Document Type : Original Article

Authors

1 Associate Professor, Department of Psychology, Research Institute of Seminary and University

2 PhD student in Religious Studies, University of Religions and Denominations

Abstract

The lifestyle of Imam Riḍā (as), which is one of the most popular topics in contemporary research, is more intertwined with family, social, theological, and religious studies, and has not benefited from psychological approaches and appropriate methods in order to depict a more comprehensive statue of his transcendent personality. They have been published with the motives of wisdom, emotional-spiritual status and their privileges among the Imams (as), revival and explanation of Raḍavī culture and sensory compassion. The present study seeks to provide a psychological analysis of Razavi's lifestyle based on Erickson's "life span" perspective. The first purpose of the author is to institutionalize the essence of Raḍavī lifestyle in individual and social emergencies, second, the display, classification, and promotion of public religion at the levels of practical and theoretical culture, and third, the psychological analysis of the research results.
     The data collection method is based on library-documentary and has been done with qualitative approach and Ericsson's research method of psychological-historical analysis. After extracting the socio-cultural and individual components of Erickson's personality analysis, the characteristics of Imam Riḍā's (as) lifestyle were constructed from the authentic documents and classified according to the mentioned components. The result of the research is that the examples of his identity reflect the beliefs, values and applied sciences and symbols of practical behavior and are the basis of religious, spiritual, moral-social and mental identities and have the ability to be modeled on the public.

