Document Type : Original Article

Author

Assistant Professor, Department of Quranic and Hadith Sciences, Shahed University

Abstract

With the systematic spread of fabricated and distorted hadiths in the time of Imam Riḍā (as), in many cases, the narrators sought the authenticity of the hadiths from that Imam. In case of falsification and distortion in the narration, the Imam (as) has methodically and by using reassuring criteria, has expressed its distortion and forgery. In general, the Imam has used two internal and external criteria in the critique of these narrations. He has done the internal critique, which is carefully done in the context of the hadith, with two categories of criteria: intra-religious criteria and extra-religious criteria. The intra-religious criteria are the Qur'an, religious certainties and narrations; and extra-religious criteria can be considered as intellect, sense and experience. External criticism, which is the evaluation of hadiths using references such as narrators of hadith and the source of hadith, has been realized in the life of Imam Riḍā (as) by criticizing the narrators. He has criticized the hadiths by referring to the source of forgery and distortion, which is the existence of false narrators. Imam (as) sometimes has used a combination of several criteria to critique the narrations, which among the criteria used, he has used the two criteria of "narrations and reason" more than other criteria.

Keywords

- قرآن کریم. (ترجمۀ محمد مهدى فولادوند)
- ابنا بسطام‏، عبد الله و حسین‏. (1411ق). طبّ الأئمةb. قم: دار الشریف الرضی.‏
-  ابن‌بابویه‏، محمد بن علی . (1378ق). عیون أخبار الرضاg. ‏تهران‏: نشر جهان.‏
- ــــــــــــــــــــــــــ. (1385ق). علل الشرائع. النجف: منشورات المکتبة الحیدریة.
- ــــــــــــــــــــــــــ. (1395ق). کمال الدین و تمام النعمة. تهران: اسلامیه‏.
- ــــــــــــــــــــــــــ. (1398ق). التوحید. محقق: هاشم‏ حسینى. قم: جامعه مدرسین.
- ابن حجر عسقلانی، شهاب‌الدین أحمد بن علی.(1390ق). لسان المیزان. بیروت: مؤسسة الأعلمی للمطبوعات.
- ابن شعبه حرانى، حسن بن على.  (1404ق). تحف العقول. قم: جامعه مدرسین.
- ابن منظور، محمد بن مکرم. (1414ق). لسان العرب. بیروت: دار الفکر.
- احمد، فتح الله. (1415ق). معجم الفاظ الفقه الجعفری. الدمام:مطابع المدوخل.
- اشعرى قمى،‏ سعد بن عبد الله. (1360). المقالات و الفرق‏. تهران: مرکز انتشارات علمى و فرهنگى.
- ایزدی، مهدی. (1390). «ملاک های نقد متن حدیث بر اساس منابع روایی فریقین». مجله مطالعات قرآن و حدیث. دوره 4. ش8. صص: 5-26.   
- برقی، احمد بن محمد بن خالد. (1371ق). المحاسن. قم‏: دار الکتب الإسلامیه.‏
- بغدادى‏، عبد القاهر. (1408ق). الفرق بین الفرق و بیان الفرقة الناجیة منهم‏. بیروت: دار الجیل.
- تهانوى‏، محمد على. (1996م). موسوعة کشاف اصطلاحات الفنون و العلوم‏. بیروت‏: مکتبة لبنان ناشرون‏‏.
- پاکتچی، احمد. (1392). فقه الحدیث (با تکیه بر مسائل لفظ). تهران: دانشگاه امام صادق g.
- پهلوان، منصور ؛ آذرخشی، مصطفی. (1390). «تحقیق در متن و اسناد حدیث «انّ الله خلق آدم علی صورته» و نقد دیدگاه ابن عربی». مجله پژوهشهای قرآن و حدیث. دوره 43. ش2. صص: 11-34.
- جعفریان، رسول. (1386). حیات فکری و سیاسی امامان شیعهb. قم: انصاریان.
- جوادی آملی، عبد الله. (1387). دینشناسی. قم: اسراء.
- ـــــــــــــــــــــ. (1386). رحیق مختوم. تحقیق: حمید پارسانیا. قم: اسراء.
- ـــــــــــــــــــــ. (1389)«الف». قرآن حکیم از منظر امام‏رضاg. قم: اسراء.
- ـــــــــــــــــــــ. (1389)«ب». منزلت عقل در هندسه معرفت دینی. قم: اسراء.
- ذهبی، شمس الدین. (1382ق). میزان الاعتدال. تحقیق: علی محمد البجاوی. بیروت: دار المعرفة.
- سیدرضى، محمد بن حسین. (1380). نهج البلاغه. ترجمه و شرح: سیدعلى نقى فیض الاسلام. تهران: مؤسسه چاپ و نشر تألیفات فیض الإسلام‏.
- شاکر، محمدکاظم ؛ موسوی حرمی، فاطمه سادات. (1390). «خداگونه بودن انسان؛ روایتی اسرائیلی یا آموزه مشترک ادیان ابراهیمی؟». مجله حدیث پژوهی. دوره 3. ش6. صص: 159-184.
- شاکر سلماسی، مجید. (1393). «بررسی سندی و دلالی روایت «إن الله خلق آدم علی صورته». فصلنامه تخصّصی مطالعات قرآن و حدیث سفینه. سال دوازدهم. ش 45. صص: 52-58.
- شهرستانى، محمد بن عبد الکریم. (1364). الملل و النحل. ‏قم‏: الشریف الرضی.‏
- طبرانی، سلیمان بن احمد. (1404ق). المعجم الکبیر. موصل: مکتبة العلوم والحکم.
- طوسی، محمد بن حسن. (1390ق). الإستبصار فیما اختلف من الأخبار. تهران: دار الکتب الإسلامیة.
- ــــــــــــــــــــــــ.  (1407ق). تهذیب الأحکام. تهران: دارالکتب الاسلامیه.
- ــــــــــــــــــــــــ. (1411ق). ‏کتاب الغیبة للحجة. قم: دار المعارف الإسلامیة.
- فراهیدى، خلیل بن أحمد. (1409ق). کتاب العین‏. قم: نشر هجرت‏.
- فیض کاشانى، محمد محسن. (1406ق). الوافی. اصفهان: کتابخانه امام أمیر المؤمنین علىg.
- کلینی، محمد بن یعقوب. 01407ق). الکافی. تهران: دارالکتب الاسلامیه.
- کشى، محمد بن عمر. (1409ق). رجال الکشی. مشهد: مؤسسة نشر دانشگاه مشهد.
- مجلسی، محمدباقر. (1403ق). بحارالانوار الجامعة لدرر اخبار الائمة الاطهار. بیروت: مؤسسة الوفاء.
- محمد حسین، جاسم. (1385). تاریخ سیاسى غیبت امام دوازدهمf. مترجم: سید محمدتقى آیت‏اللهى‏. تهران: امیر کبیر.‏‏
- مرتضى عاملى‏، جعفر. (1416ق). الحیاة السیاسیة للإمام الرضاg. قم: جامعه مدرسین. ‏
مسعودی، عبدالهادی. (1388). وضع و نقد حدیث. تهران: انتشارات سمت.
- مفید، محمد بن نعمان. (1414ق). الارشاد فی معرفة حجج الله علی العباد. بیروت: دارالمفید.
- نجاشی، ابوالعباس احمد بن علی. (1407ق). الرجال. قم: انتشارات جامعه مدرسین‏.
- نصیری، علی. (1387). «نقد و بررسی روایات هاروت و ماروت». مجله علوم حدیث. دوره 13. ش49 و50. صص:217-242.