Document Type : Original Article

Author

Assistant Professor, Department of History, Jiroft University,

Abstract

      The appeal of the rulers, scholars, sufis and other sections of society to the Shiite Imams and other religious leaders was a historic and common tradition during the reign of the Safavid rulers who had Sufi descent and claimed to be attributed to the infallible Imams (as) flowed more prominently, because the disciples of Ghezelbash also believed in the Sufi tradition of the full-time disciple of the Safavid clergy, and had a strong belief in the greatness and miracles of the elders of the religion. Therefore, the present study seeks to answer this question: How did the Safavid kings have a spiritual connection with Imam Riḍā (as)? To answer, by examining issues such as the tradition of resorting to the Safavid kings to the clerics of the religious elders, including the eighth Shiite Imam, especially during military confrontations, it is estimated that various conditions such as the special position of Imam Reza (as) on the route leading to the often hostile Uzbek and Indian Gurkan states, as well as the permanent lack of direct access by the Safavid government to the shrines of Shiite Imams in the holy centers, had led to many religious acts and vows by the order of the Safavid king, which had various religious specialties for the Safavid rulers, including the blessings of prominent scholars and exiled political-military figures, as well as religious conflicts with Uzbek scholars, including holding prayer of Wali Nin’mat (The owner of blessings) in the presence of prominent scholars and deported political-military figures, and it also had religious disputes with Uzbek scholars. The present study, using historical research method and method of collecting library data from first-hand historical sources after describing and categorizing the developments related to the clerical miracles and religious practices of the Safavid rulers in the shrine of the eighth Shiites, analyzes and interprets these features and their effects on the political-military conditions of the Safavid government.

Keywords

ـ احمدی، نزهت. (1384). «تشیع و وقف در عصر صفوی». مجله علمی ـ پژوهشی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه اصفهان. دوره دوم. ش40. صص: 62-41.
ـ امینى هروى، امیر صدرالدین ابراهیم. (1383). فتوحات شاهى. چاپ اول. تهران: انجمن آثار و مفاخر فرهنگى.
ـ ایزدی، حسین. (1391). «شاهان صفوی و زیارت». مجله علمی ـ پژوهشی شیعهشناسی. س10. ش39. صص: 152-131.
ـ بدلیسی، شرف‎خان. (1377). شرفنامه. چاپ اول. تهران: اساطیر.
ـ ترکمان، اسکندر بیگ. (1382). تاریخ عالم‏آراى عباسى. چاپ سوم. تهران: امیرکبیر.
ـ جنابدی، میرزا بیگ. (1378). روضهالصفویه. چاپ اول. تهران: بنیاد موقوفات دکتر محمود افشار.
ـ حسینی، خورشاه‎بن‎قباد. (1379). تاریخ ایلچى، نظام شاه. چاپ اول. تهران: انجمن آثار و مفاخر فرهنگى.
ـ خاتون‌آبادی، سیدعبدالحسین الحسینى. (1352). وقایع السنین و الاعوام. چاپ اول. تهران: کتاب‌فروشی اسلامیه.
ـ سیستانی، ملکشاه حسین بن ملک غیاث‌الدین محمد. (1383). احیاء الملوک، تاریخ سیستان تا عصر صفوى. چاپ دوم. تهران: انتشارات علمى و فرهنگى.
ـ طلایی، زهرا. (1397). «تشیع و وقف در عصر صفوی». مجله علمی- پژوهشی پژوهشهای تاریخی. دوره جدید. س10. ش 1. صص: 152-129.
ـ غفاری، قاضى احمدبن محمد. (1414ق). تاریخ نگارستان. چاپ اول. تهران: کتاب‌فروشی حافظ.
قزوینی، ابوالحسن. (1367). فواید الصفویه. چاپ اول. تهران: مؤسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگى.
قمى، قاضى احمدبن شرف‌الدین الحسین الحسینى. (1383). خلاصهالتواریخ. چاپ دوم. تهران: مؤسسه انتشارات و چاپ دانشگاه تهران.
ـ گیلانی، ملاعبدالفتاح فومنى. (1349). تاریخ گیلان. تهران: بنیاد فرهنگ ایران.
ـ مستوفی، محمدمحسن. (1375). زبده التواریخ. چاپ اول. تهران: بنیاد موقوفات دکتر محمود افشار.
ـ مستوفى بافقى، محمدمفید. (1385). جامع مفیدى. چاپ اول. تهران: اساطیر.
ـ مؤلف ناشناخته. (1384). عالم‏آراى شاه اسماعیل. چاپ دوم. تهران: انتشارات علمى و فرهنگى.
ـ نصر، سیدحسین. (1393). آموزههای صوفیان. ترجمة حسین حیدری و محمدهادی امینی. چاپ اول. تهران: قصیده‌سرا.
ـ نصیرى، محمدابراهیم‎بن‎زین‌العابدین. (1373). دستور شهریاران. چاپ اول. تهران: بنیاد موقوفات دکتر محمود افشار.
ـ نطنزى، محمودبن هدایت‎الله افوشته‎اى. (1373). نقاوة الآثار فی ذکر الاخیار فی تاریخ الصفویه. چاپ دوم. تهران: انتشارات علمى و فرهنگى.
ـ نوایی، عبدالحسین (گردآورنده). (1353). شاه‌عباس، مجموعه اسناد و مکاتبات تاریخى همراه با یادداشت‌های تفصیلى. چاپ اول. تهران: بنیاد فرهنگ ایران.
ـ ــــــــــــــــــــــــــــــ . (1363). اسناد و مکاتبات سیاسى ایران، شاه‏سلطان‏حسین. چاپ اول. تهران: مؤسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگى.
ـ نوری، حسین‎بن محمدتقی. (1427ق). دارالسلام فی ما یتعلق بالرؤیا و المنام. چاپ اول. بیروت: دارالبلاغه.
ـ واله قزوینى، محمدیوسف. (1372). خلد برین. چاپ دوم. تهران: بنیاد موقوفات دکتر محمود افشار.
ـ ـــــــــــــــــــــــــ . (1382). ایران در زمان شاه‏صفى و شاه‏عباس دوم. چاپ دوم. تهران: انجمن آثار و مفاخر فرهنگى.
ـ وحید قزوینى، میرزا محمدطاهر. (1383). تاریخ جهان‏آراى عباسى. چاپ اول. تهران: پژوهشگاه علوم انسانى و مطالعات فرهنگى.