Document Type : Original Article

Authors

1 Assistant Professor of Institute for Humanities and Cultural Studies

2 Master, Institute of Humanities and Cultural Studies

3 PhD student of Allameh Tabatabai University

Abstract

Imam Riḍā (as) and his virtues have been a famous topic for many Shiite religious poems from the past until now; thus, the poems Khalajātun fi Safar al-Qalb (Rummages in travel of  the heart) by Abbas Yasin and Gūshwāreh Arsh (Earring of the Heaven) by Mousavi Garmaroudi have been studied in a descriptive-analytical method based on the American school of comparative literature to recognize stylistic and emotional features that two  poets have in common in depicting character and life of the Imam in a literary way for his followers. One of the achievements of this research is to pay attention to the fact that the generosity and commitment to principles of justice of the eight Imam have had of great importance for both among other virtues of him. This point can indicate that both literary representatives, influenced by the spiritual, social, political and cultural conditions of the time, consider themselves more than ever-in need to the help of Imam (as). The Persian poet, to achieve his goal, have employed imagination, figures of speech, and also in advancing innovative images, in a more efficiently compare to Arab poet; at the same time, applying scientific facts in a poetic composition did not make it difficult to understand his poetry, but by understanding these facts, the audience's pleasure has doubled. On the other hand, Abbas Yasin's poetry is also reflecting his emotional attitudes, to the extent that one could scarcely find figures of speeches and imagination in his poems. But, afterwards, both poets, more than anything else, draw the audience to the spiritual aspects of the personality of Imam Riḍā (as) and his generosity and fairness which highlight the important topic of twassul (appeal), which is one of the important issues of Shiite religion.

