Document Type : Original Article

Author

Assistant Professor of Persian Language and Literature , Lorestan University, Khorram Abad, Iran.

Abstract

Raḍavi doctrine (or Imam Riḍā’s status and thoughts) is a concept impartible from Iranian culture, especially Persian poetry and prose. In contemporary literature, not only has this effect not diminished, but it has manifested itself in a variety of attitudes and diverse methods. Mehdi Akhavan Sales, a significant contemporary poet, is one of the few poets who has spoken about Imam Riḍā (as) with two different views. Investigating Akhavan’s poetry revels that he did not have an optimistic view of external necessities and social manifestations of Raḍavi doctrine in his early poetic years. However, at the end of the poetic period, this perception gives way to believing in the Raḍavi position and beyond that, i.e. love and devotion to Imam Riḍā (as). This epistemological transformation can be explained on the basis of the two hypotheses of "evolution" and "contradiction". According to the "contradiction" hypothesis, the poet has lived in astonishment and epistemological contradiction for the rest of his life. This transformation in Akhavan’s intellectual system - as a prominent dissident poet in the contemporary period - is very important, indicating that contemporary dissident poetry has not neglected the illumination of Imam Riḍā’s thoughts.

Keywords

ـ آجودانی، ماشاالله. (1393). یا مرگ یا تجدد؛ دفتری در شعر و ادب مشروطه. تهران:  نشر اختران.
ـ اخوان ثالث، مهدی.(1348). بهترینِ امید(برگزیده عقیده و  نثر و شعر). تهران: آگاه.
ـ ـــــــــــــــــــ .(1373). حریم سایه های سبز 2 (مجموعه مقالات اخوان). زیر نظر مرتضی کاخی. تهران: زمستان.
ـ ـــــــــــــــــــ .(1382). صدای حیرت بیدار؛ گفتگوهای اخوان. زیر نظر مرتضی کاخی. تهران: زمستان و مروارید.
ـ ـــــــــــــــــــ .( 1384). حریم سایه های سبز 1 (مجموعه مقالات اخوان). زیر نظر مرتضی کاخی. تهران: نشر زمستان و مروارید.
ـ ـــــــــــــــــــ .( 1388). ارغنون. تهران. زمستان.
ـ ـــــــــــــــــــ .(1389الف). آخر شاهنامه. تهران: زمستان.
ـ ـــــــــــــــــــ .(1389ب). تو را ای کهن بوم و بر دوست دارم. تهران: مروارید و زمستان.
ـ ـــــــــــــــــــ .(1390الف). زمستان. تهران: زمستان.
ـ ـــــــــــــــــــ .(1390ب).  سه کتاب (در حیاط کوچک پاییز در زندان، زندگی میگوید امّا باید زیست، دوزخ امّا سرد). تهران: زمستان.
ـ ـــــــــــــــــــ .(1390ت). از این اوستا. تهران: زمستان.
ـ ـــــــــــــــــــ .(1393). سال دیگر ای دوست ای همسایه.  تهران: زمستان.
ـ پژوم، جعفر. (1381). نامی و نامه ای از مهدی اخوان ثالث. تهران: سایه.
ـ حیدری، رسول. (1393). «تأملات فلسفی و هستی شناسانه در شعر مهدی اخوان ثالث». فصلنامه علمی-تخصّصی مطالعات زبان و ادبیات غنایی. س 4 . ش 12. صص: 29-44.
ـ خرمشاهی، بهاءالدین. (1376). در خاطره شطّ. تهران: جاویدان.
ـ زرقانی، مهدی. (1383). چشم انداز شعر معاصر ایران. تهران: نشر ثالث.
ـ شفیعی کدکنی، محمدرضا (1390). با چراغ و آینه؛ در جستجوی ریشه های تحوّل شعر معاصر ایران. تهران: سخن.
ـ ــــــــــــــــــــــــــ. (1391). حالات و مقامات م. امید. تهران: سخن.
ـ طاهباز، سیروس. (1370). دفترهای زمانه؛ بدرودی با مهدی اخوان ثالث و دیدار و شناخت م. امید. تهران: ناشر: گردآورنده.
ـ عظیمی، میلاد؛ طیّه، عاطفه. (1393). پیر پرنیان اندیش. تهران: سخن.