Keywords

ـ ابراهیمی،ابراهیم؛ طهماسبی بلداحی، اصغر؛ مرتضوی، سید ابراهیم و قنبری، لیلا.(1394). «بررسی نقش نماز در جهت‌دهی به سبک زندگی اسلامی در سیره رضوی». فرهنگ رضوی. زمستان. ش 12.صص: 35-60.
ـ ابن‎بابویه، محمدبن‎علی. (1378ق). عیون اخبار الرضا g. تحقیق مهدی لاجوردی. تهران: نشر جهان.
ـ ابن‎شهرآشوب مازندرانی، محمدبن‎علی.(1379ق). مناقب آل أبیطالب g. قم: علامه.
ـ ابن‎کثیر، اسماعیل‎بن‎عمر.(1419ق). تفسیر القرآن العظیم. تحقیق: محمدحسین شمس‎الدین. بیروت: دارالکتب‎العلمیه.
ابوالفتوح رازی، حسین بن علی. (1408ق). روض الجنان و روح الجنان فی تفسیر القرآن. محمدمهدی ناصح و محمدجعفر یاحقی. مشهد: آستان قدس رضوی.
ـ احمدنژاد، امیر؛ حاجی اسماعیلی، محمدرضا و محمدزاده، عاطفه. (1394). «سبک زندگی سیاسی امام رضا g در برخورد با حاکمان». پژوهشهای اجتماعی اسلامی. بهار. ش 104. صص: 3-34.
ـ احمدی طباطبایی، سیدمحمدرضا. (1394). «نسبت اخلاق و سیاست در آموزه‌های اهل بیت b با تأکید بر سیره رضوی». فرهنگ رضوی. تابستان. ش 10. صص: 127-150.
ـ اخوان ارمکی، مجتبی و نعلچی، معصومه. (1393). «سبک زندگی معنوی امام رضاg؛ الگویی برای آرامش روانی». فرهنگ رضوی. پاییز. ش 7. صص:145-195.
ـ اشکوری، محمدبن‎علی.(1373). تفسیر شریف لاهیجی، تصحیح: جلال‎الدین محدث، تهران: داد.
ـ ایروانی، جواد. (1394). «جایگاه «تفریح و سرگرمی» در سبک زندگی رضوی و تأثیر آن بر تمدن‎سازی». فرهنگ رضوی. پاییز. ش 11. صص: 109-132.
ـ آذربایجانی، مسعود.(1385). «روش‌شناسی ویلیام جیمز در روان‌شناسی دین». روششناسی علوم انسانی. زمستان. ش 49. صص: 141-162.
ـ  ــــــــــــــــــــ .(1395). «ظرفیت‌شناسی روان‌شناسی برای سبک زندگی». پژوهشنامه سبک زندگی. پاییز و زمستان. ش 3. صص: 29-44.
ـ آذربایجانی، مسعود؛ شیرازی، علی؛ لواسانی، سیدمحمدرضا و حبیبی سی‌سرا، مرتضی.(1395). تجربه دینی در فرهنگ اسلامی. قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
ـ پیشوایی، مهدی. (1394). سیره پیشوایان. قم: مؤسسه امام صادقg.
- جانی‌پور، محمد و سروری مجد، علی. (1393). «تبیین شیوه‌های تربیتی امام رضا g در راستای ایجاد سبک زندگی اسلامی بر مبنای تحلیل محتوای دعاهای صحیفه رضویه». فرهنگ رضوی. پاییز. ش7. صص: 53-79.
ـ جندی، مؤیدالدین.(1993م). نفخة الروح. بیروت: دارالحدیث.
ـ حسین‌پور، رضا، بلالی اسکویی، آزیتا و کی‌نژاد، محمدعلی. (1396). «تبیین سبک زندگی اسلامی(رضوی)؛ راه‌کارهایی در جهت تداوم آن در جامعه ایران». فرهنگ رضوی، پاییز. ش 19. صص: 7-40.
ـ حویزی، عبدعلی‎بن جمعه.(1415ق). تفسیر نورالثقلین. تصحیح: هاشم رسولی. قم: اسماعیلیان.
ـ خدیمی، مسعود.(1393). «اندیشه حاکمیت قانون در پرتو آموزه‌های سبک زندگی رضوی». سیاست متعالیه. پاییز. ش 6. صص: 89-106.
ـ خوارزمی، کمال‎الدین. (1997م). جواهر الأسرار. بیروت: دار الکتب العربیه.
- درینی، ولی محمد؛ نامدارجویمی، احسان؛ تابان، محمد و ویسه، صید مهدی.(1394). «بررسی رابطه سرمایه نمادین مبتنی بر الگوی ایرانی ـ اسلامی با سبک زندگی اسلامی بر مبنای سیره رضوی». فرهنگ رضوی. تابستان. ش10. صص: 7-41.
ـ راس، آلن اُ.(1386). روانشناسی شخصیت(نظریهها و فرایندها). ترجمه سیاوش جمال‌فر. تهران: روان.
ـ رجبی، فاطمه و مطهری، اعظم.(1394). «سبک شناسی مناظرات کلامی امام رضا g». پژوهشهای اعتقادی کلامی. پاییز. ش 19. صص: 81-98.
-رضایی اصفهانی، محمدعلی. (1394). «اصول سبک زندگی قرآنی». پژوهشنامه سبک زندگی. پاییز و زمستان. ش1. صص: 47-77.
ـ زبیدی، ماجد ناصر.(1428ق). التیسیر فی التفسیر للقرآن بروایه أهل البیت. بیروت: دارالمحجه البیضاء.
ـ سایت دبیرخانه دین‌پژوهان کشور.(18/9/1397). «رو‌ش‌شناسی مطالعات ادیان»
<http://dinpajoohan.com/article13374.html>.
ـ سمنانی، علاء الدوله.(1379). چهل مجلس. تهران: موسسه الأعلمی.
-شریعتی، سیدصدرالدین. (1392). «درآمدی بر سبک زندگی اسلامی در آیات و روایات». فرهنگ مشاوره و روان درمانی. بهار. ش 13. صص: 1-10.
ـ شریفی، عنایت الله و لطفی قادیکلائی، مهرعلی. (1397). «سبک تربیتی امام رضا g در تربیت کودکان». فرهنگ رضوی. پاییز. ش23. صص: 181-211.
ـ شولتز، دوان. پی، شولتز، سیدنی الن.(1387). نظریه­ های شخصیت. مترجم: یحیی سیدمحمدی. تهران: ویرایش.
ـ طبرانی، سلیمان بن احمد.(2008م). التفسیر الکبیر: تفسیر القرآن العظیم. اردن: دارالکتاب الثقافی.
ـ طبری آملی، محمدبن جریر.(1412ق). جامع البیان فی تفسیر القرآن. بیروت: دارالمعرفه.
ـ  ــــــــــــــــــــــــ .(1413ق). دلائل الإمامة. تحقیق قسم الدراسات الإسلامیة مؤسسة البعثة. قم: بعثت.
ـ عطار نیشابوری، فریدالدین.(1376). لسان الغیب. تصحیح حسین حیدرخانی مشتاقعلی. تهران: سنائی.
ـ فتال نیشابوری، محمدبن‎احمد.(1375). روضه الواعظین و بصیره المتعظین. قم: رضی.
ـ فیست، جس و فیست، گریگوری جی. (1388). نظریههای شخصیت. ترجمه یحیی سیدمحمدی. تهران: روان.
ـ فیض کاشانی، ملامحسن.(1415). محجة البیضاء. قم: مؤسسه النشر الاسلامی.
ـ قریشی کرین، سیدحسن؛ فاضل قانع، حمید؛ فروهی، آرمان.(1394). «علی‌بن موسی‌الرضاg  و سبک زندگی اسلامی در روابط اجتماعی». فرهنگ رضوی. بهار.ش9.صص: 59-86.
ـ قیصر الأفغانی، شمس الدین بن محمد.(1416ق). جهود علماء الحنفیه فی إبطال عقائد القبوریه. بی‌جا(مکتبه الشامله). دارالصمیعی.
-کافی، مجید. (1396). «هدفمندی و آرمان‌گرایی در سبک زندگی اسلامی». پژوهشنامه سبک زندگی. پاییز و زمستان. ش5. صص: 119-141.
ـ کاویانی، محمد.(1391). سبک زندگی اسلامی و ابزار سنجش آن. قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
ـ لسان الملک سپهر، محمدتقی.(1392). ناسخ التواریخ . ج 1. تهران: اسلامیه.
ـ مهدوی کنی، محمد سعید. (1387). دین و سبک زندگی. تهران: دانشگاه امام صادق  g.
 
