Document Type : Original Article

Authors

1 Assistant Professor of Arabic Language and Literature, Razi University of Kermanshah

2 PhD student in Arabic Language and Literature, Razi University of Kermanshah

3 Master of Science in Arabic Language and Literature, Razi University of Kermanshah

Abstract

Ritual poetry is one of the types of teaching poetry that has an ancient background in literature. The supreme position of Imam Riḍā (as) among the Shiites, and especially his presence in Iran, has caused the poets of every corner of this land to create beautiful inspirational works and make great works in this regard, and taking steps thereafter a great deal in the richness of religious literature. Meanwhile, "Mohammad Hossein Gharavi Isfahani" and "Khoshdel Tehrani" are a typical example of the well-known poets who form the majority of their poems and praise Ahl al-Bayt (as). In this research, firstly, according to the position of the comparative literature, it proceeds from the perspective of the American school, which emphasizes the aesthetic, interdisciplinary, and interdisciplinary studies of the prominent features of this theory, and then, through a descriptive-analytical method, based on evidence of the poetry of these two poets, with the aim of comparative study of the themes of Raḍavī in ​​his mediates and his successor, has been discussed. The findings of this research indicate that the two poets in the discussions such as: The expression of the moral virtues of Imam (as), the wisdom and knowledge, the dignity and virtues of Imam (as), the wilāyat (authority), the imam's signification, the dignity of the Imam, the historical events of Imam's life (as), prayer asking for rain, and the hadith of the Ḍāmin Āhū (deer guarantor), the passion of pilgrimage, intercession, etc., have similarities and different aspects; the results indicate that the Raḍavī  theme of Khoshdel Tehrani poetry, due to the beautiful literary images and its various themes, has had a more influential effect on the audience than the poetry of Isfahani, although in the poetry of Gharavi there are also some beautiful new themes.

Keywords

ـ قرآن کریم، ترجمه آیه‎الله‎ مکارم شیرازی.
ـ آصفی، مهدی. (1397). سایت دعبل نیوز(33256/ www.deabelnews.ir/article). تاریخ مشاهده:05/01/1399 .
ـ ابن بابویه، محمّد. (1404ق). عیون الاخبارالرضا g. بیروت: موسسة الأعلمی.
ـ  ـــــــــــــــ . (بی‌تا). علل الشرایع. جزء1. بیروت: مؤسسه الأعلمی.
ـ ابن قولویه، جعفربن‎محمد. (1377). کامل الزیارات. مترجم: محمدجواد ذهنی تهرانی. تهران: پیام حق.
ـ الغروی الإصفهانی، محمدحسین. (1427ق). الأنوار القدسیة. (ط:1). المطبعة البقیع: انتشارات الکوثر.
ـ انصاری، نرگس. (1392). «شعر شیعی فارسی و عربی در گذر تاریخ». دوفصلنامه مطالعات ادبی متون اسلامی. دوره 20. ش4. صص: 167-194.
ـ آقابزرگ طهرانی، محمدمحسن. (1404ق). طبقات أعلام الشیعه. ج2. مشهد: دارالمرتضی.
ـ بروجردى، سیدحسین.‏ (1416ق). تفسیر الصراط المستقیم. قم: مؤسسه انصاریان.
ـ  بیگ‎زاده، خلیل و همکاران. (1394). «بررسی تطبیقی سیمای امام رضا g و انبیای الهی (مطالعه موردی: شعر فارسی و قرآن کریم)». کاوشنامه ادبیّات تطبیقی (مطالعات تطبیقی عربی- فارسی). سال پنجم، ش20. صص: 19-39.
ـ پولادچنگ نجف آبادی، هاجر. (1392). «سیمای امام رضا‌علیه السلام در شعر دعبل خزاعی و سنایی غزنوی».  نسیم جان:مجموعه مقالات سومین همایش علمی-پژوهشی فرهنگ رضوی وجلوه های آن در زبان و ادبیات فارسی: (سیمای امام رضا(علیه السلام) درآیینه ادبیات عرفانی). کرمانشاه: سرانه.صص:77-116.
ـ تهرانی، خوشدل. (1370). دیوان اشعار. چاپ دوم. تهران: خواجه.
ـ جعفریان، رسول. (1382). «مروری بر منقبت امامان g در شعر فارسی». مشکوة. بهار 1382. ش78. صص: 78-100.
ـ حرّ عاملى، محمّدبن‎حسن. (1403ق). وسائل الشیعه. ج10. ط. الخامسة. بیروت: دارالاحیاءالتراث العربى.
ـ حسینی، سیّدعلی. (1386). «فرهنگ و ارزش فضیلت و پاداش زیارت امام رضا g». مجلّۀ فرهنگ جهاد. ش50. صص:20-49.
ـ خیابانی تبریزی، واعظ. ( ١٣٦6). علماء معاصرین. تبریز: لانا.
ـ دیلمی، حسن‎بن ابی‎الحسن. (1412ق). ارشاد القلوب. قم: الشریف الرضی.
ـ زارع، آفرین و همکاران. (1395). «الأسلوبیة فی مدیحة آیة الله الغروی الإصبهانی للإمام الرضا g من دیوانه العربی "الأنوار القدسیة"». إضاءات نقدیة (فصلیة محکمة). السنة السادسة. العدد الحادی والعشرون. صص: 93- 124.
ـ سبحانی، جعفر و محمدرضایی، محمد. (1389). «پژوهشی در باب ولایت تکوینی انسان از دیدگاه قرآن». انسانپژوهی دینی. پاییز و زمستان 89. دوره 7. ش24. صص: 5-20.
ـ طباطبایی، سیدمحمدحسین. (1374). ترجمه تفسیر المیزان. قم:‌ انتشارات جامعه مدرسین.
ـ طبرى، محمّدبن ابى‎القاسم. (1425ق). بشارة المصطفى  لشیعةالمرتضى. ط. الثالثة. تحقیق: جواد قیومى اصفهانى. قم: مؤسسة النشرالاسلامیه.
ـ قمى، شیخ عبّاس. (1371). منتهى الآمال. تهران: علمیه اسلامیه.
ـ کفافی، محمدعبدالسلام. (1382). ادبیات تطبیقی. مترجم: سیدحسین سیدی. چاپ اول. مشهد: به‎نشر.
ـ کلینی، محمدبن‎یعقوب. (1407ق). الکافی. چاپ چهارم. تهران: دارالکتب‎الاسلامیه.
ـ محمدی، مجید و همکاران. (1394). «بررسی تطبیقی سیمای امام رضا g در شعر دعبل خزاعی و سیّد حمید رضا برقعی». کاوشنامه ادبیّات تطبیقی (مطالعات تطبیقی عربی- فارسی). سال پنجم. ش20. صص: 59- 82.
ـ مطلبی، سیدابوالحسن. (1370). «آیت الله العظمی شیخ محمد حسین غروی اصفهانی». مجلۀ نور علم. ش40. صص: 38- 58.
ـ میرآقایی، سیدهادی. (1391). «ضامن آهو و تجلّی آن در شعر فارسی». فرهنگ مردم. ش43 و 44. صص:11-22.