Document Type : Original Article

Authors

1 Professor, Department of Education, Iran University of Science and Technology

2 Seminary student Level 4, specialized center of Imamate of Qom Seminary

3 Faculty Member, Department of Education, Iran University of Science and Technology,

4 Seminary student Level 4, Mashhad Seminary

Abstract

The existing of Mutashābih verses which is a fact acknowledged by the Qur’ān itself, because of its substantial allegorical referents, provides a context for incorrect interpretations and intellectual and behavioral ambiguity which from the Qur’ānic aspect by referring them to the Muḥkam verses (decisive verses) as well as referring to Ahl al-Bayt (as), authentic interpretation can be obtained. On the other hand, some interpretative narratives of Imam Riḍā has been devoted to the subject of interpretation of allegorical verses, which by surveying this narration we can extract eight method for obtaining an authentic interpretation, following as:  1. Using rational theorem; 2. Utilizing the procedure of verses; 3. Utilizing from the implications of other verses; 4. Emphasis on the principle of «ایاک اعنی و اسمعی یا جاره» (The speaker says something, but his real meaning is something else) ; 5. Citation to recitative revelation; 6. Applicating Nabawī and Walawī narrations; 7. Using correct history; 8. The use of Qur’ānic literature.
      The author of this article after providing literal and idiomatic concept of the two words “Ta’wīl” and “Mutashābih”, presents samples for the eight methods, driven from Imam Riḍā (as) narrations and discusses about them. 