ـ  Barber, James David. (1977). The PresidentialCharacter.Englewood Cliffs, NJ: Prentice-Hall.
ـCapps, D. (1996b). Eriksons inner space”: Where art and religion converge. Journal ofReligion and Health, 35, 93–115.
ـDean, K. and Colomer, C. and Perez-Hoyos, s.(1995). Research on lifestyle and health: searching for meaning. Social Science in Medicine 41(6), 845-855.
ـErikson, E. (1964). Insight and responsibility lectures on the ethical implicationsof psychoanalytical insight.New York: W. W. Norton.
ـ Erikson, E. (1968). Identity: Youth and Crisis, New York, W.W. Norton.
ـErikson, E. (1987). A Way of looking at things: Selected Papers of Erik H. Erikson, 1930-1980(S. P. Schlein, Ed.), New York, Norton.
ـJames, W.(2002), The Varieties of Religious Experience century edition, London and New York, Routledge.
ـMarkstrom, C. A., & Kalmanir, H. M. (2001). Linkages between the psychological stages of identity and intimacy and the strengths of fidelity and love. Identity: An International Journal of Theory and Research, 1, 179-196.
ـMeissner, W. W. (1987). Life and faith: Psychology perspectives on religious experiences. Washington, DC: Georgetown University Press.
ـNelson, James M. (2009). Psychology, Religion and Spirituality, USA, Springer.
ـPannenberg, W. (1985). Anthropology in theological perspective (M. O’Connell, Trans.). Edinburgh: T & T Clark.
ـWorld Health Organization (Health Education Unit).(1986). Life-styles and Health, Social Science in Medicine 22, p.117-124.
ـWulff, D. (1997). Psychology of religion: Classic & contemporary (2nd ed.). New York: John Wiley & Sons.
ـZock, H. (1990). A psychology of ultimate concern: Erik H. Erikson’s contribution to the psychology of religion. Amsterdam: Rodopi.