Keywords

قرآن کریم.
ـ آسیموف، آیزاک. (1374). زهره: رازی سر به مُهر. چاپ سوم. تهران: دفتر نشر و فرهنگ اسلامی.
ـ آمدی‌تمیمی، عبدالواحد. (1990). غرر الحکم و درر الکلم: مجموعة من کلمات و حکم الإمام علیg. چاپ دوم. قم: دار الکتاب الإسلامی.
ـ اباذری، زهرا؛ ترکمانی، وجیهه. (1394). «بررسی تلمیح در اشعار سیدعلی ‌موسوی‌گرمارودی و محمدعلی معلم دامغانی». زیبایی‌شناسی ادبی. ش 23. صص: 39 تا 63.
ـ ابن‌بابویه، محمد بن علی. (1378). عیون أخبار الرضا. ج2. قم: منشورات شریف رضی.
ـ البستانی، بطرس.( 1883). محیط المحیط: قاموس عصری مطول للغة العربیة وفیه زیادات کثیرة للمواد الحدیثة والدخیلة والمعربة. به اهتمام: محمد عثمان. ج 9. بیروت: دارالکتب العلمیة.
ـ البستانی، فواد افرام. (1390). المجانی الحدیثة: عصر صدر الإسلام. ج2. قم: انتشارات ذوی القربی.
ـ بهمنی‌مطلق، حجت‌الله. (1391). درخت زندۀ بی‌برگ: نقد و تحلیل قصاید شاعران نوپرداز. تهران: انتشارات علمی.
ـ بهمنی‌مطلق، حجت‌الله؛ بهمنی‌مطلق، یدالله. (1391). «نگاهی به قصیده‌پردازی گرمارودی، سبک‌شناسی نظم و نثر فارسی». بهار ادب. ش 16.صص: 55 تا 74.
ـ حرّعاملی، محمد بن حسن. (1982). الجواهر السَّنیَّة فی الأحادیث القدسیة. بیروت (لبنان): منشورات موسسة الأعلمی للمطبوعات.
ـ خضری، حیدر. (1392). الأدب المقارن فی إیران والعالم العربی. تهران: سمت(سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه‌ها).
ـ داعی الاسلام، سیدمحمدعلی. (1362). فرهنگ نظام فارسی به فارسی باریشه‌شناسی و تلفظ واژه‌ها به خط اوستایی. تهران: چاپ و صحافی فاروس ایران شرکت دانش.
ـ دهرامی، مهدی؛ کمالی‌نهاد، علی‌اکبر. (1394). «حس شاعرانه در سوگ‌سروده‌های موسوی گرمارودی». ادبیات انقلاب اسلامی (ویژه‌نامۀ نامۀ فرهنگستان). ش 2. صص: 95 -117.
ـ رحیمی‌زنگنه، ابراهیم؛ بیگ‌زاده، خلیل. (1397). «جلوه‌های پایداری در مناظره‌های امام‌رضاg و سروده‌های صفارزاده و گرمارودی». فرهنگ رضوی. س 6. ش 21. صص: 199-222.
ـ رستگار فسایی، منصور. (1380). انواع شعر فارسی. چاپ دوم. شیراز: انتشارات نوید شیراز.
ـ رسول‌نیا، امیرحسین؛ آقاجانی، مریم. (1391). «پایداری و ناپذیرایی در شعر محمود درویش و موسوی‌گرمارودی». ادب عربی. ش 3. صص: 95 تا 116.
ـ شایسته‌فر، مهناز. (1392). «بررسی محتوایی کتیبه‌های رواق‌های ساخته‌شده در حرم رضوی در عصر تیموری و صفوی». مجلۀ فرهنگ رضوی. سال اول. ش 3. صص: 115-146.
ـ طاهری، قدرت‌الله. (1393). بانگ در بانگ: طبقه‌بندی، نقد و تحلیل جریان‌های شعری معاصر ایران از 1357 تا 1380. تهران: انتشارات علمی.
ـ قمی، عباس. (1386). مفاتیح الجنان. ترجمۀ: حسین انصاریان. قم: انتشارات دار‌العرفان.
ـ گریمال، پیر.(1339). فرهنگ اساطیر یونان و رم. ترجمۀ: احمد بهمنش. ج2. تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
ـ مصفی، ابوالفضل. (1357). فرهنگ اصطلاحات نجومی همراه با واژه‌های کیهانی در دفتر شعر. تبریز: انتشارات موسسه تاریخ و فرهنگ ایران.
ـ موسوی‌گرمارودی، سید‌علی. (1388). گوشوارۀ عرش: مجموعۀ کامل شعرهای آیینی. تهران: شرکت انتشارات سورۀ مهر.
ـ ــــــــــــــــــــــــــــ. (1389). صدای سبز: بهگزیدۀ شاعر از همۀ دفترهای شعر خویش. چاپ دوم. تهران: موسسه انتشارات قدیانی.
ـ نیشابوری، ابوعبدالله حاکم. (1997). المستدرک علی الصحیحین. ج3. مصر- سودان- قاهره: دارالحرمین.
ـ یاسین، عباس. (2014م). خلجات فی سفر القلب. لبنان (بیروت): دار‌الولاء.
 منابع رسانه ای و اینترنتی
ـ باشگاه خبرنگاران جوان. «ماجرای شتری که به بارگاه امام رضاع) پناه‌آورد». وب سایت باشگاه خبرنگاران جوان. تاریخ مراجعه 15مهر1399. نشانی پایگاه اینترنتی:https://www.yjc.ir
ـ خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا). « کتاب «قمری... دمه یضئ» در لبنان رونمایی‌شد». وب سایت خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا). تاریخ مراجعه 15مهر1399. نشانی پایگاه اینترنتی:http://www.iqna.ir
ـ عبدالنبی یاسین، خلود. (14 ینایر 2019). شاعریّة مرهفة ومصداقیّة لافتة فی دیوان «شبابیک سوف یدخلها الضّوء» للشاعر عبّاس یاسین. روزنامۀ البناء: . (https://www.al-binaa.com/archives/article/(20499
ـ مقاومت اسلامی- لبنان. « السید صفی الدین یرعى حفل توقیع دیوان «قمری ...دمه یضیء لمؤلفه الحاج عباس یاسین». وب سایت مقاومت اسلامی  لبنان. تاریخ مراجعه 15مهر1399. نشانی پایگاه اینترنتی:https://www.moqawama.org