Keywords

ـ قرآن کریم.
ـ ابن‌بابویه، محمدبن‎علی.‌(1404ق)‌. عیون اخبار الرضا g. بیروت: موسسه الاعلمی للمطبوعات.
ـ  ــــــــــــــــــــــ .(بی‌تا)‌. التوحید. بیروت: دار المعرفة.
ـ ابن فارس. (1404ق). معجم مقاییس اللغة. قم: دفتر تبلیغات اسلامى.
ـ ابن منظور، محمد بن مکرم.‌‌(بی‌تا)‌. لسان العرب. چاپ سوم. بیروت: دار احیاء التراث العربی.
ـ ابن‌هشام الانصاری، ابومحمد جمال‎الدین. (1404ق). مغنی اللبیب عن کتب الاعاریب. قم : کتابخانه آیه‎الله مرعشی نجفی .
ـ اسماعیل پورمعلم، محمد تقی.(1387). «مبانی و روش‎های تفسیری امام رضا g». پایان نامه دکتری دانشگاه قم ( مرکز تربیت مدرس) .
ـ ایزدی، مهدی. (1392). «مبانی و روش تفسیر رضوی». فصلنامه فرهنگ رضوی. ش1. صص:157-177.
ـ اوسی، علی.‌(1370). روش علامه طباطبایی در تفسیر المیزان. مترجم: سیدحسین میرخلیلی. تهران: سازمان تبلیغات اسلامی.
ـ جوادى آملى، عبدالله.‌(بی‌تا). زن در آئینه جمال و جلال. قم: مؤسسه اسراء.
ـ جوکار، محمد.(1394). «روش تفسیری امام رضا g» .فصلنامه بینات. ش86 و87 . صص:195-212.
ـ جوهرى، اسماعیل‎بن‎حماد.(1407ق). الصحاح. بیروت: دار العلم للملایین.
ـ روزنتال، فرانتس.‌(1365)‌. تاریخ تاریخ نگاری در اسلام. ترجمه اسدالله آزاد. مشهد: مؤسسه چاپ و انتشارات آستان قدس رضوی.
ـ زبیدى، محمدمرتضى.(بی‌تا). تاج العروس من جواهر القاموس. بیروت: المکتبة الحیاة.
ـ سبحانی، جعفر.(1371). تفسیر صحیح آیات مشکله قرآن. چاپ سوم. قم: مؤسسه امام صادق g.
ـ سیوطی، جلال‎الدین. ‌(1408ق). معترک الاقران فی اعجاز القرآن. بیروت: دارالکتب العلمیه.
ـ ــــــــــــــــــــ .‌(1411ق)‌. الاتقان فی علوم القرآن. قم: انتشارات زاهدی.
ـ صدر ، سیدمحمد باقر. (1406ق)‌. دروس فی علم الاصول. چاپ دوم‌. بیروت : دارالکتاب اللبنانی.
ـ طباطبائى، سیدمحمدحسین.(بی‌تا)‌. المیزان فى تفسیر القرآن. قم : انتشارات جامعه مدرسین.
ـ طبرسى، امین الاسلام.(بی‌تا)‌. مجمع البیان فى علوم القرآن. تهران : انتشارات ناصر خسرو.
ـ طبری، ابن جریر.(1415ق). جامع البیان عن تأویل آی القرآن. بیروت: دارالفکر.
ـ طریحى، فخر الدین. (1414ق). مجمع البحرین. تهران: مؤسّسه بعثت.
ـ طوسی، محمدبن حسن. (1413ق). التبیان فی تفسیر القرآن. قم: جامعه مدرسین.
ـ ــــــــــــــــــــــ .(بی‌تا)‌. اختیار معرفة الرجال. تحقیق: میرداماد. قم: موسسه آل‌ البیت b.
ـ العکبری، أبوالبقاء عبدالله بن الحسین.‌(1399ق)‌. املاء ما مَنَّ به الرحمن. بیروت: دار الکتب العلمیة.
ـ علامه حلی،حسن بن یوسف.(1413ق). کشف المراد فی شرح تجرید الاعتقاد (شرح آیة الله حسن زاده آملی). چاپ چهارم. قم: موسسه النشر الاسلامی.
ـ فتح الله، احمد.‌(1415ق)‌. معجم الفاظ الفقه الجعفرى. بى جا: مولف.
ـ فراهیدى، خلیل بن احمد.(1910م). العین. قم: مؤسّسه دار الهجرة.
ـ قرطبى، ابو عبد الله.‌(1420ق). الجامع لأحکام القرآن الکریم. بیروت: دار الکتب العلمیه.
ـ قلعه چى، محمّد روّاس.‌(بی‌تا)‌. معجم لغة الفقهاء. بیروت: دار النفائس.
ـ کاتب چلپى، مصطفى.‌(1414ق). کشف الظنون عن اسامى الکتب و الفنون. بیروت: دار الفکر.
ـ کلینی، محمدبن یعقوب.(1388). کافی . تحقیق: على اکبر غفارى. چاپ سوم. تهران: دارالکتب الاسلامیه.
ـ مجلسى، محمد باقر.‌(1403ق)‌. بحار الانوار الجامعه لدرر اخبار الائمه الاطهارg. بیروت: مؤسّسه الوفاء.
ـ مصلایی پور، عباس؛ دیمه کارگراب، محسن.(1389). «گونه‎شناسی روایات تفسیری امام رضاg». مجله حدیث پژوهی.ش3.بهاروتابستان 1389.صص:37-66.
ـ مظفر، محمد رضا.‌(بی‌تا). عقائد الامامیة. قم: موسسه اسماعیلیان. 
ـ معرفت، محمد هادی.‌(1412ق)‌. التمهید فی علوم القرآن . قم : ‌موسسه نشر اسلامی.
ـ ـــــــــــــــــــ. (1413ق). صیانة القرآن من التحریف. قم: موسسه نشر اسلامی.
ـ ـــــــــــــــــــ. (1379). تفسیر و مفسران. ترجمه: علی خیاط. قم: موسسه فرهنگی تمهید.
ـ معین، محمّد. (1371)‌. فرهنگ معین. تهران: موسسه انتشارات امیرکبیر.
ـ مکارم ، ناصر و همکاران .(1373). پیام قرآن.  قم : انتشارات نسل جوان.
ـ مکی بن أبی‌طالب القیسی، أبومحمد. (1405ق)‌. مشکل إعراب القرآن. تحقیق: د. حاتم صالح الضامن. بیروت: مؤسسة الرسالة.
ـ نامجو، محسن . (1390). «روش تفسیری امام رضا g». پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه فردوسی مشهد.