا خسروی حسینی. تهران: المکتبه المرتضویه لاحیاء آثار الجعفریه.
ـ زرقانی، سیدمهدی؛ اخلاقی، الهام. (1391). «تحلیل ژانر شطح بر اساس نظریۀ کنش گفتار». فصلنامه ادبیات عرفانی دانشگاه الزهرا. س سوم. ش6. صص: 62-80.
ـ سیدرضایی، طاهره؛ حسنی، طاهره. (1390). «تجلی خدا در شعر کودک و نوجوان». کتاب ماه کودک و نوجوان. س پانزدهم. ش171. صص: 79- 88.
ـ شرف‌شاهی، کامران. (1394). «نقش و جایگاه شعر کودک و نوجوان رضوی». روزنامه اطلاعات. 28/5/94.
ـ طاهری‌نیا، علی‌باقر؛ حیدری، زهره. (1393). «ساختار نشانه‌ای شخصیّت حضرت مریم h در قرآن کریم». فصلنامه لسان مبین (پژوهش ادب عربی). س پنجم. ش 15. صص: 45- 64.
ـ عامری، محمدعلی و دیگران. (1395). «نشانه‌شناسی ادبی شخصیّت فرعون در قرآن کریم». فصلنامه پژوهشهای ادبی- قرآنی. س چهارم. ش 2. صص: 144- 165.
ـ عطائی، محمدرضا. (1392). امام رضا g در آثار دانشمندان اهل سنت. چاپ سوم. مشهد: به نشر
ـ عیاشی، منذر. (1429ق). العلاماتیۀ و علم النص. دمشق: دارالمحبۀ.
ـ فضل‌الله، محمدرضا. (1379). «درآمدی بر تربیت دینی با توجه به پیشرفت ادراکات دینی در کودکان و نوجوانان». در تربیت اسلامی ویژه تربیت دینی. به کوشش محمدعلی حاجی ده‌آبادی و علیرضا صادق‌زاده قمصری. تهیه و تنظیم مرکز مطالعات تربیت اسلامی وابسته به معاونت پرورشی وزارت آموزش و پرورش. تهران: تربیت: 123- 142.
ـ محمدی رفیع، شایا. (1384). «شخصیّت‌پردازی در شعر کودک». کتاب ماه کودک و نوجوان. ش 99. صص: 55- 62.
ـ نراقی، ملااحمد. (1371). معراجالسعاده. ج 1. تهران: هجرت.
ـ هامون، فیلیپ. (1990). سمیولوجیة الشخصیات الروائة. ترجمۀ سعید بنگراد. (د، ط). المغرب: دارالکلام.
ـ هیئت، محمدامین. (1390). اخلاق اسلامی. ج 1. تهران: دارالانصار.