Document Type : Original Article

Author

PhD in Persian language and literature, Razi University; and teacher of Department of Education

Abstract

Praising Imam Riḍā (as) has a special place in contemporary poetry, especially after the Islamic Revolution. Each of the poets, according to their own spirits, emphasizes certain aspects of the characteristics of that Imam. Some poets use the epic elements of poetry more due to their more familiarity with the literature of stability and sacred defense when praising the eighth Imam, on the other hand, some people prefer to praise that Imam with a lyrical and romantic tone and portray their inner and personal feelings with him. For the author, the question has been raised as to what specific features of Raḍavi poetry bring it closer or farther away from the literature of stability. Therefore, the purpose of writing this article was to provide objective and documented examples of the effects of sustainability literature after comparing the two Raḍavi lyric poems. For this purpose, by comparing the Raḍavi lyric poems of Qaisar Aminpour and Mohammad Ali Bahmani, we have examined two different ways of contemporary poets in praising Imam Riḍā (AS). In order to achieve this goal, we have compared the two sonnets separately in terms of thought, literature and language and have shown that Aminpour sonnet is more in line with the characteristics of sustainability literature. According to the findings of this study, Aminpour's poetry has collective tendencies at the intellectual level and Bahmani lyric is more introspective. At the linguistic level, Aminpour employs dynamic words and verbs, in contrast, the words and actions of Bahmani lyric are passive, finally, among the literary elements, the weight and imaginative forms of Aminpour's poetry are more related to the epic tone than Bahnami's sonnet.

Keywords

ـ آقاخانی بیژنی، محمود؛ صادقی، اسماعیل؛ خوانساری، زهره؛ طغیانی، اسحاق. (1396).«سیرۀ فرهنگ رضوی؛ مبنای ادب پایداری».  فرهنگ رضوی. س6. ش24. صص: 127 ـ 155.
ـ ابن بابویه، محمد بن علی. (بی تا). ‏ثواب الأعمال و عقاب الأعمال. ترجمۀ علی‌اکبر غفاری‏. تهران: صدوق.‏
ـ امین‌پور، قیصر. (1364).تنفس صبح. چاپ دوم. تهران: حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی.
ـ بهمنی، محمدعلی. (1390). مجموعه اشعار. تهران: نگاه.
ـ بیگ‌زاده، خلیل؛ شاهرخی، فرنگیس. (1397). «تحلیل تقابل واژگانی شعر رضوی شاعران دفاع مقدّس». ادبیات پایداری. س10. ش8. صص: 53 ـ 72.
ـ پارساپور، زهرا. (1383). مقایسۀ زبان حماسی و غنایی، با تکیه بر خسر و شیرین و اسکندرنامۀ نظامی. تهران: دانشگاه تهران.
ـ پاینده، حسین. (1382). گفتمان نقد. تهران: روزنگار.
ـ جبّاری مقدم، عباس. (1388). «بحث و نظری درباب غزل». کتاب ماه ادبیات. س3. ش28. صص: 38ـ 48.
ـ‌خاقانی، افضل‌الدّین. (1368). دیوان اشعار خاقانی. به تصحیح ضیاءالدیّن سجادی. چاپ سوم. تهران: زوار.
ـ خاکپور، حسین؛ محمودی، مرضیه؛ سعیدی گراخانی، منصوره. (1393). «نقش و آثار مدیریت فرهنگی امام رضاg بر جامعۀ شیعه». فرهنگ رضوی. س2. ش8. صص: 31 ـ56.
ـ دهمرده، حیدرعلی؛ امیری خراسانی، احمد؛ طالبیان، یحیی؛ بصیری، محمد صادق (1386). «کنایه لغزان‌ترین موضوع در فن بیان». ادب و زبان (نشریۀ دانشکده ادبیات و علوم انسانی کرمان).ش22 (پیاپی 19). صص: 131ـ 138.
ـ رحیمی زنگنه، ابراهیم؛ بیگ‌زاده، خلیل. (1395). «جلوه‌های پایداری در مناظره‌های امام رضاg و سروده‌های صفارزاده و موسوی گرمارودی». فرهنگ رضوی. س6. ش21. صص: 199ـ 222.
ـ سنگری، محمدرضا. (1389). ادبیات دفاع مقدس. مباحث نظری و شناخت اجمالی گونههای ادبی. تهران: بنیاد حفظ آثار و دفاع مقدس.
ـ شفیعی کدکنی، محمدرضا. (1375). صور خیال در شعر فارسی. چاپ ششم. تهران: آگاه.
ـ عزیزی، محمدرضا. (1391). «زیبایی‌شناسی کنایه‌ها در زبان عربی و فارسی». ادب عربی. دورۀ 4. ش1. صص: 65ـ 92.
ـ علی‌پور، مصطفی. (1380). ساختار زبان شعر امروز. چاپ دوم. تهران: فردوس.
ـ فتوحی، محمود. (1390). سبکشناسی؛ نظریهها، رویکردها و روشها. تهران: سخن.
ـ فروتن، محمدرضا. (1388). «مضمون در شعر محمدعلی بهمنی». کیهان فرهنگی. ش272 و 273. صص: 56ـ 60.
ـ فلاح، ابراهیم. (1389). «سیمای امام رضا در اشعار شعرای شیعی معاصرش». دانشنامه. (زبان و ادبیات عرب). ش79. صص: 71ـ82.
ـ ـــــــــــــ (1396). «جلوه‌های ادبیات مقامت و پایداری در شعر شاعران شیعه با رویکردی به گفتمان رضوی». مطالعات ادبی متون اسلامی. س2. ش 7. صص: 75 ـ96.
ـ قاسمی، حسن. (1384). صور خیال در شعر مقاومت. چاپ دوم. تهران:  فرهنگ‌گستر.
ـ کاظمی، فاطمه. (1391). «بازتاب ادبیات پایداری در شعر شاعران معاصر با تأکید بر طاهره صفارزاده، سیمین‌دخت وحیدی و سپیده کاشانی». پایاننامۀ کارشناسی ارشد. دانشگاه سیستان و بلوچستان.
ـ کافی، غلامرضا. (1387). «ویژگی‌های مشترک شعر مقاومت در ادبیات ایران و جهان». مجموعه مقالات دومین کنگره ادبیات پایداری. به کوشش احمد امیری خراسانی. کرمان: اداره کل حفظ و نشر آثار دفاع مقدس. صص: 517- 554.
ـ کاکایی، عبدالجبار. (1380). بررسی تطبیقی موضوعات پایداری در شعر ایران و جهان. تهران: پالیزان.
ـ محمدی، مجید؛ بازیار، عاطفه. (1395). «بررسی مؤلّفه‌های پایداری در اشعار رضوی دعبل خزاعی». فرهنگ رضوی. س6. ش21. صص: 91 ـ 111.
ـ نصراللهی، یدالله. (1393). «لغزش‌های بیانی و زبانی در شعر محمدعلی بهمنی». بهار ادب. س6. ش23. صص: 213ـ 226.
ـ وحیدیان کامیار، تقی. (1385). دستور زبان فارسی (1). با همکاری غلامرضا عمرانی. چاپ پنجم. تهران: سمت.
ـ یاحقی، محمدجعفر. (1385). جویبار لحظهها. چاپ پنجم. تهران: جامی.